اخبار داخلی

سالانه ۶۵ طرح پژوهشی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی انجام می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: این مرکز سالانه ۶۵ طرح پژوهشی ملی و استانی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی انجام می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند به نقل از خبرگزاری تسنیم ، علی مقری‌فریز روز دوشنبه در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان جنوبی با تشریح دستاورهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار داشت: مهمترین دستاوردهای این مرکز از جمله محصولات کم‌آب‌بر، تحقیقات زراعی مانند انواع سورگم‌ها، ارزن‌ها، غلات سازگار با آب و هوا را به نمایش گذاشته شد. همچنین آخرین دستاوردها که به طور معمول حدود ۵ رقم گندم سازگار با شرایط اقلیمی شرق کشور است، ارایه شد.

وی گفت: گندم‌هایی که در برابر تنش‌های جغرافیای اعم از تنش‌های آخر فصل، تنش خشکی، شوری مقاوم است وهمچنین چهار رقم جو و «پنبه رقم خرداد» نیز برای ترویج و معرفی به نمایش گذاشته شد. پنبه رقم خرداد دو مرحله آبیاری کمتر نیاز دارد و می توان در استان از آن استفاده کرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی، همچنین به احیای بذر پنبه خودرنگ مله اشاره کرد که منسوخ شده بود، اما دوباره با نشاء احیاء شده و کشت آن توسعه یافته است. علاوه بر این در محصولات باغبانی دو رقم عناب «ماژان» و «سیوجان» هم برای اولین بار در کشور معرفی شد و دو رقم چینی هم سازگار آن با اقلیم در حال بررسی است.

به گفته وی برای اولین بار محصول زرشک در کشور در این مرکز تعیین رقم خواهیم شد، چرا که زرشک بی‌دانه در انحصار خراسان جنوبی است و باید تعیین رقم شود.

مقری‌فریز افزود: این مرکز سالیانه ۵۰ پژوهش ملی و ۱۶ طرح استانی از محل اعتبارات منابع ملی و استانی انجام می‌دهد. سال گذشته در طرح‌های استان ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت که این رقم امسال به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی بیان کرد: در اعتبارات ملی رشد درآمدی خوبی محقق شده و خراسان جنوبی سومین استانی است که بالاترین نرخ درآمدی را در کشور داشته است. به گونه‌ای که در پنج سال اخیر، درآمد این مرکز، از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به بالای ۹ میلیارد تومان رسیده است.

مقری‌فریز تأکید کرد: این درآمد از محل تولید محصولات مزیت‌دار، ارقام و بذرهای تولیدی حاصل شده و بخشی از آن یعنی حدود ۳۰ درصد به اعتبارات پژوهشی اختصاص می ‌یابد.

طرح پژوهشی شرکت آب منطقه‌ای؛ قابلیت رصدخانه آب را دارد

حسین فرزانگان در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: پروژه دانش‌بنیان در حوزه جمع‌آوری اطلاعات منابع آب استان قابلیت رصدخانه شدن را دارد.

وی به تشریح فناوری‌های این مجموعه در نمایشگاه هفته پژوهش پرداخت و گفت: تجهیزاتی که برای اندازه‌گیری و جمع‌آوری داده‌های منابع آب زیرزمینی و دستگاه‌های حوزه مطالعات منابع آب لازم است و همچنین در حوزه گردشگری و امکاناتی که در این حوزه در حوزه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد به نمایش گذاشته شده است. فیلم‌ها و تصویر برداری سه بُعدی از سدها تهیه شده که برای سرمایه گذاران و بازدیدکنندگان قابل استفاده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، درباره اینکه فناوری‌های شرکت آب منطقه‌ای چقدر متناسب با نیاز استان و موضوع کم آبی است پاسخ داد: از کنتور هوشمند آب و برق، برای اندازه گیری و پایش میزان برداشت آب از چاه‌ها استفاده می‌شود طرح ایجاد سیستم هوشمند متمرکز، برای پایش آنلاین منابع آب در حال پیگیری و انجام است که اطلاعات کنترل را از تمامی نقاط استان جمع آوری می‌کند. این طرح مهم امکان مشاهده برداشت آب از چاه‌ها را به صورت آنلاین فراهم کرده است.

فرزانگان ادامه داد: پروژه دانش بنیانی در حوزه جمع‌آوری اطلاعات منابع آب را در دست اجرا و برای پایش آنلاین است که اطلاعات در ستاد شرکت قابل دسترسی است. در کشور نمونه‌ای مانند خراسان جنوبی برای جمع‌آوری اطلاعات منابع آب وجود نداشت اما در بحث کنتورهای هوشمند، در چند استان اقدام شده است البته سیستم‌های کاری و روش خراسان جنوبی متفاوت و در حال تست است که در صورت رسیدن به سرانجام، به عنوان رصد خانه آب قابل توجه است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در مورد حمایت از پژوهش گران توضیح داد: قراردادهایی با دانشگاه‌ها بر اساس اعتبارات پژوهشی سالانه منعقد و پژوهش انجام می‌شود. همچنین حمایت از پایان نامه های ارشد و دکترا هم اعتباراتی دارد در دوسال گذشته از محل منابع شورای عالی تحقیقات و فناوری هم برای پروژه‌های پژوهشی اعتباری محقق شد.

وی افزود: دو پروژه با دانشگاه بیرجند اجرا شد که سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی داشت، امسال هم ۵۰۰ میلیون تومان به این حوزه اختصاص می‌یابد که به این منظور برنامه سازگاری با کم آبی و تعادل بخشی آب‌ها و پروژه مدیریت مشارکتی منابع آبی زیرزمینی آبخوان دشت بشرویه، با ذی‌نفعان در دستور کار قرار است و برای ورود بهره‌برداران منابع آب‌های زیرزمینی یعنی کشاورزان، صنایع و آب شرب در مدیریت آب زمینه‌سازی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا