رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند: ظرفیت های خراسان جنوبی به بازارهای خارجی معرفی شود
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند خواستار معرفی ظرفیت های خراسان جنوبی شد و گفت: شرق خراسان دروازه ورود به جنوب و شرق آسیا بوده که باید شناسانده شود.
محمد رضا مجیدی صبح در جلسه مشترک کمیسیونهای تخصصی اتاق بازرگانی بیرجند که با موضوع آشنایی فعالان اقتصادی استان با بازار کشور اسپانیا برگزار شد با بیان اینکه متأسفانه شناخت درستی از بازار اروپا نداریم، افزود: امروز بازار چین و آسیا پر رنگ شده که باید توازن با شرق و غرب ایجاد شود.
وی با بیان اینکه اگرچه نگاه ما به پرتغال، کشوری ۱۰ میلیونی است اما جمعیت بالایی دارد، گفت: شناخت این کشورها در توسعه روابط تجاری و اقتصادی بسیار مؤثر است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: طی چند سال اخیر علاوه بر مشکلات اقتصادی، تحریم رسانهای هم داشتهایم.
وی ادامه داد: در حال حاضر برخی کشورها تصویری مخدوش از چهره ایران دارند که برای آغاز همکاریها باید ابتدا این تصویر تصحیح شود.
ضرورت معرفی ظرفیتهای خراسان جنوبی
مجیدی با تاکید بر اینکه باید ظرفیتهای استانها به درستی شناسایی شوند، اظهار کرد: شرق خراسان دروازه ورود به جنوب و شرق آسیا است و هر چه بیشتر به دیگران معرفی شویم، به ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی کمک میکنیم.
وی با بیان اینکه در شرایط کرونا و تحریمهای پیش رو، اقتصاد منهای نفت در دستور کار گرفته دیپلماسی تجاری مد نظر است، گفت: باید اقتصاد را هم برای کرونا و هم دوران پسا کرونا تعریف کنیم.
مجیدی افزود: نیاز است در دوران کرونا، اذهان برای تعریف روابط اقتصادی و تجاری در سطح ملی و حاکمیتی آماده شود تا بتوانیم در عصر پسا کرونا این حوزهها را هر چه بیشتر فعال کنیم.
وی بخشی نگری را مشکل موجود در همه حوزههای کشور دانست و افزود: هر کشوری که با دیگران رابطهای متوازن داشته باشد، اقتصادش در آینده جایگاهی در روابط بینالملل خواهد داشت.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به ظرفیتهای خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی شرقیترین و خاوری ترین استان بوده که نیاز است در راستای معرفی آن تلاش شود.
مجیدی افزود: در عصر کرونا با استفاده از وبینار و فضای مجازی به معرفی ظرفیتهای استان میپردازیم و بعد از کرونا هم با برگزاری تورهای تجاری هدفمند در راستای شناساندن استان گام بر میداریم.
برگزاری وبینار همکاریهای تجاری اسپانیا و ایران
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: با هماهنگیهای صورت گرفته با سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، طی سفر یک فعال تجاری بین دو کشور به خراسان جنوبی به بررسی ظرفیتهای استان پرداخته شد.
وی بررسی فرصتهای همکاریهای تجاری و اقتصادی بین اسپانیا و ایران را از دیگر اهداف سفر این مقام مسئول به استان دانست و افزود: برگزاری وبینار همکاریهای تجاری و اقتصادی بین ایران و اسپانیا با تاکید بر استانهای شرقی از دیگر برنامههای این سفر است.
مجیدی اظهار کرد: این نوع دیپلماسی اقتصادی و تجاری تمرکز زدایی شده از سطح پایتخت به استانها مقدمهای است تا بخشهای مختلف کشور را با شناخت بیشتر طرفین وارد دیپلماسی اقتصادی و تجاری کنیم.
وی ادامه داد: پیگیریهای انجام شده مقدمهای خواهد شد که نه تنها با اسپانیا بلکه با حوزههای مختلف اروپا بتوانیم فعالیتهای تجاری را داشته باشیم.
مجیدی افزود: اتاق بازرگانی باید به عنوان پارلمان بخش خصوصی در این زمینه پیشگام باشد که اتاق بازرگانی بیرجند فعالانه وارد عرصه شده است.
وی ادامه داد: امید است این اقدامات گامی در راستای رونق اقتصاد ملی، حمایت از کسب و کار، جهش تولید ملی باشد.