اخبار داخلی

در اولین کمیسیون عمران، احداث و خدمات فنی مهندسی : احصا و پیگیری مشکلات حوزه ساخت و ساز مسکن مطرح شد

در اولین کمیسیون عمران، احداث و خدمات فنی مهندسی :

احصا و پیگیری مشکلات حوزه ساخت و ساز مسکن مطرح شد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: مهاجرت فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن از استان وفعالیت در استان های دیگر چنانچه به دلیل شرایط سخت این منطقه باشد به نفع استان نیست لذا مشکلات این حوزه باید احصا و پیگیری گردد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، علیرضا خامه زر در اولین کمیسیون عمران، احداث و خدمات فنی مهندسی، اظهار کرد: کمیسیون ها به عنوان بازوهای مشورتی اهمیت زیادی برای اتاق بازرگانی دارند.

وی با بیان اینکه جلسات کمیسیون ها باید به صورت مستمر و منظم برگزار شود، افزود: به تشخیص رئیس کمیسیون ها هر تعداد کارگروه که لازم باشد ذیل این کمیسیون ها نیز می توان ایجاد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید به عضو شدن اعضای کمیسیون ها در اتاق بازرگانی گفت: امیدواریم در دوره آتی اعضای اتاق بازرگانی بیرجند به بیش از ۳۰۰ نفر برسد چراکه در این صورت قدرت چانه زنی بیشتری در اتاق ایران خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه می توان با دانشگاه علمی و کاربردی در خصوص نیاز رشته های تحصیلی مرتبط با حوزه عمران ارتباط برقرار کرد، عنوان کرد: هدف اصلی اتاق بازرگانی هم پوشانی پتانسیل های یکدیگر برای جلوگیری از فرار سرمایه استان است.

وی ادامه داد: : مهاجرت فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن از استان وفعالیت در استان های دیگر چنانچه به دلیل شرایط سخت این منطقه باشد به نفع استان نیست لذا مشکلات این حوزه باید احصا و پیگیری گردد.

خامه زر افزود: امروز برای صادرات تعهدات ارزی در نظر گرفته شده اما صدور خدمات فنی و مهندسی بسیار راحت تر است چرا که می توانند سرمایه خود را با تنها یک حواله ارزی به داخل کشور بیاورند.

وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی قول مساعد در حوزه عمران کشور افغانستان را به فعالان این حوزه می دهد، گفت: هر گونه دیدار و رایزنی با مقامات کشور افغانستان که لازم است توسط اتاق بازرگانی برقرار خواهد شد چرا که امروز کشور افغانستان در حوزه ساخت و ساز و عمران نیاز به این ارتباطات دارد و می بایست فعالان حوزه عمران در بازار افغانستان حضور پیدا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برای طرح و رفع برخی مسائل و مشکلات ظرفیت بسیار خوبی دارد، عنوان کرد: از دل همین جلسات کمیسیون های استان موضوعات و مشکلات ملی زیادی برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون ها به صورت کاملا مستقل فعالیت می کنند، بیان کرد: هدف از برگزاری جلسات خروجی مناسب و ارائه راهکارهای عملیاتی است.

خامه زر با بیان اینکه امروز بازار افغانستان برای تجارت کالا مناسب نیست اما ظرفیت خوبی برای حوزه عمران دارد، افزود: ورود ماشین آلات راه سازی باید در شورای گفتگو مطرح شود تا شرکت های راه سازی بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مرتضی مقری، رئیس کمیسیون عمران، احداث و خدمات فنی، مهندسی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار کمیسیون عمران مستقل شده است، اظهار کرد: با توجه به کارکردی که قانون برای اتاق بازرگانی تعریف کرده، تمامی ارتباطات انجمن ها، نظام مهندسی ها، NGO و… از طریق اتاق بازرگانی پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در دوره گذشته ارتباط بین اتاق بازرگانی و حوزه عمران ارتباط قوی و خوبی نبود، افزود: در حوزه عمران عمدتا مسائل پیمانکاری و راه سازی، در حوزه احداث مسائل مربوط به پیمانکاران انیوده ساز و مجریان ذی صلاح و در حوزه خدمات فنی، مهندسی مسائلی از جمله نظام مهندسی و نظام کاردانی مطرح است.

مقری با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی در شوراهای بالادستی زیادی حضور پیدا می کند و نفوذ بالایی در رفع مشکلات پیمانکاران دارد، گفت: پنج کارگروه مستقل تحت عناوین کارگروه عمرانی فعالین حوزه راه سازی، کارگروه فعالین حوزه ساخت و انبوه مسکن، کارگروه خدمات مهندسی، کارگروه احداث فعالین سایر حوزه‌ها و کارگروه کارخانجات فعال حوزه عمرانی باید ذیل کمیسیون عمران جهت پیگیری مسائل جزیی تشکیل شود.

وی با بیان اینکه حتما باید افرادی از شهرستان ها در کمیسیون جهت بررسی مشکلات منطقه حضور داشته باشند، عنوان کرد: امیدواریم شرایط کشور افغانستان به سمتی حرکت کند که بتوانیم از طریق ارتباطات اتاق بازرگانی، حوزه عمران را در این کشور نیز فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر در حوزه ساخت و ساز شهری موضوعی را در قالب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کنیم، قطعا به نتیجه می رسیم، افزود: با توجه به خروج آمریکایی ها از کشور افغانستان در حوزه مشاوره خدمات مهندسی می توانیم فعالیت خوبی در این کشور داشته باشیم.

مقری با بیان اینکه انجمن مجریان ذی صلاح تا کنون در استان فعالیت و اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند، گفت: اگر بتوانیم در کمیسیون عمران به یکدیگر کمک کنیم، قطعا نتایج مطلوبی خواهیم گرفت.

حسین برزگانی، مدیرعامل شرکت جهان بتون نیززدر این جلسه اظهار کرد: در دوره گذشته تفاهمی مبنی بر اینکه پنج نفر از اعضای انجمن های صنفی انبوه سازان جزو اتاق بازرگانی شوند بسته شد تا به تبع این کار خود انجمن بتواند عضو اتاق شود.

وی با بیان اینکه پیگیری و خواست جامعه عمرانی این است که شاکله حوزه عمرانی را به دل اتاق بازرگانی بیاوریم، افزود: حوزه عمران باید بتواند در هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مستقلا نماینده داشته باشد.

برزگانی ادامه داد: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مهم ترین حوزه تصمیم گیری و رفع موانع کسب و کار در حوزه بخش خصوصی و مصوبات آن لازم الاجرا است لذا نباید از آن غافل بمانیم.

حسن اسداللهی، عضو هیأت مدیره انجمن پیمانکاران عمران استان در این جلسه اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری مستمر جلسات کمیسیون ها از ظرفیت های اتاق بازرگانی  جهت بهبود کسب و کارها استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه پیمانکاران، انبوه سازان و مشاورین ظرفیت تشخیص صلاحیت شده ای از سوی سازمان برنامه و‌بودجه دارند، افزود: در حال حاضر ۲۵۰ شرکت در این زمینه فعالیت دارند.

اسداللهی با بیان اینکه این شرکت ها در مجموع می توانند ۲۵ هزار میلیارد تومان کار عمرانی را به طور همزمان انجام دهند، گفت: از این میزان تنها ۴۰ درصد ظرفیت استفاده می شود و مابقی ظرفیت را باید از طریق نفوذ اتاق بازرگانی فعال کنیم.

احمد ولی پور مطلق، نماینده انجمن مهندسین مشاور استان در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ شرکت راه سازی در سطح استان فعال است، اظهار کرد: همچنین ۳۷ کارخانه آسفالت در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد هفت کارخانه در اختیار شهرداری است.

وی ادامه داد: متاسفانه کارخانجات آسفالت شهرداری مجوز مرکز تحقیقات ندارند و بی کیفیت ترین آسفالت را استفاده می کنند.

ولی پور با اشاره به فعالیت چهار کارخانه قیر در سطح استان، افزود: واردات ماشین آلات راه سازی از مرز ماهیرود یکی از بزرگترین معضلات امروز در حوزه عمرانی است.

وی با بیان اینکه ورود ماشین آلات از مرز ماهیرود باید به شرایط مناطق آزاد پیگیری شود، گفت: امروز احداث ۲۰۰ کیلومتر از ریل راه آهن نهبندان به بیرجند نیاز به تامین نیروی انسانی و ماشین آلات دارد.

وی با اشاره به اینکه نهادهای آموزشی همچون فنی حرفه‌ای و دانشگاه ها باید نیروهای متخصص و خبره در حوزه عمران تربیت کنند، عنوان کرد: متاسفانه امروزه خروج نیروهای متخصص از کشور به معضل بزرگی در کشور تبدیل شده و جامعه نیاز شدید به نیروی متخصص دارد.

وی با بیان اینکه تفکرات فرهنگی و دخالت های نظارتی در استان خراسان جنوبی موجب شده در استان به پیشرفت چندانی نرسیم، افزود: معضل امروز خراسان جنوبی آب و هوا و منطقه جغرافیایی نیست بلکه از نظر فرهنگی دچار چالش هستیم.

عباس عامری، عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این جلسه اظهار کرد: درد مشترک و در واقع تمام مشکلات امروز ما به فرهنگ بر می گردد.

وی با بیان اینکه در حوزه نظام مهندسی یکی از دغدغه های شعارگونه که همیشه مطرح بوده، صدور خدمات مهندسی است، افزود: هر کاری که در خارج از منطقه و کشور انجام گیرد قطعا منافع ملی و شخصی به دنبال دارد لذا با توجه به ضعیف بودن حوزه عمران در کشور افغانستان باید از فرصت مرز نهایت استفاده را داشته باشیم.

اسد اله سلیم، عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار کرد: اتاق بازرگانی باید در حوزه صدور خدمات مهندسی اطلاع رسانی و تسهیل ارتباطات را تا حد ممکن داشته باشد.

علی فدویان، عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه امروزه برخی قوانین دولتی دست و پای حوزه ساخت و ساز را بسته است.

وی با اشاره اینکه علی رغم نیاز بسیار زیاد جامعه به حوزه مسکن اما متاسفانه دولت حمایت چندانی در این زمینه ندارد، افزود: باید با تعامل و هم افزایی بتوانیم صدای مشکلات حوزه مسکن باشیم.

فدویان ادامه داد: رفع معضلات و شتاب دادن به حوزه تولید مسکن علاوه بر ایجاد اشتغال زیاد و فروش محصولات کارخانجات، بسیاری از معضلات و تبعات فرهنگی جامعه را برطرف می کند.

حامدکریم پور فرد، عضو هیأت مدیره انجمن پیمانکاران عمران استان در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه جلسات خروجی مناسبی ندارد لذا در جلسات علاوه بر طرح مشکلات حتما باید راهکارهای مناسب هم ارائه شود.

وی افزود: متاسفانه در خراسان جنوبی حوزه بخش پیمانکاری به دلیل فشار دستگاه های دولتی کم کم از بین خواهد رفت.

 امیرحسین جوینده،فعال حوزه صنعت ساختمان استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امروزه پیمانکاران و انبوه سازان ۳۵ درصد اشتغال هر کشور را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به عهده دارند، اظهار کرد: لزوم اقتصاد دانش بنیان و تطبیق آن با نظام مهندسی در جامعه امروز به شدت حس می شود.

وی با بیان اینکه در تمام کشورهای در حال توسعه فعالین حوزه ساخت و ساز، پیمانکاران و انبوه سازان از حوزه تکنولوژی به دور هستند، افزود: باید از ظرفیت فناور و دانش بنیان در صدور خدمات مهندسی استفاده شود.

گفتنی است در پایان این جلسه با رأی گیری از اعضای این کمیسیون آقای مهدی فدویان به عنوان نائب رئیس اول و آقای حامد کریم پور فرد به عنوان نائب رئیس دوم کمیسیون عمران اتاق بازرگانی انتخاب شدند.

همچنین هفت کار گروه ذیل کمیسیون عمران اتاق بازرگانی بیرجند با عناوین راه، ساخت مسکن، فناوری‌های نوین، مشاورین، احداث و خدمات و فنی مهندسی مشخص شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا