اخبار اعضا

موفقیت در دل محرومیت ها| عدم ثبات استانداران مهمترین معضل خراسان جنوبی

– کارآفرین خراسان جنوبی توانسته در دل محرومیت های این استان برای دو هزار نفر اشتغال ایجاد کند و یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید و صادرات کاشی و سرامیک ایران باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند به نقل از خبرگزاری بازار: «علی اکبر فلاحی» مالک مجتمع کارخانجات کاشی و سرامیک فرزاد بیرجند یکی از کارآفرینان برتر کشوری است که توانسته با بهره‌گیری از فناوری‌های روز این شرکت را در دل مشکلات استان خراسان جنوبی به یک شرکت پیشرو تبدیل کند.

شرکت کاشی و سرامیک فرزاد بیرجند اکنون با ایجاد دو هزار نفر اشتغال، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید و صادرات کاشی و سرامیک ایران است که توانسته با غلبه بر مشکلات فراوان استان خراسان جنوبی نقش مهمی در سبد محصولات صادراتی این استان ایفا کند. صنایع کاشی و سرامیک فرزاد در سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را در زمینه تولید انواع کاشی و سرامیک و صادرات این محصولات آغاز کرد.

این شرکت با کسب استانداردهای بین‌المللی ISO۹۰۰۱ و ISO۱۴۰۰۱ در مدیریت کیفیت SGS همچنین OHSAS گواهی CE اروپا به عنوان واحد نمونه تولید و صنعت سبز و دوستدار کارگر در سطح کشور و بین‌الملل نام خود را ثبت کرده است.

صنایع کارخانجات فرزاد در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲و ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به عنوان کارآفرین برتر و صادر کننده نمونه از بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور انتخاب شد و در سال ۱۳۹۶ به عنوان صادرکننده نمونه کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

گفت و گوی بازار با صادرکننده نمونه کشور را باهم می‌خوانیم.

*انگیزه شما برای ورود به حوزه کارآفرینی در استان محروم خراسان جنوبی چه بود؟
خراسان جنوبی شهر  و زادگاه بنده است و باید خاطرات خوبی از ما به یادگار بماند. همیشه خواسته‌ام که برای این مرز و استان محروم کاری انجام دهم، همچنین زمانی که به زندگی ائمه رجوع می‌کنم که با چه سختی‌هایی چه کارهای بزرگی کرده‌اند اینها همه در پوست و گوشت و خونم قرار گرفته و تا زنده‌ام نخواهم گذاشت این چراغ خاموش شود. تاکنون نیز توانسته ام به لطف خدا و حمایت مسئولان به موفقیت‌های زیادی در همین استان محروم دست پیدا کنم.

از همان ابتدا شعارمان بر «خواستن توانستن است» بود که با کار و تلاش می‌توان موفق شد. بنده هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب در زمینه اشتغال و اشتغال‌زایی تلاش کرده و یک تولیدکننده بوده و در تمام زمینه‌ها نیز موفق بوده‌ام.

قبل از انقلاب اسلامی در بخش قالی‌بافی فعالیت می‌کردم به‌طوری که ۴۰ تا ۵۰ دستگاه قالی‌بافی در نقاط محروم و دور افتاده استان که حتی از جاده ارتباطی محروم بودند راه‌اندازی کردیم و توانستیم فرش‌های بافته شده را به آلمان صادر کنیم.

بعد از انقلاب اسلامی نیز به کارهای بزرگ روی آوردیم و در حوزه کشاورزی اقدام به ایجاد مجتمع کشاورزی فلاحی در بخش سربیشه و در دشت شاهرخت زیرکوه کردیم.

در سال ۱۳۸۴ مجتمع بزرگ کاشی و سرامیک فرزاد را احداث و راه‎‌اندازی و در سال ‏۱۳۸۸ تولید آزمایشی کاشی و سرامیک با موفقیت آغاز شد.

در این راستا هر سال طرح‌های توسعه‌ای نیز داشته‌ایم و در حال حاضر ۱۷ واحد تولیدی و ۳۷۰ هکتار زمین کشاورزی داریم. واحدهای فعلی ما در کنار تولید کاشی و سرامیک شامل باربری، معدن، رنگ ولعاب، پلاستیک‌سازی، کارتن و جعبه‌سازی، پالت‌سازی، بیمه، دامپروری، کشاورزی، شرکت هادی گستر و کارخانه آجرنما است.

*شما صادرکننده نمونه کشوری در چندین سال معرفی شدید، رمز این موفقیت چیست؟
همیشه بر این باور بوده‌ام که «هر چه دانایی پُرسا باش» چرا که در هر جایگاهی قرار داریم باید باز هم به دنبال یادگیری باشیم و من همواره از هر فردی نکته‌ای آموخته‌ام.

از دیگر رمزهای موفقیت بنده می‌توانم به این اشاره کنم که باید قدر لحظه‌ها را دانست چرا که هر ثانیه می‌توان اقتصادی فکر کرد و باید برای رسیدن به موفقیت تلاش و پشتکار فراوان داشت.

همچنین روابط عمومی بالا، مشتری مداری و صداقت در کار از دیگر رمزهای موفقیت است که همیشه باید سرلوحه کار قرار گیرد، چرا که ما آمده‌ایم کار جهادی انجام دهیم.

همیشه بر این آیه باور داشته‌ام «حی علی خیرالعمل» و باید برای انجام کارهای خیر تلاش کرد و همواره به دنبال این مسیر بوده‌ام.

هم‌اکنون ۲ هزار نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند و در آینده نزدیک طرح سلولزی کارخانه کاشی فرزاد در شهرک صنعتی بیرجند در یک سوله ۷ هکتاری به بهره‌برداری خواهد رسید که با این اقدام شاهد اشتغال ۵۰ هزار نفری (مستقیم و غیرمستقیم) در بخش سلولزی و صنایع تبدیلی خواهیم بود

*وضعیت صادرات و اشتغال شما چگونه است؟
محصولات خود را علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان، عراق، تاجیکستان و ترکمنستان و برخی از کشورهای آسیای میانه و سوریه صادر می‌کنیم.

هم‌اکنون ۲ هزار نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند و در آینده نزدیک طرح سلولزی کارخانه کاشی فرزاد در شهرک صنعتی بیرجند در یک سوله ۷ هکتاری به بهره‌برداری خواهد رسید که با این اقدام شاهد اشتغال ۵۰ هزار نفری (مستقیم و غیرمستقیم) در بخش سلولزی و صنایع تبدیلی خواهیم بود.

*درخواست شما از مسئولان، جوانان و صنعتگران چیست؟
ما توانسته‌ایم تمام مشکلات و محدودیت‌های استان را تحمل کنیم و انتظار می‌رود مسئولان و مدیران استانی و کشوری نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشند چرا که فعالان اقتصادی اکنون جهاد اقتصادی را در سنگر سرد انجام می‌دهند که جوابگوی زیاده‌گویان باشند و بنده آرزو می‌کنم که روزی خراسان جنوبی جزو استان‌های توسعه یافته قرار گیرد.

همچنین از جوانان نخبه درخواست دارم که در تمام جهات کشاورزی، دامپروری، صنعت، معدن و تجارت وارد شوند و یکی از نیازها این است که افراد با تجربه و مدیران و مسئولانی که دیگر سمتی ندارند هم وارد گود شوند و با تشکیل گردهمایی‌هایی، مشورت‌ها و راهکارهایی ارائه دهند تا در کنار هم برای تحقق شعار رهبر انقلاب اسلامی که مانع زدایی است تلاش شود. چرا که نعمات بسیاری برای کشور در پی دارد و سنگر اقتصادی نباید خالی بماند.

از صنعتگران استان نیز درخواست دارم که گردهمایی‌هایی تشکیل دهند تا با مشورت و تبادل اطلاعات معضلات و موانع مسیر همدیگر را رفع کنیم چرا که رفاقت و رقابت سالم یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشرفت است که می‌توان خراسان جنوبی را به سمت استانی پیشرفته سوق داد.

*به نظر شما مهمترین معضل خراسان جنوبی در حوزه تولید چیست؟
تغییر استانداران از مهمترین معضلات این استان است که ضربه‌های بزرگی به تمامی بخش های استان وارد کرده است. هر ۶ ماه یا یک سال استاندار عوض می‌شود و این موضوع باعث سوءاستفاده برخی مدیران می‌شود. تا استاندار می‌آید که استان، ظرفیت‌ها و چالش‌ها را بشناسد و می‌خواهد کاری انجام دهد، تغییر می‌کند و استاندار جدید هم چند ماه باید صرف شناخت استان و مسئولان و جابجایی‌ها کند که زمان از دست می‌رود و به همین دلیل است که ۹۸ درصد واحدهای ما راکد یا تعطیل است.

در همین راستا ثبات استانداران حداقل برای ۴ سال و حتی ۱۰ سال ضروری است، چرا که یک سال باید صرف شناسایی استان، یک سال برای تأمین بودجه و حداقل ۲ سال نیاز است که نظارت بر اجرا داشته باشد. اینگونه است که می‌توان شاهد پیشرفت زیربنایی بود.

همچنین تأکید بنده بر این است که استاندار باید غیر بومی باشد چرا که اگر بومی استان باشد به دلیل آشنا بودن با قشری از مردم این شهر نمی‌تواند کاری به جایی برساند.

شهرک‌های صنعتی واقع در حاشیه‌های تهران با فاصله ۴۰ دقیقه راه با پایتخت از معافیت‌هایی برخوردارند که حق آن‌ها است در حالی که شهرستان بیرجند که در مرز افغانستان قرار دارد و از محرومیت‌های بسیار زیادی رنج می‌برد از این امر محروم است

*به نظر شما برای جذب سرمایه گذاران در این استان چه کارهایی باید انجام شود؟
خراسان‌جنوبی فاصله ۱۲۰ کیلومتری از مرکز استان با افغانستان و فاصله یک هزار و ۸۰۰ کیلومتری راه زمینی و هوایی با استان تهران از جمله استان‌های محروم و مرزی کشور است که مورد بی‌توجهی مسئولان کشور قرار گفته و باید به این استان توجه ویژه‌ای شود، چرا که بحث شخص بنده نیست بلکه موضوع صدها واحد صنعتی گرفتار است.

اکنون در این استان جاده یکطرفه، راه ریلی، دریا، جاده برون مرزی، صنعت هواپیمایی مناسب نداریم و این استان از ضعف زیرساخت‌ها رنج می برد که موجب عدم رغبت سرمایه‌گذار برای حضور در استان می شود و لازم است که مشکلات زیرساختی رفع شود.

مورد دیگر این است که شهرک‌های صنعتی واقع در حاشیه‌های تهران با فاصله ۴۰ دقیقه راه با پایتخت از معافیت‌هایی برخوردارند که حق آن‌ها است در حالی که شهرستان بیرجند که در مرز افغانستان قرار دارد و از محرومیت‌های بسیار زیادی رنج می‌برد از این امر محروم است؛ زمانی که هیچ مشوقی برای سرمایه‌گذار نباشد چرا در بیرجند بماند و نرود در ۳۰ کیلومتری مشهد، اصفهان و تهران که معاف از مالیات هستند، سرمایه‌گذاری کند.

افرادی که در این استان کار می‌کنند سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی هستند بنابراین معافیت های مالیاتی و تامین زیرساخت‌ها جزو خواسته‌های اولیه آن‌ها است لذا از دولتمردان می‌خواهیم این سربازها را نگه دارند و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مانع‌زدایی کنند و لازم است ۲۰ یا حتی ۵۰ سال معافیت مالیاتی به این استان داده شود.

همچنین صنعتگران به‌دنبال وام با بهره بالا نیستند و فقط پشتیبانی و وام‌های بلاعوض و با درصد بسیار پایین می‌تواند کمک کننده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا