اخبار داخلی

لزوم ایجاد شعبه بانکی در افغانستان برای توسعه مبادلات تجاری

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در حال حاضر مراودات مالی بین ما و افغانستان از طریق صرافان انجام می‌شود لذا سود صرافی‌ها بعضا از صادرکننده هم بیشتر است.
خالد اکبری روز دوشنبه در نشست کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند که با حضور رایزن ایران در کشور افغانستان برگزار شد، افزود: برای حل این مشکل تقاضا داریم شعبه یا باجه یکی از بانک های ما در یکی از شهرهای افغانستان از جمله هرات، قندهار یا‌ کابل که مراکز تجارت در افغانستان هستند راه‌اندازی شود تا مراودات مالی تسهیل شود.
وی بیان کرد: در گذشته یک سیستم بانکی بین ایران و افغانستان به گونه ای نیمه فعال بود که با توجه به سیاست‌های دولتهای جدید افغانستان در چند سال اخیر این شعبه نیز فعالیت ندارد و باید معاملات تجاری از طریق صرافی‌ها انجام شود.
این فعال حوزه صادرات انرژی به افغانستان اظهار داشت: تاسیس شعبه بانکی در یکی از شهرهای کشور افغانستان در جلسات و نشست‌های متعدد مورد پیگیری قرار گرفته اما تاکنون هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی ادامه داد: قبل از این پیشنهاد راه‌اندازی یک صرافی مطمئن را در افغانستان داده بودیم اما به دلیل هزینه‌های بالا و شروط پیچیده این مهم نیز محقق نشده است.لذا باید در این شرایط تحریم در زمینه تبادلات مالی فی مابین ایران و افغانستان تدابیری اندیشیده شود.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران هم با اشاره به اینکه کارخانه سیمان باقران صادرات محور است، گفت: این واحد ۸۵ درصد صادرات به افغانستان و تامین کننده ۳۵ درصد نیاز افعانستان در بحث سیمان است.

سیدمهدی کاظمی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده برای این واحد تولیدی افزود: در نیمه دوم سال گذشته ۱۱۷ روز گاز نداشتیم و ۳۴ میلیارد تومان برای افزایش سوخت اول به دوم هزینه کردیم.

وی با بیان سه ماه در سال هم معمولا مشکل برق داشته و بلاتکلیف هستیم، اظهار داشت: به عنوان یک واحد صادرات محور مشکلی در آن طرف مرز نداریم بلکه تمام مشکلات ما مربوط به داخل بوده و اساسی‌ترین مشکل هم سوخت است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: در حال حاضر سوخت به عنوان یک فرصت می‌توانست عاملی برای توسعه صادرات پایدار باشد اما به مشکل تبدیل شده است.

وی گفت: ۱۱ میلیون تن صادرات سیمان به عراق داشتیم که در حال حاضر به صفر رسیده است.

کاظمی افزود: درخواست داریم در اینگونه جلسات دستگاه‌های موازی را هم دعوت کنید تا شنونده مشکلات بوده و اقدامی برای حل آن انجام دهند.

وی عنوان کرد: زمانی حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیمان به افغانستان صادر می‌کردیم که اکنون به ۸۰۰ هزار تن کاهش یافته است، این میزان نیز اگر سوخت تجار تامین نشود از دست خواهیم داد که این به ضرر ما است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: سال گذشته در این بازه زمانی حدود ۳۰۰ هزار دلار پول افغانی در دست ما بوده که سیمان را به نرخ روز به طرف افغان بدهیم.

کاظمی افزود: در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار تن سیمان و کلینکر ذخیره در مرز داریم در حالیکه به دنبال خریدار هستیم.

وی با اشاره به وجود مرز میل ۷۳ در ۳۴ کیلومتری کارخانه سیمان باقران تصریح کرد: این مرز از معبرهای فعال در این منطقه بوده اما سال‌های قبل به صورت یکطرفه از جانب افغانستان بسته شده است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران ادامه داد: اگر میل ۷۳ که در نزدیکی کارخانه سیمان باقران است بازگشایی شود و صادرات سیمان از اینجا انجام گیرد فقط برای کارخانه سیمان باقران در سال ۱۲۰ میلیارد تومان سودآوری دارد که این تبدیل به دلار شده و منافع ملی کشور است که درخواست توجه و پیگیری بازگشایی داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا