اخبار داخلی

برگزاری سی و هفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

برگزاری سی و هفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت ایام اربعین گفت: در سال‌ جاری جلسات متعددی در خصوص مباحثی از قبیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، انرژی‌های خورشیدی و صنوف آلاینده برگزار شد.

محسن احتشام افزود: گزارشی مختصر در خصوص جلسات برگزار شده و موضوعات در حال پیگیری توسط دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ارائه می‌شود.

سرپرست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی گفت: در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدامات خوبی انجام شد که از جمله آن می‌توان به احصای محصولات تولیدی قابل عرضه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسط جهاد کشاورزی، بازدید با محوریت جهاد کشاورزی و با حضور مدیران شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای از صنایع، اعلام آمادگی افق کوروش به استفاده از ظرفیت تولیدی استان و درخواست معرفی تولیدکنندگان در حوزه لبنیات، پروتئین و محصولات خاص استان و پاسخ مشاورمحترم وزیر و مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای اتکا مبنی بر شرایط سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد.

مهری دستجردی با اشاره به مصوباتی که در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان در حال پیگیری است، بیان کرد: نشست مسئولان استان با مدیران فروشگاه‌ها در مرکز که در این خصوص هماهنگی لازم با دفاتر مدیران در مرکز انجام و موضوع از طریق حوزه استاندارمحترم در حال پیگیری است.

سرپرست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: مکاتبه معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی استاندار خطاب به رئیس محترم مجمع نمایندگان استان مبنی بر پیگیری لازم از طریق کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی به منظور اضافه شدن تبصره ای به قانون نظام صنفی مبنی بر اینکه جانمایی شعبات فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان‌های کمتر از ۳۰۰ هزار نفر در اختیار کمیسیون نظارت استان‌ها قرار بگیرد نیز در حال پیگیری است.

وی واریز سهم مالیات و عوارض استان از محل فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای را از دیگر موضوعات در حال پیگیری عنوان کرد و افزود: در این خصوص مکاتبات متعددی در سطح ملی از طریق اداره کل امور مالیاتی استان و رئیس اتاق ایران و دبیر شورای ملی انجام شده و درخواست استان در حال پیگیری است.

دستجردی تصریح کرد: براساس مکاتبه دریافتی و به استناد به بخشنامه مورخ ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰ امور مالیاتی استان مکاتبه‌ای را درتاریخ۳۰/۰۶/۱۴۰۱ تنظیم و درخواست واریز سهم استان از محل مالیات و عوارض فعالیت‌ فروشگاه‌های در حال پیگیری است.

وی با اشاره به موضوع صنوف آلاینده عنوان کرد: در این خصوص جلسات متعددی در حوزه معاونت های محترم هماهنگی امور اقتصادی و عمرانی استاندار  و اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد.

سرپرست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی افزود: تمامی مشکلات صنوف آلاینده احصا و درقالب مکاتبه ای به استانداری اعلام شده است و پیروآن جلسه‌ای در محل دفتر فنی استانداری برگزار شد وی بیان کرد درخصوص صنوف آلاینده پرداخت تسهیلات به واحدهای صنفی برای انتقال به سایت صنوف آلاینده از محل تسهیلات تبصره ۱۶ برای تثبیت اشتغال درحال پیگیری است.

دستجردی گفت: بر اساس اعلام مدیرکل محترم دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، اعطای تسهیلات از محل بند ۲ تبصره ۱۶به واحدهای صنفی در دستور کار این دفتر قرار دارد و به محض ابلاغ اعتبار به بانک ها برابر ضوابط ابلاغی اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به پیگیری تامین اعتبار زیر ساخت های سایت صنوف آلاینده در سفر دوم رئیس جمهور محترم به استان، به استناد اعلام دفترسرمایه گذاری و اشتغال استانداری اظهار داشت: در همین راستا از محل اعتبارات استانی سه میلیارد تومان برای زیرساخت‌های برق و آب تامین و به کمیته زیربنایی شهرستان بیرجند ابلاغ شده است.

سرپرست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ادامه داد: همچنین پیشنهاد شده تکمیل زیرساخت‌های سایت صنوف آلاینده شهرستان‌های استان از جمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان در سال ۱۴۰۱ قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: بنا بر اعلام دفتر فنی استانداری، جلسات متعدد برگزار و اقدامات دستگاه‌های اجرایی مربوطه تعیین و ابلاغ شده است.

سرپرست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: پیرو ابلاغ بخشنامه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه در خصوص شاخص‌های تعدیل ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ به دلیل عدم تعیین این شاخص‌ها متناسب با نرخ تورم چالش‌هایی را برای فعالان حوزه عمرانی( شامل ساختمان، راه و آب) به دنبال داشته که پیرو این موضوع انجمن شرکت‌های ساختمانی و تأسیساتی استان‌های شرق و شمال شرقی کشور به طور همزمان خواستار پیگیری موضوع از طریق شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی این استان ها در سطح ملی شدند.

دستجردی افزود: جلسات کارشناسی برگزار و نشست مشترک دبیرخانه های شوراهای گفتگوی خراسان جنوبی، شمالی، رضوی، سیستان و بلوچستان و گلستان برگزار و پیشنهادات مشترک این استان‌ها به دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی ارسال شد.

وی بیان کرد نهایتا موضوع در سطح ملی مطرح و در جلسه ی شورای گفتگوی ملی که با حضور نماینده استان‌های شرق و شمال شرقی برگزار شد مقرر شده با تشکیل کارگروه تخصصی و فنی متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و تشکل های تخصصی ذیربط ظرف مدت یک ماه ارزیابی مجدد در خصوص مبانی تعیین شاخص های تعدیل در سه ماهه سوم و چهارم سال۱۴۰۰ و پیش بینی شاخص های تعدیل نیمه اول سال۱۴۰۱ صورت پذیرد و نتایج در جلسات آتی شورای ملی گزارش گردد.

تامین برق صنوف آلاینده نیازمند ۳۸ میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی هم گفت: ۳۸ میلیارد تومان برای تامین برق سایت صنوف آلاینده بیرجند لازم است که در سفردوم رئیس جمهور محترم به استان پیگیری خواهد شد.

احمد بنده ئی  با بیان اینکه مشکل آب سایت صنوف آلاینده حل شده و انشعابات در حال واگذاری است، افزود: در خصوص مسیر رودخانه شکراب بالادست سایت صنوف آلاینده نیز شرکت آب منطقه‌ای در حال پیگیری است.

لزوم ساماندهی صنوف آلاینده شهرستان‌ها

استاندار خراسان جنوبی هم درا ین جلسه گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در حال انجام است انتقال صنوف آلاینده از سطح شهر به خارج از شهر است.

جواد قناعت افزود: در این خصوص بازدیدهای زیادی توسط معاونان هماهنگی امور اقتصادی و عمرانی استاندار انجام و جلساتی نیز در مرکز برگزار شده است.

وی بیان کرد: برای سایت صنوف آلاینده دو بخش باید مدنظر قرار بگیرد، یک بخش تامین زیرساخت‌ها توسط مسئولان و بخش دیگر انتقال صنوف به این سایت می باشد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: برای انتقال، صنوف آلاینده هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند در نتیجه باید شرایطی را فراهم کرد که با کمترین هزینه این امر محقق شود.

وی عنوان کرد: در خصوص زیرساخت‌های سایت صنوف آلاینده، مشکل آب رفع شده است و بخشی از برق نیز تامین شده اما تامین برق اصلی ۳۸ میلیارد تومان هزینه دارد که در سفر رئیس جمهور محترم پیگیری خواهیم کرد.

قناعت یادآور شد: راه‌های دسترسی به سایت صنوف آلاینده نیز در حال پیگیری است و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است

صنوف آلاینده بشرویه نیازمند تامین اعتبار

نماینده مردم شهرستان‌های طبس، سرایان، فردوس و بشرویه در مجلس هم گفت: در برخی شهرستان‌ها از جمله بشرویه هم با مشکل صنوف آلاینده مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام نصیرایی افزود: در بشرویه مجتمع یا شهرک صنوف آلاینده آماده شده اما مشکل آب و برق دارد که بخشی حل شده و بخشی نیز باید پیگیری شود.

وی بیان کرد: موضوع انتقال صنوف آلاینده در شهرستان‌ها نیاز به پیگیری دارد تا اگر تأمین اعتبار صورت می گیرد برای کل استان باشد..

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به روند صدور مجوز احداث بارگاه های زرشک گفت: براساس تبصره یک ماده یک، ۱۳ استعلام نیاز است که برای اخذ این استعلام‌ ها کشاورز حداقل باید یک تا دو میلیون تومان هزینه کند از طرفی ۸۰ درصد زمین با ارزش افزوده نیز محاسبه می‌شود که باید به دولت پرداخت گردد

 مهدی جعفری افزود: به دلیل فرایند طولانی و هزینه‌های بالا عملا کشاورزان از ایجاد بارگاه استقبال نمی‌کنند لذا باید مورد توجه واقع شود.

وی بیان کرد: برای احداث بارگاه زرشک باید زمین سند رسمی داشته باشد که اراضی کشاورزی استان اکثراً فاقد سند رسمی است و کشاورز باید از دادگاه مالکیت اخذ کند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: از طرفی اکثر اراضی کشاورزی در استان در قالب خرده‌مالکی بوده و به حد نصاب تعیین شده در قانون جهت احداث بارگاه نمی رسد.

وی تصریح کرد: در این خصوص مکاتبه‌ای توسط استاندارمحترم ارسال شده و موضوع به وزیر جهاد کشاورزی منعکس شده و درخواست داریم استان ما را در شمول ماده یک تبصره چهار قرار دهند و از تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها خارج شود.

جعفری با بیان اینکه این مهم در راستای افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی است، یادآور شد: بارگاه زرشک در راستای بهره‌وری بخش کشاورزی است.

وی درخواست دیگر کمیسیون کشاورزی اتاق رااجازه احداث اتاق کارگری در بالا/پایین بارگاه زرشک عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در آستانه آغاز جام جهانی قطر هستیم، افزود: غرفه ای خاص خراسان جنوبی در قطر اخذ شده است که در طی ۵۵ روز شاهد بازدید۲۰۰ کشور خواهیم بود وآماده ی حضور و مشارکت بخش خصوصی جهت معرفی محصولات استان در این غرفه هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم ، گفت: درخواست داریم در خصوص احداث بارگاه های زرشک، مجوز اتاق کارگری پایین یا بالای بارگاه به کشاورز داده شود از این طریق امنیت بالا رفته و کیفیت محصول نیز افزایش می یابد.

سید حسین خیریه افزود: یکی از مشکلات ما بار میکروبی زرشک خشک است که در امر صادرات بسیار موثر می باشد و از این طریق می‌توان به کشاورز کمک کرد تا بار میکروبی محصول کاهش و زمینه صادرات بیشتر فراهم شود.

وی بیان کرد: درخواست داریم امکان صدور مجوز ساخت بنا بر روی ساختمان بارگاه‌های زرشک به منظور حفاظت و افزایش امنیت در برابر سرقت محصول و جلوگیری از تحمیل هزینه های ناشی از نگهبانی و ایاب و ذهاب به کشاورز فراهم شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی در این جلسه در خصوص واردات ماشین آالات معدنی گفت: بخش زیادی از بار توسعه استان بر دوش معادن گذاشته شده اما سیاست‌های اشتباه در خصوص محدودیت واردات ماشین‌آلات معدنی سبب شده شاهد انباشت ماشین‌آلات فرسوده در معادن باشیم که باعث افزایش قیمت تمام شده محصول معدنی و در نتیجه کاهش توان رقابتی ما در بازارها جهانی شده است.

احمد پروین افزود: با پیگیری‌های انجام شده بحث ورود ماشین‌آلات معدنی به کشور مطرح شد اما اجرای این مجوز چالش‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان به بروکراسی سنگین و زمانبر در وزارتخانه اشاره کرد.

وی بیان کرد: سازمان صمت در کمتر از یک هفته در استان بررسی‌ها و نامه‌نگاری‌ها را انجام می‌دهد اما بعضاً در وزارتخانه تا ۶ ماه پرونده نگه داشته می‌شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی با اشاره به قیمت بالای ماشین آلات و هزینه‌های حمل و نقل، تصریح کرد: هزینه‌های بالا در توان ‌معدن‌کاران نیست لذا درخواست کردیم بانک‌ها ماشین‌آلات را لیزینگ کنند تا به عنوان وثیقه بپذیرند.

وی با بیان اینکه معدن‌کاران در بحث تامین وثیقه با مشکل مواجه هستند، عنوان کرد: علیرغم صراحت دستور بانک مرکزی به بانک‌ها پروانه‌های معدنی به عنوان وثیقه قبول نمی‌شود در نتیجه تامین وثیقه در استانی مانند ما و شهرستان‌های کم برخورداری مانند نهبندان عملا شدنی نیست.

پروین خواستار لحاظ کردن ماده معدنی منیزیت به لیست مواد معدنی موضوع تبصره یک بخشنامه واردات ماشین‌‎آلات بخش معدن شد و گفت: باید تمامی دارای دوره تجهیز و آماده‌سازی شامل دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: یکی از چالش‌های اجرای قانون این است که باید معدن فعال باشد، با توجه به اینکه بخشی از فعالیت استخراجی معادن شامل باطله‌برداری می‌شود و برای محقق شدن استخراج اسمی نیاز به استخراج و دپوسازی باطله و صرف هزینه و استفاده از ماشین‌آلات است، میزان استخراج واقعی شامل جمع استخراج ماده معدنی اصلی و باطله‌برداری شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی تصریح کرد: بخش زیادی از معادن بنا به شرایط خاص معدن یا الزام زمین شناسی باید باطله‌برداری شود در حالیکه میزان باطله‌برداری محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید شرکت‌های بزرگ متولی واردات ماشین‌آلات معدنی شوند تا معدن‌کاران تک به تک دنبال واردات نباشند، افزود: تا زمانیکه موضوع به استان تفویض نشود و حدود اختیارات مدیران استان بالا نرود این مهم در توان معدنکاران استان‌ نیست.

پروین با بیان اینکه در خصوص واردات ماشین‌آلات معدنی از افغانستان گام‌های خوبی برداشته شده است، گفت: عنوان واردات لوازم یدکی ماشین‌آلات معدنی بایستی در لیست مجاز خرده‌فروشی و واردات مرزنشینان افزوده شود.

وی اظهار داشت: اضافه شدن امکان تامین ارز مورد نیاز بهره‌برداران معدنی برای واردات ماشین‌آلات معدنی از محل پروانه صادراتی معدن در سامانه جامع تجارت و پیگیری جهت تایید نهایی مجوز واردات قطعات و بازسازی ماشین‌آلات معدنی، راه‌سازی و کشاورزی از کمیسیون ارزش افزوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر رئیس جمهور به استان از دیگر درخواست‌ها است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های تولید مربوط به ماشین‌آلات است، افزود: تعمیر موتور یک لودر سنگین در معدن بیش از ۱.۵ میلیارد تومان هزینه دارد، همچنین فرآیند تعمیر چهار تا ۶ ماه زمان می‌برد که در توان معدن کاران نیست و منجر به تعطیلی معادن می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در خصوص روند واردات ماشین‌آلات معدنی به استان گفت: سال ۹۶ یکی از طرح‌های اقتصادی که در منطقه ویژه بررسی شد ورود قطعات ماشین‌آلات معدنی به استان بود.

حسین زارعی افزود: بر اساس پیگیری‌های انجام شده قرار بود قطعات ماشین‌آلات وارد منطقه ویژه شده و ماشین آلات استان در منطقه ویژه  ماهیرود دوباره برگردد اما در تهران موضوع رای نیاورد نماینده گمرک و صنعت و معدن به این موضوع رای ندادند.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم مجوز این مهم را برای استان اخذ کنیم یکی از مهمترین مشکلات در حوزه ماشین آلات معدنی رفع خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از درخواست‌هایی که بارها تاکید کرده‌ایم همین موضوع است که امیدواریم با توجه به ظرفیت معدنی استان بتوانیم با پیگیری در سفردوم رییس جمهور محترم این مجوز را اخذکنیم.

مدیرکل گمرکات خراسان‌ جنوبی هم گفت: استان خراسان جنوبی از ظرفیت و توانمندی مطلوبی در حوزه مرز برخوردار است.

مهدی کوه‌گرد افزود: در حوزه توسعه زیرساخت‌های استان و ظرفیت‌هایی که در‌ ماهیرود وجود دارد با تلاش و پیگیری‌های مسئولان استان در نهایت مجوز ترخیص ماشین آلات معدنی در ماهیرود اخذ شد.

وی بیان کرد: جزو ۱۰ استانی هستیم که مجوز به ما داده شده و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

مدیرکل گمرکات خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: تهدیدات مرز اولین موضوعی است که با شنیدن نام‌ مرز به ذهن مردم می‌رسد اما باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.

وی عنوان کرد: مجوز ورود موقت خودروهای سواری برای تجار و بازرگانان را توانستیم اخذ کنیم، بخش کوچکی از ترانزیت از مرز قابل انجام‌ بود اما اکنون زمینه ترانزیت عام در مرز فراهم شده است.

کوه‌گرد یادآور شد: این آمادگی را داریم در هر حوزه‌ای در خصوص ورود قطعات ماشین آلات معدنی به استان نیز همکاری کنیم.

ظرفیت ایجاد هاب ماشین‌آلات معدنی در مرز موافق وجود دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی  درا ین نشست گفت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند با راه‌اندازی این هاب، نسبت به ورود قطعات مختلف ماشین‌آلات اقدام کنند.

جواد اشرفی ادامه داد: گاهی در معادن ماشین‌آلات به دلیل عمر بالا و فرسوده بودن نیاز به تعمیر دارند اما به دلایل مختلف از جمله نبود قطعه، امکان تعمیر آنها وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بخش خصوصی استان به ویژه اتاق بازرگانی نسبت به پیگیری مسائل و مشکلات استان در حوزه‌های مختلف جلسات متعددی برگزار می‌کند که عمدتا منتج به نتیجه می‌شود.

وی ضمن قدردانی از وحدت رویه اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف استان در پیگیری مسایل، تصریح کرد: تعامل بخش خصوصی و همراهی با سیستم اجرایی و دولتی، پیگیری مسایل استان را نتیجه بخش‌تر خواهد کرد.

اشرفی متذکر شد: ادامه این تعامل و همراهی می‌تواند در رفع مشکلات بخش خصوصی و توسعه استان مؤثر باشد.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: ثبت سفارش برای یکسری کدهای ماشین آلات معدنی باز است و‌ گمرک ماهیرود به عنوان یک گمرک تخصصی در این زمینه فعال است.

علیرضا خامه‌زر افزود: از استاندار خراسان جنوبی بابت پیگیری این موضوع قدردانی می‌کنیم زیرا یکی از جذابیت‌های حوزه معدنی استان خواهد بود.

وی بیان کرد: بحث حمل و نقل و نوسازی ناوگان و ماشین‌آلات معدنی نیز نیاز به پیگیری دارد تا از این طریق توسعه به صورت همه جانبه در استان دنبال شود.

فرآیند صدور مجوزهای کسب وکار مردم را اذیت می‌کند

مصطفی نخعی ، نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در  این نشست افزود: مجلس به موضوع درگاه ملی مجوزهای کسب وکار دستگاه‌های اجرایی ورود کرده اما خیلی از دستگاه‌ها این مهم را عملیاتی نکرده یا درست اجرا نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: همه روزه تعدادی از مردم با گلایه نسبت به فرآیند صدور مجوزها مراجعه می‌کنند و درخواست همکاری دارند.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس افزود: مدام دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی زیادی برای دستگاه‌های اجرایی صادر کرده‌ایم که برای فعالان بخش خصوصی و فعالان کسب و کار ‌مشکل ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی در استان در غیاث با بسیاری استان‌ها پیشقدم بوده و به صورت مستمر برگزار می‌شود که جای قدردانی دارد.

نخعی تاکید کرد: اصل مشورت با بخش خصوصی و حمایت از این بخش را باید از حالت شعار بیرون آورده و تبدیل به یک الگو یا پارادایم ذهنی کنیم.

وی با بیان اینکه نه فقط روسای سازمانها که بدنه سازمان هم باید با بخش خصوصی همسو باشند، ادامه داد: گاهی اوقات دیده شده مدیران همسو و علاقمند هستند، اما در بدنه کارشناسی، رده‌های دوم، سوم و پایین‌تر توجه نکرده لذا کارها قفل می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس اضافه کرد: این مساله نشان می‌دهد فرهنگ‌های سازمانی در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی هنوز متوجه این مساله نشده و بدنه‌های سازمان هماهنگ و همسو با بخش خصوصی نتوانسته حرکت کند که باید به این مهم توجه ویژه داشت.

وی عنوان کرد: برنامه هفتم توسعه را در پیش داریم و سیاست‌های کلی این برنامه توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و به زودی بررسی‌های کارشناسی و تصویب آن را در مجلس انجام خواهیم داشت.

نخعی با بیان اینکه نقش بخش خصوصی در تدوین یک برنامه خوب، جامع و کامل برای کشور موثر است، افزود: فرصت زیادی نداریم و باید تدابیر لازم را برای فعال شدن بخش خصوصی به معنای واقعی در کشور حداقل یکبار، در سیاست‌های کلی برنامه هفتم بیاندیشیم.

وی گفت: درخواست داریم در مجموعه اتاق بازرگانی با هماهنگی مرکز، آنچه در برنامه هفتم توسعه برای کل کشور یا استان خراسان جنوبی نیاز است را ارائه دهید تا در مجمع نمایندگان استان دنبال کرده و فضای خوبی در تدوین برنامه هفتم داشته باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی با ظرفیت‌های معدنی فراوان است، اما چرا در عمل باید دچار مشکلات متعدد باشد، معدن‌دار باید به فکر بازار و فروش باشد درحالیکه تمام دغدغه معدن‌دار ماشین آلات، قطعات، تسهیلات و از این قبیل است.

وی تاکید کرد: باید شرایط برای معدن‌کاران تسهیل شود که نقش اتاق بازرگانی و بخش خصوصی خیلی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

نخعی با تاکید بر اینکه نیاز به یک بازنگری جدی در عملکرد بانک‌ها در کشور و استان داریم، افزود: در برخی موارد شاید مشکل در کشور حل شده باشد، اما در استان هنوز درگیر برخی مسائل هستیم.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید بخشی از منابع خود را به بخش تولید اختصاص دهند، ادامه داد: قانون اصلاح نظام بانکی به صحن مجلس آمد، اتفاقات خوبی رقم خورد اما کافی نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس افزود: از عملکرد بانک‌ها در سطح کلان کشور و استان گله‌مند هستیم و درخواست داریم برای رفع مشکلات بانکی، کارگروهی در این خصوص تشکیل شود.

وی با بیان اینکه نباید اجازه داد بانک‌ها هر چه دوست دارد با سرمایه‌گذار و فعالان کسب و کار انجام دهند، تصریح کرد: استاندار به معنای واقعی برای حل مشکلات استان و بخش خصوصی وقت می‌گذارد که قابل قدردانی است.

قوانین به نفع سرمایه‌گذاران تفسیر و تسهیل شود

استاندار خراسان جنوبی در سی و هفتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: بهترین راه برای حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران، تفسیر و تسهیل قوانین به نفع آنها است لذا درخواست داریم بانک‌های استان در خصوص وثایق همراهی کنند.

جواد قناعت افزود: حمایت بانک‌ها از سرمایه‌گذاران سبب ترغیب و دلگرمی آنها می‌شود وانتظار داریم بانک‌ها دلسوزانه وارد کار شده و از حمایت فعالان اقتصادی دریغ نکنند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی ما در استان حتی پیگیری‌هایی که در مرکز کشور انجام می‌دهیم این است که بانک‌ها، بیشترین وقت را می‌گیرند.

وی خطاب به مدیران و بدنه کارشناسی بانک‌های استان که مانع اجرای کارها نشوید، تصریح کرد: یکی از دغدغه‎‌های مهم سرمایه‌گذاران در حوزه معدن این است که پروانه‌های بهره‌برداری به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته نمی‌شود.

قناعت افزود: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری باید در اولین فرصت و در جلسه ویژه‌ای با حضور دستگاه‌های متولی، بانک‌ها و فعالان این عرصه، موضوع وثیقه‌های بانکی معادن را پیگیری کند.

وی یادآور شد: اگر چه در گذشته به خراسان جنوبی کم توجهی شده و کم کاری‌هایی صورت گرفته است اما همه تقصیر متوجه مرکز نیست، بلکه مقصر خود ما در داخل استان هستیم که در اجرای قانون، خیلی سخت گیرانه اقدام کرده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: اختلاف نظر دستگاه‌ها و بانک‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست بلکه همه حوزه‌ها باید در راستای توسعه استان تعامل داشته باشندف همچنین اگر دستگاهی از دستگاه دیگر شکایت کرد مدیر دستگاه را عزل می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در آستان جام جهانی قطر قرار داریم، گفت: با پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی استان برای حضور استان در نمایشگاه قطر در بازه زمانی برگزاری بازی‌های جام جهانی، موافقت می‌کنیم.

قناعت تصریح کرد: نمایشگاه جام جهانی به مدت ۵۵ روز با حضور ملل مختلف و دیگر استان‌های کشور همراه خواهد بود لذا فرصت بسیار مطلوبی برای معرفی ظرفیت‌های استان به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: با هر پیشنهاد و اقدامی که به معرفی هر چه بیشتر استان در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، معدن و سایر در سطح ملی و بین‌المللی کمک کند، موافق هستیم، حتی کمک مادی هم خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه حضور در چنین نمایشگاه‌هایی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، گفت: در صورت نبود منع قانونی، بدون شک بخش خصوصی که رغبت به حضور در این نمایشگاه را دارد، پشتیبانی مالی خواهد شد.

وی عنوان کرد: هر اقدامی که بتواند ظرفیت‌های استان را به خوبی معرفی کند، مورد تأکید، تأیید و حمایت بنده است.

قناعت تأکید کرد: باید به گونه‌ای اقدام شود که نمایندگان بخش خصوصی استان با دست پر در این نمایشگاه حاضر شوند و به خوبی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان را معرفی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا