نمایشگاه اکسپو فرصتی برای معرفی پتانسیل های خراسان جنوبی
علیرضا خامه زر رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند در جلسه راهکارهای حضور مؤثر فعالان اقتصادی خراسانجنوبی در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ اظهارکرد: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای کشورها است که با توجه به آن میتواند به رونق گردشگری سرزمین خود نیز کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه یکی از رویدادهای مهم دنیا است، بیانکرد: دبی برای به دست آوردن میزبانی این نمایشگاه رقبایی چون برزیل، روسیه و ترکیه داشت ولی در نهایت توانست این میزبانی را به دست آورد.
رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند گفت: برای خراسانجنوبی شاید فرصت برای داشتن یک غرفه در این نمایشگاه وجود نداشته باشد ولی میتوانیم در قالب اعزام هیئتی به این نمایشگاه از آخرین فناوریها و دستاوردهای عرضه شده مطلع شویم و بهرهبرداری ضروری را داشته باشیم.
ابوالفضل آرزومندان مسئول امور بینالملل و دبیرکمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهارکرد: حضور کشورها در نمایشگاه اکسپو هر پنج سال یک بار صورت میگیرد که مدت آن نیز هر شش ماه است.
وی بیانکرد: آشنایی با آخرین فناوریها، نوآوریها و چشم اندازهای سایر کشورها است که آن را تبدیل به شاخصی برای میزان توسعه یافتگی کشورها میکند و کشوری که بتواند میزبانی اکسپو را به دست بیاورد فرصت طلایی برای توسعه مزیت صنعت گردشگری خود نیز به دست آورده است.
آرزومندان ادامهداد: کشور امارات به عنوان نخستین کشور خاورمیانه میزبانی این نمایشگاه را به دست آورده است که قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود ولی به واسطه شیوع کرونا در سال ۲۰۲۱ برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه در واقع نمایشگاه اکسپو بعد از مسابقات جام جهانی و بازی های المپیک سومین رویداد مهم دنیا از جهات مختلف محسوب میشود، گفت: ایران بعد از انقلاب در چندین اکسپو مشارکت فعال داشته است.
مسئول امور بین الملل اتاق بازرگانی بیرجند گفت: امسال نیز ایران در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع غرفههایی با معماری خاص سنتی طراحی کرده است که هر کدام از این غرفهها مأموریت خاصی برای بیان هویت و مزیتهای رقابتی این سرزمین را بر عهده دارند.
آرزومندان اظهارکرد:از جمله پیشنهادات برای حضور فعال و مؤثر فعالان اقتصادی خراسانجنوبی برای مشارکت فعال در اکسپو ۲۰۲۰ دبی اعزام هیأتهای تجاری تخصصی همزمان با برگزاری نمایشگاههای تخصصی در دبی و اختصاص بودجه جهت تأمین مالی بخشی از هزینههای اعزام فعالان اقتصادی خراسانجنوبی است.
وی بیانکرد: از دیگر پیشنهادات نیز میتوان به اختصاص بودجه در خصوص پیش بینی فضایی درپاویون ایران جهت معرفی توانمندیهای اقتصادی و فرهنگی خراسانجنوبی، اختصاص بودجه جهت تبلیغات و معرفی پتانسیلهای اقتصادی و فرهنگی در رسانههای مربوطه و معرفی محصولات شاخص خراسانجنوبی در حوزههای مختلف توسط دستگاههای ذی ربط و حمایت از تولیدکنندگان مرتبط با آن محصول است.
سعید بهشتی راد، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسانجنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: اهمیت نمایشگاه اکسپو بر هیچ کس پوشیده نیست چرا که بیش از ۱۹۰ کشور در آن حضور دارند.
وی گفت: تمام اهدافی را که ما از مشارکت در نمایشگاههای مختلف بینالمللی در بخشهای مختلف اقتصادی و فرهنگی داریم، حضور در رویداد بین المللی نمایشگاه اکسپو میتواند تأمین کند و از این نظر بسیار حائز اهمیت است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسانجنوبی اظهارکرد: ما در حوزه صادرات بعد از چین و عراق بیشترین صادرات را به کشور امارات داریم و در حوزه واردات نیز دومین کشور است و از این نظر مبادلات ما با امارات بسیار خوب است.
بهشتی راد با اشاره به اینکه هر چه به نمایشگاه نزدیک تر شویم، اطلاع رسانیها نیز افزون خواهد شد، یادآور شد: باید این مسئله مورد بررسی قرار گیرد که آیا خراسان جنوبی در این نمایشگاه غرفه خواهد داشت و زمان برای این اقدام وجود دارد و مشارکت قرار است به چه صورت رقم بخورد.
وی گفت: امارات در بین کشورهای برگزار کننده نمایشگاه اکسپو نزدیکترین و سهل الوصول ترین کشور به ایران است و از این جهت نباید این فرصت را از دست بدهیم هر چند هزینه اعزام هیئت برعهده خود بخش خصوصی خواهد بود.
محمدرضا مجیدی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهارکرد: حضور خراسانجنوبی به عوان یک استان نوپا برای شرکت در نمایشگاه اکسپو نیازمند بسیج همه امکانات و ورود مسئولان در سطوح بالا چون استانداری دارد.
رئیس کمیسیون گردشگری خراسانجنوبی بیانکرد: ما برای شناساندن خراسانجنوبی باید یک دیپلماسی قوی فرهنگی و رسانهای را شکل بدهیم و در کنار آن دیپلماسی گردشگری را نیز داشته باشیم.
مجیدی با اشاره به اینکه باید تیم و هیأت اعزامی، نوع حضور مجازی و.. در این نمایشگاه باید بسیار قوی باشد، گفت: این نوع برنامهها و اعزامها را نباید یک سفر سیاحتی و یا حتی تجاری تصور کرد بلکه فراتر از آن فرصتی برای شناساندن خراسانجنوبی است.
وی اظهارکرد:میخواهیم از رهگذر معرفی خراسانجنوبی فرصتی برای جذب سرمایهگذار بیابیم و این معرفی همه جانبه استان باید بدون واسطه و بدون نیاز به مترجم صورت گیرد تا فرد سرمایهگذار ظرافتهای کار را نیز دریابد.
مهدی جهانی کیا، مدیر توسعه صنعتی شرکت شهرک های صنعتی استان نیز در این جلسه اظهارکرد: امسال نمایشگاه اکسپو با تکیه بر زیرساختهای الکترونیکی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طراحی پاویون ایران به صورت سنتی است، گفت: پیشنهاد من این است که از فرصت نمایشگاه برای تبلیغ محصولات استراتژیک خراسانجنوبی از طریق LCD ها و…داشته باشیم و هیئتهای تجاری نیز اعزام شوند.
جهانی کیا با اشاره به این که برای معرفی محصولات استراتژیک استان در این نمایشگاه حمایت ویژه خواهیم داشت، اظهارکرد: از آنجایی که خراسانجنوبی تا مسیر توسعه راه بسیار زیادی دارد باید بیش از خیلی از استانها چون فارس از فرصت نمایشگاه استفاده کنیم.
مدیران شرکت صابر انصار مهر ( پیمانکار ارائه خدمات اسپانسری پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰دبی) نیز در این جلسه اظهارکردند: اکسپو یک رویداد بسیار قدیمی و بیش از ۱۷۰ سال قدمت دارد و بعد از سالها این نمایشگاه در خاورمیانه و در همسایگی ایران برگزار میشود که با آن مرز آبی داریم و پاویون ایران در این نمایشگاه نیز بیش از دو هزار متر است و دوست داریم برای حضور فعال بخش خصوصی نیز بستر سازی کنیم.
شایان ذکر است شرکت “صابر انصار مهر ” امتیاز انجام خدمات اسپانسری پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی و همچنین بهره برداری از فرصت های تبلیغاتی موجود را طی مزایده ای در شرکت سهامی نمایشگاهها کسب نموده است و همچنین از سوی دکتر حسن زمانی کمیسر ژنرال جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی خطاب به آن شرکت مسئولیت جذب شرکت های برتر تولیدی، صادراتی، خدماتی و تجار خوشنام جهت بهره مندی از قرارداد به آن شرکت محول شده است و طى استعلام بعمل آمده شرکت سهامی نمایشگاه ها مجوز برگزاری ۵۰ روز جلسات B2B در داخل پاویون ایران را نیز به عهده این شرکت گذاشته است.