اخبار داخلی

درجلسه کمیته کارشناسی شورای گفت و گوی خراسان جنوبی درخواست گردید: در فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، پروانه های بهره برداری معتبر واحدهای تولیدی جایگزین اسناد تک برگ شوند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، سمیرا محتشمی، نماینده واحد خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی بیرجند در جلسه کارشناسی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویب نامه در اردیبهشت ماه سال ۷۳ و اصلاحات بعدی آن در تاریخ ۲۸ اسفند ماه سال گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید ملک معرفی شده از سوی متقاضی باید حتماً کاربری غیر مسکونی و دارای سند تک برگ باشد که این مهم مشکلات زیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.
نماینده واحد خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: از آن جایی که سندهای جدید فقط تک برگ صادر می‌شوند و سندهای قدیمی همه دفترچه ای هستند لذا فاقد شناسایی یکتا نیز می باشند و مورد تایید سامانه قرار نمی گیرند.
وی با بیان اینکه اگر متقاضی دارای ملک نباشد باید اظهارنامه مالیاتی دو سال پیاپی با حداقل فروش یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون تومان را ارائه دهد، گفت: پس از پیگیری‌ها و نامه نگاری‌های انجام شده مناطق آزاد در سامانه دیده شده اند اما برای مناطق ویژه اقتصادی در سامانه جامع تجارت لینک استعلام در نظر گرفته نشده است.
محتشمی بیان کرد: علی رغم اینکه حوزه کشاورزی حوزه بسیار مهمی است و متقاضی زیادی نیز دارد اما متاسفانه زمین‌هایی که کاربری کشاورزی دارند نمی‌توانند از کارت بازرگانی بهره‌مند شوند لذا در اراضی کشاورزی باید کد شناسایی پروانه بهره‌برداری ملاک قرار گیرد.
نماینده واحد خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی بیرجند پیشنهاد نمود: در تصویب نامه هیأت وزیران مورخ ۲۸/۱۲/۱۴۰۱ درخصوص اصلاحیه ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، در صدور و تمدید کارت های بازرگانی واحدهای تولیدی کلیه ی پروانه های بهره‌برداری صادره از وزارتخانه ها، ملاک قرار گیرد و جایگزین اسناد تک برگی شود.
حسین فرخی، معاون مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌جنوبی در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از رسالت های اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک در راستای جلوگیری از جعل سند و استفاده از سند مجهول است، اظهار کرد: در این راستا کد شناسایی یکتا برای کلیه املاک در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در رابطه با استعلاماتی که در حوزه رهن انتقال و … از دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد باید سند تک برگ صادر شده باشد، افزود: شناسه یکتا باید در تمامی اسناد مالکیت قید شود و اگر ملکی شناسه یکتا نداشته باشد، سامانه آن را تایید نمی‌کند.
وی با اشاره به تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ، گفت: اگر تصرفات مالک مشخص باشد می توان به راحتی و در سریع ترین زمان اسناد تک برگ برای آن ها صادر شود اما متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات استان این است که حد و مرزهای املاک در شرکت های سهامی_زراعی از بین رفته و مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
وی‌با بیان اینکه تثبیت اراضی زراعی یکی از سیاست‌های مهم و کلان سازمان ثبت اسناد و املاک است اما هزارن هکتار اراضی دارای سند دفترچه ای در استان وجود دارد که امکان تبدیل آن به سند تک برگ وجود ندارد، عنوان کرد: بر اساس قانون شرکت‌های سهامی زراعی، تمام کسانی که سهامدار شرکت هستند حق بهره‌برداری اراضی را ندارند و تنها حق مالکیت دارند لذا امکان تبدیل اسناد به تک برگ وجود ندارد.
مجتبی حسینی، معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی سنددار کردن اراضی کشاورزی است که در برخی از شهرستان های استان این فرایند شروع شده اما پروسه زمان بر خواهد بود.
وی با بیان اینکه پروانه‌های بهره‌برداری در حوزه جهاد کشاورزی توسط دو مرجع مدیریت صنایع جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی صادر می‌شود، افزود: در این خصوص زمین یا باید واگذاری دولتی باشد و اجاره نامه دولتی ارائه گردد یا فرد متقاضی باید مدارکی را دال بر مالکیت زمین داشته باشد.
حسینی در ادامه پیشنهاد نمود از آن جایی که تمامی پروانه های بهره برداری صادره دارای شناسه یکتا می باشند لذا این پروانه ها می‌تواند ملاک عمل قرار گیرد تا بسیاری از مشکلات ناشی از لزوم ارائه سند برطرف شود.
بهشتی، رئیس اداره تجارت خارجی اداره کل صمت خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: در اصلاحیه ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ملک با کاربری غیرمسکونی عنوان شده و اراضی تجاری و کشاورزی مورد قبول است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا