رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند: جاذبههای گردشگری خراسانجنوبی را برند کنیم
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه باید جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی را برند کنیم، گفت: گردشگری یک صنعت پیشران، پیشگام و تحریم شکن است.
محمدرضا مجیدی در نشست تخصصی سرمایهگذاری خارجی خراسانجنوبی که در محل اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: گردشگری در خراسانجنوبی بی شک میتواند منجر به ایجاد بازار کار و اشتغال می شود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: گردشگری یک صنعت پیشران، پیشگام و تحریم شکن است که میتواند زمینه ساز ایجاد یک تصور ذهنی مطلوب از خراسانجنوبی در اذهان باشد.
مجیدی با اشاره به اینکه باید جاذبههای گردشگری خراسان جنوبی تبدیل به یک برند شود، ادامه داد: برگزاری همایش بین المللی کویر لوت در اردیبهشت ماه سال ۹۸ نیز در همین راستا در استان برگزار شد.
وی با اشاره به همایش ملی عناب در سوم و چهارم شهریورماه، افزود: عناب یک مزیت نسبی خراسانجنوبی است ولی گاه مشاهده می شود که در طرح های ملی مرتبط با عناب استان های دیگر به عنوان پایلوت انتخاب می شوند.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه باید در حوزه سرمایه گذاری خارجی به چند سؤال پاسخ بدهیم، ادامه داد: چرایی اهمیت سرمایهگذاری خارجی در حوزه گردشگری، پیش شرطهای سرمایهگذاری خارجی و منطقی بودن این نوع سرمایهگذاری از جمله این سؤالها است.
مجیدی با انتقاد از وضعیت ورودی های شهر بیرجند، گفت: ورودی های فعلی نمی تواند منجر به ایجاد یک تصور ذهنی مطلوب و شایسته از خراسان جنوبی شود.
وی اظهار کرد: میتوان برای بیرجند سه درگاه و ورودی با عناوین ورودی زائران در مسیر مشهد، ورودی زاهدان و ورودی کریمان (ورودی از مسیر استان کرمان) در نظر گرفت و طرح های خوبی برای آن انجام داد.
وی اظهار کرد: از آنجایی که درآمدهای دولت اجازه چنین کاری را نمیدهد بی شک بخش خصوصی در این موضوع باید ورود کند.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: رونق گردشگری نیاز به سه زیر ساخت فکری – فرهنگی، سخت افزاری و نرم افزاری دارد و از همه مهمتر در این زمینه از برند سازی و تبلیغات نباید غفلت کرد.
وی با اشاره به اینکه قبل از گردشگری خارجی باید گردشگری داخلی را تقویت کنیم، ادامه داد: گردشگری خراسان جنوبی مبتنی بر فرهنگ بومی، میراث پایه و طبیعت محور است.
مجیدی با اشاره به اینکه گردشگری به راحتی برای ایران ارزآوری به همراه دارد، گفت: البته گردشگری نیازمند زیرساخت هایی از جمله حمل و نقل است و با پروازهای با تأخیر و کنسلی پروازها گردشگری رونق نمیگیرد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: متأسفانه بر اثر تبلیغات غرب تصور غلطی از ایران در اذهان شکل گرفته است که باید با تلاش و کوشش اثر آن را از بین برد.
احمد جمالی ، مدیرکل سرمایهگذاری خارجی سازمان سرمایهگذاری و کمکهای فنی ایران در این نشست گفت: حجم سرمایهگذاری خارجی مصوب کشور در چهار ماه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافت.
وی اظهار کرد: موضوع سرمایهگذاری خارجی از منظر علمی، حوزه جوانی است و تنها چند دهه از مباحث مرتبط با آن میگذرد.
وی بیان کرد: دلیل توجه به بحث سرمایهگذاری خارجی در دهههای اخیر نقش آن در توسعه اقتصادی کشورها است و در حقیقت در میدان عمل کشورها بدون بهرهگیری از سرمایهگذاری خارجی نتوانستهاند به توسعه برسند.
انتقال فناوری و دانش یک مزیت در رونق سرمایهگذاری خارجی است
جمالی بیان کرد: انتقال فناوری و دانش، کمک به توسعه صادرات کشورها و ارتقاء سطح تولیدات داخلی از دیگر وجوه و مزایای رونق سرمایهگذاری خارجی در کشور است.
وی با بیان اینکه یک بُعد سرمایهگذاری خارجی ارزآوری و ایجاد اشتغال است، گفت: وقتی سرمایه خارجی در موضوعی وارد کشور میشود در عرصه داخلی در همان زمینه شاهد رقابت میشویم که این موضوع به افزایش کیفیت کالا منجر میشود.
مدیرکل سرمایهگذاری خارجی سازمان سرمایهگذاری و کمکهای فنی ایران با اشاره به اینکه در مورد محصولات استراتژیک خراسانجنوبی تنها بر تولید تکیه کرده و از توزیع مناسب غفلت کردهایم، اظهار کرد: سرمایهگذاری خارجی میتواند حلقه مفقوده تولیدات استان را تکمیل کند.
جمالی بیان کرد: در زمینه پیش شرط های جذب سرمایهگذاری خارجی باید به بستر سازیهای حقوقی و تسهیل گری، وجود امنیت، ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی، برند سازی و تبلیغات اشاره کرد که در خراسانجنوبی در زمینه برندسازی و تبلیغات کم کاری شده است.
برندسازی برای خراسانجنوبی جهت جذب سرمایهگذاری خارجی
وی با اشاره به اینکه گردشگری یکی از مزیتهای نسبی خراسانجنوبی برای جذب سرمایهگذاری خارجی است، ادامه داد: برای جذب سرمایه گذاری خارجی باید با برند سازی تصویر مطلوبی از استان در اذهان بسازیم.
جمالی با بیان اینکه برای جذب سرمایهگذاری خارجی برای خراسانجنوبی باید برند سازی کنیم، افزود: باید نیازهای گردشگر خارجی را شناسایی و برای این نیازها برنامهریزی لازم داشته باشیم.
وی گفت: حجم سرمایهگذاری مصوب شده در کشور در چهار ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۵ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل سرمایهگذاری خارجی سازمان سرمایهگذاری و کمکهای فنی ایران یادآور شد: برقراری تفاهم نامههایی میان خراسانجنوبی و برخی از استانهای چین میتواند در جذب گردشگر و سرمایهگذار در استان مؤثر باشد.