برنامهریزی فعاان جنوبی لان معدنی خراسبرای حضور منسجم در نمایشگاههای ایران کانماین و ایران افغانستان

برنامهریزی فعالان معدنی خراسان جنوبی برای حضور منسجم در نمایشگاههای ایران کانماین و ایران افغانستان
در نشست اخیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند، هماهنگیها و برنامهریزیهای لازم برای حضور مؤثر فعالان معدنی استان در دو نمایشگاه تخصصی «ایران کانماین» و «ایران و افغانستان» مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه، آقای خزاعی، نایبرئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند، ضمن تشکر از حضور اعضا، بر اهمیت برنامهریزی پیشدستانه و تعیین دقیق نیازهای غرفهای تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای نمایشگاهی در صورت دریافت پیشپرداخت قادر به ارائه تخفیفهای مناسبتری هستند، افزود: «چنانچه بتوانیم زودتر با مجریان ساخت و ساز غرفهها قرارداد ببندیم و پیشپرداختهایی را انجام دهیم، میتوانیم از افزایش هزینهها در آینده جلوگیری کرده و بهرهوری بیشتری در اجرای پروژههای نمایشگاهی داشته باشیم. همچنین مصالح و مواد اولیه مورد استفاده از جمله MDF و رنگها به مرور زمان دچار افزایش قیمت میشوند.
وی با بیان اینکه انجمنهای تخصصی نظیر انجمن منیزیت و انجمن بنتونیت نیز به این حرکت پیوستهاند و امید است در آینده نزدیک انجمن سنگ نیز به جمع مشارکتکنندگان افزوده شود، تأکید کرد که: «از اعضای حاضر در جلسه خواسته میشود گزارشی از فعالیتهای انجامشده، مذاکرات صورتگرفته و میزان فضایی که برای حضور در نمایشگاه نیاز دارند ارائه دهند تا طراحی غرفهها از هماکنون آغاز شده و با دقت بیشتری ادامه یابد.
تلاش برای جذب حمایتهای مالی و کاهش هزینه غرفهداران در نمایشگاه ایران کاین ادامه دارد
آقای خزاعی، نایبرئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند، در ادامه روند هماهنگی برای حضور شرکتهای معدنی استان در نمایشگاه تخصصی ایران کانماین، با اشاره به موضوع تأمین منابع مالی، اظهار داشت:
یکی از راهکارهایی که در جلسات مطرح شده و تجربه خوبی هم از سال گذشته داشتهایم، مشارکت چند شرکت در قالب یک غرفه مشترک است. این موضوع باعث کاهش قابل توجه هزینهها شده و موجب تعامل و همافزایی بیشتر میان شرکتها نیز میشود.
وی در ادامه افزود: «اتاق بازرگانی در سال گذشته نقش مهمی در حمایت از حضور شرکتها ایفا کرد. به عنوان نمونه، با دعوت از آقای جهانشاهی و ایجاد فضای نمایشگاهی مطلوب، توانستیم نظر مساعد برخی مسئولان و فعالان اقتصادی نزدیک به دکتر آریافر را جلب کنیم که در نهایت منجر به جذب منابعی از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت شد. البته این منابع هنوز در حساب سازمان دپو شدهاند، اما به عنوان پشتوانه مالی در نظر گرفته شدهاند.
آقای خزاعی با بیان اینکه شرکتهایی که حتی در نمایشگاه شرکت نمیکنند نیز در قالب مسئولیت اجتماعی به حمایت از این حرکت میپردازند، گفت:
برخی شرکتها از طریق تأمین مواد اولیه یا سایر خدمات پشتیبانی، همکاری خوبی با ما دارند. حضور نمایندگانی چون آقای ایمانطلب از سازمان صنعت و معدن نیز در جلسات به همین منظور است تا بتوانیم از ظرفیتهای بینبخشی برای تقویت حضور استان در نمایشگاه استفاده کنیم.
وی با اشاره به نگاه بلندمدت کمیسیون معدن خاطرنشان کرد: «ما انتظار نداریم که از همین ابتدا تمام هزینهها به صورت کامل تأمین شود. هدف نهایی این است که در آیندهای نزدیک، نمایشگاهها به حدی از اعتبار و اثرگذاری برسند که نهادهایی مانند استانداری، سازمان صنعت و معدن و سایر دستگاهها، خودشان میزبان برگزاری نمایشگاهها شوند و از شرکتها برای حضور دعوت کنند، بدون اینکه هزینهای متوجه فعالان اقتصادی باشد.»
نایبرئیس کمیسیون معدن در پایان تأکید کرد: «در حال حاضر در ابتدای مسیر هستیم و برای رسیدن به آن نقطه نیاز به همکاری، حمایت و صبر داریم. کمیسیون معدن همه توان خود را برای هماهنگی، جذب منابع و تسهیل شرایط حضور شرکتهای معدنی استان در نمایشگاهها به کار خواهد گرفت.
امکان طراحی غرفههای VIP برای شرکتهای متقاضی در نمایشگاه ایران کاین فراهم میشود
نایبرئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند، با اشاره به تجربیات سال گذشته نمایشگاه ایران کانماین، اعلام کرد: «برخی شرکتها مانند فلات زرین که متشکل از ۱۹ مجموعه بودند، پارسال با وجود حضور جدی و طراحی مناسب، در ابتدا از داشتن غرفه VIP محروم شدند. این تجربه نشان داد که باید برنامهریزی دقیقتری برای تفکیک نیازهای شرکتها انجام دهیم.
وی افزود: «بر این اساس، امسال تصمیم داریم که بهجز فضای VIP عمومی برای کل نمایشگاه که معمولاً برای پذیرایی از مهمانان رسمی، مسئولان و هیئتهای بازدیدکننده استفاده میشودامکان طراحی غرفههای اختصاصی VIP نیز برای شرکتهایی که پیشبینی میکنند مراجعات خاص بیشتری خواهند داشت، فراهم کنیم.
آقای خزاعی تأکید کرد که هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد: «اگر شرکتی تمایل داشته باشد درون غرفه خود فضای VIP تعریف کند، این امکان با طراحی مناسب فراهم میشود. البته همچنان فضای عمومی VIP نیز برای استفاده کلی مجموعه نمایشگاه در نظر گرفته خواهد شد، بهویژه در زمان برگزاری برنامههایی مانند بازدید مسئولان یا سخنرانیها.
وی با اشاره به اهمیت اجرای منظمتر و حرفهایتر برنامههای جانبی نمایشگاه نسبت به سال گذشته گفت: «برنامه سخنرانی و بازدید مقامات امسال نیز ادامه خواهد یافت، اما با کیفیت بهتر و زمانبندی مشخصتر. پارسال شاهد حضور افرادی چون آقای دکتر شکوری، نماینده تهران، دکتر نخعی و سایر مسئولان بودیم که نیاز به فضایی آبرومند برای پذیرایی از ایشان داشت. این موضوع امسال با تجربه و آمادگی بیشتر مدیریت خواهد شد.
وی اضافه کرد: «ما تلاش میکنیم امسال غرفهای با نمایندگی از مجموعه گوهرسنگهای استان ایجاد شود که همه تنوع محصولات را پوشش دهد؛ چه بهصورت ارسال از سوی تولیدکنندگان، چه با حضور خودشان. این اقدام هم معرفی ظرفیتهای استان را پوشش میدهد و هم زمینهساز بازخورد مثبت در دورههای بعدی خواهد بود.
آقای خزاعی در پایان تأکید کرد:«قطعا امسال هم در کنار فعالان این حوزه هستیم و برای حمایت از حضورشان تلاش میکنیم. نمایشگاه فرصتی برای تعامل، شناخته شدن و ورود به بازارهای جدید است، نه فقط فروش مستقیم.»
هماهنگی برای تخصیص غرفههای نمایشگاه ایران کانماین با مشارکت شرکتهای معدنی استان ادامه دارد
در ادامه برنامهریزیهای صورتگرفته برای حضور فعال شرکتهای معدنی خراسان جنوبی در نمایشگاه تخصصی ایران کانماین، آقای اسماعیلی، نائب رئیس هیئت مدیره کیان خاک ایرانیان که برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده است گزارشی از آخرین وضعیت هماهنگیهای انجامشده ارائه داد.
وی افزود:با توجه به اینکه ارتباط مستقیم بنده با انجمنها محدودتر بوده، مقرر شد یکی ازهمکاران مسئولیت هماهنگی با یکی از انجمنها برای اختصاص غرفه را بر عهده بگیرد. خوشبختانه این موضوع از سوی وی پیگیری شده، اما در عین حال از سمت شرکت ما و همچنین شرکت بندر امام نیز برنامهریزی برای حضور انجام شده است.
آقای اسماعیلی با بیان اینکه تاکنون تصمیم نهایی درباره نحوه تقسیمبندی فضا اتخاذ نشده است، گفت: «در حال حاضر، مجموع فضایی که مدنظر ما دو شرکت است، حدود ۴۰ تا ۴۵ مترمربع است. یکی از گزینهها این است که این فضا به صورت یک غرفه مشترک و بزرگ در نظر گرفته شود یا اینکه به دو غرفه مجزا تقسیم شود، که البته هنوز درباره آن تصمیم قطعی نگرفتهایم.
در پایان، آقای اسماعیلی با بیان اینکه شخصاً برای نخستینبار در نمایشگاه شرکت میکند و هنوز در حال بررسی گزینههاست، تأکید کرد: «بهتر است در جلسات آتی با دقت بیشتری در مورد طراحی غرفهها و امکانات آن تصمیمگیری شود.
آقای خزاعی در خصوص بهبود فضای غرفهها و پشتیبانی ویژه از شرکتها گفت:
برای برخی از غرفهها که پیشبینی میکنیم مهمان بیشتری داشته باشند، فضای VIP اختصاصی در نظر خواهیم گرفت. این تصمیم بر اساس تجربیات سال گذشته اتخاذ شده که در آن فضاهای خاص و ویآیپی از اهمیت بالایی برخوردار بودند.
آقای خزاعی همچنین به ضرورت حضور بیشتر شرکتهای بزرگ و معتبر در این نمایشگاه اشاره کرده و افزود: «امسال قصد داریم که علاوه بر فضاهای اختصاصی، حتی از شرکتهایی که به دنبال خاک و محدودههای اکتشافی جدید هستند، دعوت کنیم که در این نمایشگاه حضور یابند. بازخوردهایی که از مشارکت سال گذشته داشتیم، نشان میدهد که این نوع حضور در نمایشگاه میتواند زمینهساز فرصتهای جدید تجاری و سرمایهگذاری باشد.» همچنین به حمایتهای معنوی و مادی اشاره کرد و خاطرنشان کرد:
در سال گذشته ما به طور خاص از برخی گروهها و شرکتهای معدنی حمایت معنوی کردیم و امیدواریم که امسال هم بتوانیم از این نوع همکاریها استفاده کنیم.
امسال امکان حضور مشترک چند تولیدکننده گوهرسنگ در یک غرفه فراهم است / نمایشگاه فرصتی برای معرفی، تعامل و حتی فروش غیرمستقیم
نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند در ادامه پیگیریها برای جذب فعالان حوزه گوهرسنگها به نمایشگاه ایران–افغانستان ۲۰۲۵، از فراهم شدن امکان حضور مشترک چند نفر در یک غرفه خبر داد و تأکید کرد که با کمی خلاقیت، فرصت مناسبی برای معرفی و حتی فروش محصولات به شکل غیرمستقیم وجود دارد.
آقای خزاعی نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند، در واکنش به برخی دغدغهها و تردیدهای مطرحشده از سوی فعالان حوزه گوهرسنگها نسبت به حضور در نمایشگاه ایران–افغانستان، اعلام کرد:
لزومی ندارد هر فرد یا کارگاه، غرفهای مجزا و بزرگ اجاره کند. چند نفر میتوانند به صورت مشترک در یک غرفه ۱۰ یا ۱۵ متری شرکت کنند و هزینهها را کاهش دهند.
وی با اشاره به تجربیات دورههای پیشین افزود: «نمایشگاه صرفاً جای نمایش نیست، بسیاری از شرکتکنندگان محصولاتشان را به شکل اینترنتی یا ثبت سفارش حضوری به فروش میرسانند. فقط از نظر مقررات، نباید کارتخوان مستقیم روی میز غرفه باشد؛ اما سفارشگیری، معرفی محصول و ارسال آن پس از نمایشگاه کاملاً مجاز است.
آقای خزاعی همچنین از تجربه موفق برخی شرکتها مانند سامان کاوش یاد کرد که سال گذشته محصولات گروهی از فعالان را در قالب یک غرفه به فروش رساندند: «این الگو قابل تکرار است. کسانی که پیج دارند، فروش آنلاین انجام میدهند یا کارگاهدار هستند، میتوانند نمایندهای از خود در غرفه داشته باشند. اصلاً نیازی نیست همه بهتنهایی غرفه بگیرند.»
حضور مشترک شرکتهای منیزیتی خراسان جنوبی در نمایشگاه ایران کانماین با هدف کاهش هزینهها
گروهی از شرکت های منیزیت خراسان جنوبی از تصمیمگیری برای حضور مشترک در نمایشگاه ایران کانماین خبر داد.
در ادامه هماهنگیهای انجامشده برای حضور فعال شرکتهای معدنی خراسان جنوبی در نمایشگاه ایران کانماین، نماینده شرکتهای منیزیتی استان با اشاره به مذاکرات صورتگرفته با مدیران این حوزه، از تصمیم برای تشکیل یک غرفه مشترک بین چند شرکت فعال در زمینه منیزیت خبر داد.
وی در اینباره گفت: «در تماسهایی که با برخی شرکتها و فعالان حوزه منیزیت در سطح استان داشتم، بسیاری از آنها اعلام کردند که به دلیل داشتن مشتریهای ثابت و ارتباطات مستقیم، نیازی به غرفه مستقل در نمایشگاه ندارند. با این حال، تمایل خود را برای مشارکت در قالب یک غرفه گروهی اعلام کردند تا هم در این حرکت جمعی نقش داشته باشند و هم از مزایای نمایشگاه بهرهمند شوند.
وی با اشاره به گفتوگوهایی که با برخی چهرههای مؤثر این حوزه از جمله آقایان مهندس فدایی، اردنی، نژادی و همچنین جهانگرد انجام شده، اظهار داشت: «این افراد حمایت خود را از تصمیم کمیسیون معدن برای حضور در نمایشگاه اعلام کردند و گفتند که هر تصمیمی در خصوص نحوه مشارکت شرکتهای منیزیتی گرفته شود، همراه خواهند بود. حتی اگر شخصاً نتوانند حضور داشته باشند، پشتیبانی معنوی و مادی خود را خواهند داشت.
نماینده شرکتهای منیزیتی افزود: «با هماهنگی انجامشده، پیشنهاد شده که فضایی در حدود ۱۰ تا ۱۵ متر مربع برای غرفه مشترک این گروه در نظر گرفته شود. این اقدام باعث کاهش چشمگیر هزینهها و تسهیل در برنامهریزی خواهد شد. تصمیم نهایی پس از روشن شدن جزئیات هزینهها و طراحی غرفه، با هماهنگی بین شرکتها اتخاذ و اعلام میشود.
وی در پایان گفت: «همکاری جمعی، مهمترین ابزار ما برای حضور مؤثر در نمایشگاه است. از اینرو حضور گروهی شرکتهای منیزیتی با حمایت اتاق بازرگانی و کمیسیون معدن، میتواند بهعنوان یک الگوی موفق برای دیگر حوزههای تخصصی نیز مطرح شود.»
نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی با حضوری پررنگتر در نمایشگاه ایران کانماین شرکت خواهد کرد
نوروزی، نائب رئیس نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی، با تأکید بر اهمیت نمایشگاه ایران کانماین برای معرفی توانمندیهای تخصصی استان، از برنامهریزی برای حضور مؤثرتر این نهاد در دوره جدید نمایشگاه خبر داد.
در جریان جلسات هماهنگی نمایشگاه تخصصی ایران کانماین، آقای نوروزی، نائب رئیس نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی، با اشاره به تجربیات سال گذشته گفت: «حجم مراجعات به غرفه نظام در نمایشگاه قبلی بسیار بالا بود و عملاً فضای غرفه پاسخگوی نیازها نبود. بسیاری از مهمانان ویژه و مخاطبان تخصصی ما مجبور بودند در فضای اطراف غرفه معطل بمانند. این موضوع لزوم طراحی فضایی کارآمدتر را برای امسال نشان داد.»
وی با بیان اینکه فضای غرفه نظام مهندسی باید علاوه بر معرفی خدمات، امکان پذیرایی مناسب از مهمانان را نیز داشته باشد، افزود: «بر این اساس، ما حداقل به فضایی ۲۰ متری نیاز داریم که بخشی از آن به عنوان VIP اختصاصی طراحی شود. البته فضای VIP عمومی نمایشگاه نیز همچنان برای تعاملات جمعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»
آقای نوروزی همچنین با اشاره به تأثیرگذاری حضور نظام در نمایشگاه قبلی اظهار کرد: «سال گذشته حضور نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی، با وجود محدودیتها، بازتاب مثبتی داشت و موجب شد که امسال نظامهای استانی دیگر نیز علاقهمند به مشارکت شوند. این موضوع برای ما هم یک رزومه معتبر است و هم مسئولیتی سنگینتر برای ارائه بهتر.
وی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت نظام مهندسی معدن ایران نیز گفت:
حمایتهای مادی معمولاً از سوی نظام مرکزی بهصورت فراگیر انجام نمیشود، اما حضور فعال ما در این نمایشگاه میتواند زمینهساز دریافت پشتیبانیهای معنوی و همکاریهای گستردهتر در آینده باشد. در همین راستا، نماینده نظام ایران نیز در جریان برنامهها قرار دارد و تعامل خوبی برقرار شده است.
در پایان، آقای نوروزی ضمن اشاره به تجربیات ارزشمند سال گذشته و برخی چالشها، اظهار امیدواری کرد که:
با درس گرفتن از نمایشگاه قبلی و حمایت بیشتر مجموعهها، حضور نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی امسال چشمگیرتر، هدفمندتر و مؤثرتر از قبل باشد.
آقای سلیمانی مدیر عامل شرکت صنعتی معدنی زرناد: حضور رسمی در نمایشگاه ایران–افغانستان ۲۰۲۵ منتفی شد / غرفه نمادین برای معرفی سنگهای قیمتی استان در نظر گرفته میشود
آقای سلیمانی در جلسه کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند اعلام کرد که با توجه به هزینههای بالای غرفه و تناسب نداشتن ماهیت نمایشگاه با فروش مستقیم محصولات، این گروه بهطور رسمی در نمایشگاه ایران–افغانستان ۲۰۲۵ شرکت نخواهد کرد، اما غرفهای نمادین برای معرفی نمونههای سنگهای قیمتی استان برنامهریزی خواهد شد.
در ادامه جلسات هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه مشترک ایران–افغانستان ۲۰۲۵، نماینده گروه گوهرسنگها در نشست کمیسیون معادن اتاق بازرگانی بیرجند، با اشاره به دغدغههای فعالان این حوزه، از عدم حضور رسمی این گروه در نمایشگاه امسال خبر داد.
وی با اشاره به شکلگیری یک گروه تخصصی با بیش از ۲۰۰ عضو در حوزه گوهرسنگها گفت:«بسیاری از اعضای این گروه نسبت به هزینه غرفهسازی در نمایشگاه گلهمند هستند؛ چرا که در نمایشگاههای تخصصی مشابه که زیر نظر میراث فرهنگی برگزار میشوند، معمولاً غرفهها یا بهصورت رایگان واگذار میشوند یا با قیمت بسیار پایینتر. هزینهای مانند ۱۰۰ میلیون تومان برای یک غرفه ۱۰ متری از توان اکثر فعالان این حوزه خارج است.»
او افزود:«ماهیت نمایشگاه ایران–افغانستان بیشتر در راستای معرفی شرکتها، شبکهسازی و توسعه ارتباطات بینالمللی است و بر خلاف نمایشگاههای فروش محور، برای عرضه مستقیم محصولات مانند عقیق و فیروزه مناسب نیست.
با این حال، به گفته این نماینده، گروه گوهرسنگها قصد دارد بهصورت غیررسمی و با حمایت شخصی و جمعی، غرفهای نمادین برای معرفی نمونه سنگهای قیمتی استان در نمایشگاه برپا کند.
این غرفه در واقع ویترینی از توانمندیها و زیباییهای سنگهای قیمتی استان خواهد بود و نه محلی برای فروش. در حال رایزنی هستیم که نمونههایی از سراسر استان جمعآوری و در این غرفه به نمایش گذاشته شود.
آقای سلیمانی در پایان ضمن قدردانی از تلاشهای اتاق بازرگانی، خواستار تخصیص حمایتهای دولتی یا مشوقهایی برای فعالان صنایعدستی و گوهرسنگها در دورههای آینده نمایشگاهها شد.
غرفه اختصاصی امسال با تمرکز بر کیفیت و برندینگ استان شکل میگیرد
آقای سلیمانی با اشاره به اهمیت نمایش کیفی و حرفهای سنگهای استان، گفت: «صرف شرکتکردن برخی افراد با سطح پایین تراش یا کیفیت نامناسب، نه تنها مفید نیست، بلکه ممکن است در درازمدت به برند قیمتی استان آسیب وارد کند. برای همین، با هماهنگی آقای سلیمانی گفت: قرار شد که فرآیند معرفی و تأیید کیفی حضور افراد کنترلشده و هوشمندانه باشد.
وی تاکید کرد که امسال تلاش میشود نمایشگاه، ویترین واقعی از توان گوهرسنگهای استان باشد و افزود: «در غرفهای که در حال طراحی است، سعی میکنیم مجموعهای از بهترین سنگها و تنوعهای قیمتی استان از جمله شجر بمرو، فردوس، سهقلعه، توپاز، آمتیست، و ترکیبهای خاصی مثل آمتیست-شجر را به نمایش بگذاریم. هدف اصلی ما این است که خراسان جنوبی در زمینه گوهرسنگ با قدرت و انسجام معرفی شود.
او درباره دغدغه قیمت غرفه برای برخی تولیدکنندگان کوچک گفت:
میدانیم که عددهایی مانند ۱۰۰ میلیون تومان برای غرفه در توان بعضی از هنرمندان نیست، اما راهحلهای جمعی و اشتراکی وجود دارد. همین تجربه را در سالهای قبل هم داشتیم که هزینه نهایی برای برخی غرفهها کمتر از این ارقام تمام شد.»
همچنین بهعنوان نکتهای کلیدی، وی تاکید کرد: «نمایشگاه یک سرمایهگذاری ارتباطی است، نه صرفاً محل فروش. بسیاری از قراردادها در بلندمدت شکل میگیرند و بازخورد حضور در نمایشگاه در آینده خودش را نشان میدهد.»
او در پایان افزود: «با حمایتهای اتاق بازرگانی و همراهی دوستان فنی، از جمله آقای دکتر سلیمانی، تلاش خواهیم کرد غرفهای با نهایت کیفیت اجرا شود که معرف واقعی گوهرسنگهای استان خراسان جنوبی باشد.»
تعیین قیمت و قراردادهای نمایشگاه ایران–افغانستان تا پایان هفته نهایی میشود
آقای سنایی فر اعلام کرد: هماهنگیهای اجرایی برای نمایشگاه ایران–افغانستان با تمرکز بر فضای اختصاصی، تعیین قیمتها و نهاییسازی قراردادها در حال انجام است و تصمیمگیری نهایی تا پایان هفته صورت خواهد گرفت.
در ادامه پیگیریهای مربوط به برگزاری نمایشگاه ایران–افغانستان، آقای سنایی فر در جلسه هماهنگی نمایشگاه گفت: «مطابق مصوبات جلسات پیشین، هماهنگیهای لازم با آقای لشکری برای بررسی ظرفیتها، فضای فیزیکی، و چارچوبهای قراردادی در حال انجام است. تلاش داریم که تا پایان هفته جاری، بحث قیمتگذاری غرفهها نهایی شود.»
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال اهمیت بالایی برای استان دارد، افزود:
هماکنون بخشهایی از اقدامات اجرایی به انجام رسیده، ولی برای تکمیل فرآیندها نیاز است که همه دستگاههای ذیربط مانند سازمان مدیریت، شرکت شهرکهای صنعتی، و اتاق بازرگانی به صورت هماهنگ وارد عمل شوند.
او همچنین از برگزاری جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار خراسان جنوبی در روز آینده خبر داد و گفت: «در این جلسه، گزارشی از روند آمادهسازی نمایشگاه ارائه خواهد شد و درباره نحوه حمایت نهادها، بهویژه حمایتهای مادی و معنوی، نیز بحث و بررسی خواهد شد.
سنایی فر ضمن تأکید بر ضرورت تعهد جدی شرکتکنندگان، اظهار داشت: «ضروری است که مشارکتکنندگان و مجموعههای حاضر در نمایشگاه با آگاهی کامل از مسئولیتها و اهداف نمایشگاه، وارد این فرایند حرفهای شوند.
او در پایان از اعضای کمیسیون و فعالان بخش خصوصی خواست در صورت داشتن پیشنهاد اجرایی، آن را هر چه سریعتر ارائه دهند تا در دستور کار مجری نمایشگاه قرار گیرد:«اکنون در مرحلهای هستیم که باید پیشنهادات نهایی بررسی شود و کار وارد فاز اجرایی گردد. هدف، برگزاری نمایشگاهی مؤثر، سازمانیافته و با خروجی روشن برای توسعه تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان است.»
نمایشگاه ایران–افغانستان در بیرجند نیازمند مدیریت یکپارچه و اصلاح زیرساختهاست
نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به چالشهای موجود در روند آمادهسازی نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان در بیرجند، خواستار تعیین سریع تاریخ برگزاری، تشکیل دبیرخانه اجرایی مستقل، و بازنگری در قیمتگذاری غرفهها شد. به گفته وی، این اقدامات برای تحقق یک رویداد مؤثر اقتصادی ضروری است.
آقای خزاعی، نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، با انتقاد از نبود برنامهریزی دقیق و ساختار منسجم برای برگزاری نمایشگاه ایران–افغانستان، خواستار بازنگری فوری در روند مدیریت و آمادهسازی این رویداد شد.
وی گفت: «در حال حاضر، تاریخ مشخصی برای برگزاری نمایشگاه اعلام نشده است. این مسئله برنامهریزی و هماهنگی با شرکتکنندگان داخلی و خارجی را با مشکل مواجه کرده و موجب بلاتکلیفی در رزرو فضا، هتل، پرواز و آمادهسازی لجستیکی شده است.»
او همچنین به هزینه بالای غرفهها اشاره کرد و افزود:
قیمت تعیینشده برای هر متر غرفه، بین ۱٬۲۰۰ تا ۱٬۳۰۰ تومان است، اما این نرخ با امکانات واقعی محل نمایشگاه در بیرجند تناسب ندارد. نبود تهویه مطبوع، سرویسهای بهداشتی مناسب، یا سالنهای مجهز، باعث شده این قیمتها برای بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط غیرقابلتحمل باشد.
نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با تأکید بر ضرورت داشتن ساختار اجرایی متمرکز ادامه داد:
در حال حاضر، تصمیمگیری درباره نمایشگاه بین چند نهاد مختلف توزیع شده و این وضعیت باعث کندی در پیشرفت کار، سردرگمی میان ذینفعان و کاهش اعتماد فعالان اقتصادی شده است. ما به یک دبیرخانه اجرایی واقعی نیاز داریم که مجری واحد، دارای اختیار تام و پاسخگو باشد.
آقای خزاعی در بخشی دیگر از اظهارات خود، بر حمایت از ظرفیتهای محلی در اجرای نمایشگاه تأکید کرد و گفت:
همکاری با غرفهسازان محلی در بیرجند یا مشهد میتواند هزینهها را کاهش دهد و به ایجاد زیرساختهای ماندگار برای دورههای بعدی کمک کند. ساخت غرفههای بازماندنی بهجای غرفههای موقت و تخریبپذیر، یک سرمایهگذاری بلندمدت خواهد بود.
وی همچنین افزود:«نمایشگاه باید بیش از آنکه بر بازدیدکنندگان عمومی متمرکز باشد، بر ویزیتورهای تخصصی و تجاری تمرکز کند. طراحی پاویونهای تخصصی برای هر استان یا تشکل، و ایجاد فضای عرضه خوشهای محصولات، میتواند بهرهوری اقتصادی نمایشگاه را افزایش دهد.
خزاعی در پایان اظهار امیدواری کرد که با ورود جدیتر استانداری، اتاق بازرگانی و سایر نهادهای ذیربط، هرچه زودتر تصمیمات اجرایی کلیدی اتخاذ شود. وی خاطرنشان کرد:
بیرجند قابلیت تبدیلشدن به یکی از مراکز تعامل اقتصادی منطقه شرق کشور را دارد. اما برای تحقق این هدف، باید بر پایه برنامهریزی منسجم، ساختار مدیریتی مشخص و امکانات پایه حرکت کرد. بدون این پیشنیازها، احتمال موفقیت نمایشگاه کاهش خواهد یافت.