اخبار

آلمان به جمع واردکنندگان نفت ایران پیوست

جدیدترین آمار یورو استات نشان داد آلمان برای نخستین بار طی ۵ سال گذشته در مارس سال جاری میلادی یک محموله بزرگ نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند به نقل از ایرنا، جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد آلمان برای نخستین بار طی ۵ سال گذشته یک محموله بزرگ نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.

بر اساس آمار یورو استات این کشور در مارس سال جاری ۶۹ هزار و ۷۳۷ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. آلمان آخرین بار در اکتبر ۲۰۱۸ یک محموله ۱۰ هزار تنی نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده بود.

واردات این حجم از نفت ایران توسط یک کشور اروپایی در حالی است که دولت آمریکا هنوز تغییری در تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران اعمال نکرده است.

بلغارستان نیز به عنوان عضو دیگر اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۴۷ تن نفت خام یا فرآورده از ایران وارد کرده است که البته رقم قابل توجهی نیست.

بر این اساس در مجموع دو عضو اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی برخلاف سیاست تحریم نفتی آمریکا علیه ایران از ایران نفت خام یا فرآورده نفتی وارد کرده‌اند.

مجموع واردات نفت اتحادیه اروپا از ایران در این دوره بالغ بر ۶۹ هزار و ۸۸۴ تن بوده که از سال ۲۰۱۸ که آمریکا از برجام خارج شد سابقه نداشته است.

به عقیده تحلیلگران در حالی که ۵ سال از تحریم‌ها علیه ایران می‌گذرد و شرایط اقتصادی و ژئوپلتیک دنیا به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین تغییر کرده است، تمایل پالایشگاه‌های اروپایی برای نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابیشتر شده است.

درج ارقام مربوط به واردات نفت ایران در یک پایگاه رسمی اروپایی نشان دهنده تمایل مراجع رسمی اروپا برای فاصله گرفتن از تحریم‌ها و یا حداقل نشان دادن اعتراض خود به سیاست تحریم آمریکا علیه ایران است.

بر اساس این گزارش در کل سال ۲۰۲۲ نیز سه کشور بلغارستان، رومانی و لهستان در مجموع ۴۱۸۱ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا