اخبار داخلی

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند:تحقق ۵۰ درصدی صادرات از خراسان جنوبی در سال جاری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: افق صادرات خراسان جنوبی در سال جاری ۱۲۰ میلیون دلار تعریف شده که تاکنون ۵۰ درصد آن محقق شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، علیرضا خامه زر در نشست هم اندیشی مسئولین گمرکات و فعالان بخش اقتصادی استان، با اشاره به اهمیت گمرک به عنوان یک نهاد نظارتی و حاکمیتی، اظهار کرد: علی رغم اینکه بسیاری از نهادها در حوزه صادرات، واردات، حمل و نقل و ترانزیت ادعای همکاری دارند و خود را ذینفع در تجارت خارجه می‌دانند اما در واقع گمرک همواره همراه و همیار بخش خصوصی در حوزه تجارت خارجه بوده است.
وی با بیان اینکه بهترین کمک در حوزه صادرات و واردات را گمرک می تواند داشته باشد، افزود: متاسفانه امروزه عرصه صادرات در کشور به تنگ آمده و فعالان بخش اقتصادی تحت فشار بخشنامه‌ها و قوانین قرارگرفته اند‌.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه اگر فضای تعاملی بین بخش دولتی و خصوصی وجود نداشته باشد عبور از برخی گذرگاه‌ها به سختی انجام می شود، گفت: تنها در یک سال حدود ۶۰۰ بخشنامه ممنوعیت و محدودیت در حوزه صادرات و ارز کشور داشته ایم.
وی ادامه داد: استان خراسان جنوبی در یک فضای بسیار پرتلاطم به کشور افغانستان صادرات انجام می‌دهد و متاسفانه دولت به جای کمک در بازاریابی مانع بسیار بزرگی به نام تعهدات ارزی برای تجار در نظر گرفته اند.
خامه زر با بیان اینکه رفع موانع ارزی بزرگترین معضل در صادرات به کشور افغانستان شده است، عنوان کرد: متاسفانه امروز در کشور درگیر موانعی تحت عنوان خود تحریمی از سوی خودمان هستیم.
وی با اشاره به اینکه تنها راه و کم هزینه برترین مسیر برای رفع تعهدات ارزی را می توان از طریق واگذاری انجام داد، بیان کرد: افق صادرات خراسان جنوبی در سال جاری ۱۲۰ میلیون دلار تعریف شده که تاکنون ۵۰ درصد آن محقق شده است.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر کشور افغانستان تنها کالاهایی را که نمی‌تواند از دیگر کشورها تامین کند را از ایران وارد می کند که این مهم زنگ خطری جدی تلقی می شود، افزود: قیمت پایه برای کالاهایی که صادر می شود پایین است لذا باید به سمت صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید شرایطی فراهم شود که ماشین‌های افغان که می خواهند سیمان بار کنند در صف قرار نگیرند، گفت: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی خاستگاه زرشک است راه اندازی گمرک تخصصی زرشک می‌تواند در توسعه اقتصادی استان بسیار موثر باشد.

قربانی، نائب رئیس اول کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور گمرکی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: ارتقا شورای گفتگوی بخش دولتی و بخش خصوصی خراسان جنوبی به رتبه هفتم نشان از تعامل و هم افزایی جهت برطرف کردن مشکلات بین این دو بخش است.
وی بیان کرد: برگزاری نشست های هم اندیشی با گمرکات می تواند در بهتر کردن و سرعت بخشیدن رویه‌های موجود در استان کمک کننده باشد.

رامین سنائی فر، نائب رئیس اول کمیسیون صادرات، واردات و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه با اشاره به اینکه فرصت‌های ترانزیتی در مرز ماهیرود باید مدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده صادرات از گمرک بیرجند هیدروکربن است لازم است مشکلات این حوزه نیز مورد بررسی قرار گیرد.

نسائی، فعال اقتصادی نیز در این جلسه اظهار کرد: از ابتدای سال جاری ۲۷۷ تن سیمان به کشور افغانستان صادر شده است.
وی ادامه داد: خط اختصاصی برای انتقال بار به گمرک ماهیرود از کشور افغانستان وجود ندارد و این امر باعث شده ماشین های افغانی با فاصله زمانی طولانی وارد منطقه گمرکی شوند لذا حتما باید در این خصوص پیگیری های لازم صورت گیرد.

محمد کوه‌گرد، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: گمرک در حوزه تجارت خارجی فعال و به عنوان مرزبان اقتصادی کشور محسوب می‌شود
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی گمرکات در ابتدا پیاده سازی زیرساخت‌ها و سپس رفع مشکلات و توسعه صادرات است، افزود: طی هفت ماهه نخست سال جاری ۳۸ درصد افزایش ترانزیت در استان را داشته‌ایم.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده مجوز ترخیص ماشین آلات معدنی اخذ و اولین ماشین معدنی از گمرک تخصصی ماهیرود ترخیص شد، گفت: ارتقا ظرفیت تولیدات و صادرات استان از اهداف گمرک استان بوده است و در این راستا با انبار اختصاصی کلیه واحدهای تولیدی در حوزه صادرات موافقت شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا