اخبار داخلی

تغییر و هدایت نگاه‌ها مهم‌ترین رویکرد برگزاری جشنواره زرشک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان ‌جنوبی گفت: آنچه بیشتر در جشنواره زرشک دنبال می‌شود تغییر نگاه‌ها و معطوف کردن توجه‌ها به سمت این محصول استراتژیک استان است که  این دو موضوع کلید واژه اساسی در این جشنواره است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند به نقل از خبرگزاری تسنیم ، جواد اشرفی صبح امروز در جلسه برنامه‌ریزی برای جشنواره زرشک، اظهار داشت: شاید برداشت اولیه از جشنواره زرشک این باشد که با برگزاری آن باید مشکلات ۳۰۰ ساله زرشک برطرف شود، هر چند این کارکرد، خروجی جشنواره در سال‌های مختلف است، اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف جشنواره‌ها در واقع یک نوع نمایش و تبلیغ زنده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی معطوف کردن نگاه‌ها به سمت زرشک را مهم‌ترین کارکرد جشنواره خواند و ادامه داد: در صورت تحقق این موضوع همه مسائل رصد می‌شود و سرمایه گذار به آن توجه می‌کند آنگاه در سطح ملی، گفتمان و یک سری کرسی‌ها ایجاد و به زرشک به صورت ویژه پرداخته می‌شود.

اشرفی بیان کرد: با برگزاری نمایشگاه و جشنواره برای یک محصول معرفی و بیان ارزش‌های آن به جامعه هدف بخش سرمایه‌گذاری و تغییر نگاه‌ها در رفتارهای تولیدکنندگان و بهره‌برداران اتفاق می‌افتد و ارزش کالا ‌ارتقا پیدا می‌کند.

به گفته وی سال گذشته جشنواره زرشک برگزار شد و اتفاقات خیلی خوبی رقم خورد که به طور حتم این اقدامات را جهاد کشاورزی که جزو دستگاه‌های مسئول در حوزه محصولات کشاورزی است به صورت مستند و مصور گزارش خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: در این مدت سرمایه‌گذاری‌ها و مدل توجه و پرداختن از بخش خصوصی به جشنواره زرشک تغییر پیدا کرده است مجموعه بسیار خوبی در شهرستان سربیشه شهرک تخصصی زرشک را با سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد تومانی احداث می‌کند.

اشرفی بیان کرد: ورود بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان به تولید دستگاه‌هایی که مشکل کشاورزان را رفع کند مهم است این دستگاه‌ها می‌تواند در زمینه دان‌کردن، خشک کردن و حتی شستشوی زرشک باشد و این‌ها نکاتی است که باید مورد توجه طرف بخش خصوصی باشد.

وی تصریح کرد: نکته بعدی نگاه و توجه دولت است در واقع در سطح استان زنجیره راهبردی زرشک تعریف و برای آن دبیر مشخص شد که این دبیر می‌تواند همه زنجیزه‌های زرشک را در همه مناطق استان شناسایی و به صورت منسجم پیگیری کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ادامه داد: نکته بعدی نوع تامین و پرداخت تسهیلات است که به دستگاه‌های حمایتی و اجرایی تاکید شد که بخش صنایع تکمیلی و زنجیره‌های زرشک را مورد حمایت ویژه قرار دهند.

به گفته وی شاید جز معدود سال‌هایی باشد که از سازمان برنامه و بودجه برای زرشک اعتبار اختصاص یابد. کارهای تحقیقاتی و پژوهشی که بر زمین مانده بود و خیلی به نتیجه نرسیده بود این‌ها کارکردها، نگاه‌هایی و نتایج یک نمایشگاه از این جنس است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که حتی به دنبال برگزاری جشنواره زرشک، تغییر نگاه‌ها و رفتارها در کشاورز و بهره‌بردار هم رخ می دهد و به بهبود فرآیند تولید آن محصول کمک می‌کند.

اشرفی تصریح کرد: اگر در استان ارزیابی کنید بسیاری از کشاورزان مدل رفتارشان به بازار و نگاهشان به محصول متفاوت می‌شود دیگر حتی حاضر نیستند که به سادگی زرشک را با قیمت اندک به بازار عرضه کند و به طور حتم به سمت خشک کردن این محصول با استفاده از بارگاه، مکان‌های نگهداری پیش‌ می‌روند و این تغییر در نوع نگاه کشاورز ایجاد می‌شود که محصولش را با حداکثر ارزش افزوده به سطح بازار داشته باشد.

به گفته وی نکته بعدی که در بخش مردمی زرشک به آن توجه می‌شود این است که در حوزه زرشک در واقع یک مجموعه و انجمن و صنفی که  بتواند این همراهی و همدلی را بین بخش‌های مختلف داشته باشد نداریم و یک پراکنده کاری مختلف در این حوزه وجود دارد یکی از کارکردهای این جشنواره، ایجاد انسجام و هماهنگی بین بخشی است و امیدواریم یک تشکل خوبی را ثبت کنیم.

به نظر وی ثبت ملی و جهانی از دیگر کارکردهایی است که در جشنواره‌ها پیگیری می‌شود.

پرداخت ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید توافقی زرشک در خراسان جنوبی

مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: بیش از ۳۵ میلیارد تومان از محل تسهیلات مربوط به جهش تولید، برای خرید توافقی زرشک به تشکل‌های مردمی پرداخت شد.

وی افزود: علاوه بر این برای اولین بار در استان، ۹۲ میلیارد تومان ۱۳ درصد تسهیلات به تشکل‌های مردمی برای خرید توافقی زرشک، عناب و انار پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۱ محصول ارزشمند با لیبل ملی و جهانی در استان، خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح زیرکشت زرشک در خراسان جنوبی ۲۰ هزار هکتار بود که به ۲۴ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره زرشک در سال گذشته سبب تغییر نگاه به این محصول به عنوان هویت استان شد تصریح کرد: در گذشته ۱۲ سردخانه در استان وجود داشت که با برگزاری این جشنواره ۱۸ سردخانه جدید با دریافت تسهیلات توسط سرمایه گذاران در حال احداث است که تا پایان سال بعضی از آنها به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای ساخت مجتمع‌های بارگاهی زرشک در افین و زهان زمین واگذار شد و ۵۰۰ وام ۱۵۰ میلیونی هم مقرر شد توسط ستاد اجرایی فرمان امام برای این منظور پرداخت شود.

جعفری با بیان اینکه با هدف صادرات زرشک، تولیدکنندگان اقدام به پفکی کردن آن کرده‌اند، افزود: برای این منظور بار میکروبی آن باید از بین برود و خارج از فصل، نباید فروخته شود.

به گفته وی شش تفاهم نامه با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان در این زمینه منعقد شده و با حضور وزیر جهاد کشاورزی شهرک تخصصی زرشک در سربیشه افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: شش تفاهم نامه دیگر هم با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومان برای فرآوری زرشک منعقد شده است.

به گفته وی هفت طرح پژوهشی در این زمینه در حال انجام است و دستگاه‌ه های جدید خشک کن، شستشو، دان کن هم در استان تولید شدند.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز با اعلام اینکه حدود ۱۲ برنامه اصلی و ۲۵ برنامه جنبی در جشنواره زرشک برگزار می‌شود، گفت: رتبه یک سطح زیرکشت زرشک بی دانه متعلق به خراسان جنوبی است.

غلامحسین حسینی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد سطح زیرکشت زرشک استان در شهرستان‌های قاینات، بیرجند، زیرکوه، سربیشه و درمیان است، افزود: ۳۸ هزار خانوار بهره‌برداران زرشک هستند و ۳۱ واحد بسته بندی زرشک در خراسان جنوبی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در ۲۴ هزار هکتار سطح زیرکشت زرشک استان، ۹۷ هزار و ۶۰۰ تن زرشک تر  تولید می‌شود.

به گفته وی مراسم افتتاحیه جشنواره ۳۰ مهر در قاین آغاز می‌شود و راه‌اندازی میز توسعه صادرات پایدار زرشک در اتاق بازرگانی استان، برگزاری کارگاه آموزش اصول و مبانی صادرات زرشک، گردشگری مزرعه، بر پایی جشنواره غذا، برگزاری نمایشگاه و رو نمایی از خط شستشوی زرشک از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی اظهار داشت:حفظ هویت محصول زرشک را از اهداف مهم این جشنواره برشمرد و گفت: معرفی زرشک به ایرانیان و جهان، ایجاد شور و نشاط به ویژه برای مردم استان، ایجاد انگیزه برای مسئولان، تثبیت زرشک، ایجاد ارزش افزوده با رویکرد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تشویق و ترغیب تولیدکنندگان، تقویت صنعت بسته‌بندی با تکنولوژی روز، استفاده از روش‌های نوین تولید زرشک، کمک و ایجاد ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی از دیگر اهداف است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا