اخبار داخلی

تولید در سایه کرونا/ راهکارهای کاهش آسیب‌های اقتصادی در شرایط کرونایی

نشست مشترک کمیته کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی وکمیسیون صنعت،اصل۴۴ و محیط کسب وکار اتاق بازرگانی بیرجند با موضوع راهکارهای حمایت از صنایع آسیب دیده از کرونا ویروس در محل سالن جلسات این اتاق برگزار شد.
حمیدرضا امینی در این جلسه اظهار کرد: از اسفند ماه سال گذشته ویروس کرونا چون همه جهان ایران را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از واحدهای تولیدی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این موضوع آسیب دیدند.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: البته در این بین واحدهای تولیدی سازنده تجهیزات بیمارستانی، تولیدکنندگان لوازم بهداشتی و شوینده‌ها، لوازم حفاظتی چون ماسک و گان و برخی از شرکت‌های دارویی از این آسیب مستثنی بودند.
امینی با اشاره به اینکه دولت در لیستی، ۱۴رشته شغلی را آسیب‌پذیر مستقیم از کرونا معرفی کرده است، افزود: علاوه بر این ۱۴رشته شغلی سایر مشاغل نیز از کرونا آسیب دیدند.

مرز ماهیرود به واسطه کرونا تعطیلی نداشته است
علیرضا خامه زر، رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل،ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در حوزه تجارت خارجی علی‌رغم اینکه خیلی از مرزهای کشور با محدودیت رو به رو شدند ولی در مرز ماهیرود تعطیلی، محدودیت و ممنوعیت به واسطه کرونا نداشتیم و تجارت استان در سال۹۸ و ماه های ابتدای سال۹۹ نسبت به مدت مشابه گذشته رشد داشته است.
سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهارکرد: یکی از صنایعی که در بحث کرونا آسیب شدیدی دید صنایع وابسته به دام و طیور بودند که تا حدود۲۰ روز پیش از جمله صنایع خسارت دیده از کرونا محسوب نمی‌شد.

صنایع وابسته به طیور بیش از همه صنایع آسیب دیدند
وی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب را در کشور صنعت طیور از کرونا دید، بیان‌کرد: شاید بسیاری از مشاغل به علت شیوع کرونا تنها سوددهی نداشتند ولی صنایع دام و طیور علاوه بر عدم سود دهی و نداشتن تعطیلی خسارت‌های بسیاری را متحمل شدند.
خیریه با بیان اینکه مرغدار با قیمتی حداقل سه هزار تومان زیر قیمت تمام شده مرغ را در بازار عرضه کرد، ادامه داد: به ازای هر جوجه یک روزه دو هزار تومان آسیب دیدیم که برای رفع این آسیب‌ها باید تدابیری اندیشیده شود.
وی با اشاره به افزایش۴۰ میلیونی جوجه ریزی،شیوع ویروس کرونا و به تبع آن کاهش تقاضای ۳۰-۲۰ درصدی،پر شدن سردخانه ها و … را از جمله مشکلات صنعت طیور اعلام نمود.

وعده حمایت از صنایع آسیب‌دیده از کرونا محقق نشده است
خیریه با تأکید به برخی از و عده های محقق نشده در زمینه حمایت از صنایع آسیب دیده از کرونا در بخش طیور، خواستار تأمین ارز جهت خرید نهاد ها و تخصیص سقف تسهیلات پرداختی از بابت شیوع کرونا به این صنعت شد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه ما هیچگاه در این شرایط به دنبال سودهی نبوده‌ایم، بیان‌کرد: به دنبال این هستیم با تسهیلات مناسب و متناسب حداقل بخشی از خسارت واحدهای صنعتی طیور جبران شود.
خیریه یادآور شد: باید صنایع وابسته به دام و طیور را به سمت صادرات سوق دهیم تا از آن ارزآوری مطلوبی کسب کنیم.

زمینه واردات ذرت از افغانستان فراهم شود
وی با اشاره به اینکه یکی از درخواست‌های ما مجوز واردات ذرت از کشور افغانستان است، گفت: استاندار خراسان‌جنوبی در این زمینه رایزنی‌های بسیار خوبی داشته‌اند و البته در زمینه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این محصول نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد.
محمدرضا دهقان، مدیرعامل لبنیات قهستان نیز در این جلسه بیان‌کرد: با شیوع کرونا بسیاری از واحدهای پخش، سوپری‌ها، پیتزا فروشی‌ها، تالارها و رستوران‌ها تعطیل شدند که این موضوع به صنعت لبنیات در خراسان‌جنوبی آسیب فراوانی وارد کرد.
وی افزود: با تمام این شرایط به واسطه قراردادی که با دامدار داشتیم مجبور به خرید شیر بودیم که این محصول نیز تاریخ مصرف دارد.
مدیرعامل لبنیات قهستان گفت: همه این موارد به معنای عدم فروش شیر، پنیر پیتزا و ماست تک نفره از ابتدای شیوع کرونا تا همین هفته‌های اخیر بود و تا همین الان نیز ضرر کردیم.

تسهیلات ۱۸ درصدی جوابگو مشکلات صنایع لبنی نیست
دهقان با اشاره به افزایش کرایه‌های حمل و نقل در ماه‌های ابتدایی سال اظهارکرد: پرداخت تسهیلات ۱۸ درصدی جوابگو مشکلات صنایع لبنی نیست که این مشکل به ویژه در مورد صنایع کوچک لبنی بیشتر مصداق پیدا می‌کند.
علیرضا محمدی، مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا شرایط را برای کاهش تردد بیمه شدگان فراهم کردیم، بیان‌کرد: حق بیمه ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت ۱۳ رسته شغلی و مشاغلی که به آن اضافه شد ( بدون حق بیمه دولت) را دریافت کرده‌ایم و آنان تا پایان تیرماه فرصت برای درخواست تقسیط حق بیمه دارند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه با سایر مشاغل نیز نهایت همکاری را داشته‌ایم، بیان‌کرد: تاریخ اعتبار دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی برداشته شده و افراد نیازی برای حضور به شعب تأمین اجتماعی برای تمدید دفترچه‌های خود ندارند.
محمدی افزود: افراد با شماره گیری کد دستوری #۱۴۲۰*۴* می‌توانند از جزئیات بیمه خود مطلع گردند.

بیمه بیکاری اسفند ماه پرداخت شده است
وی درباره کارگاه‌هایی که با موضوع بیمه بیکاری رو به رو بودند گفت: پالایش افراد متقاضی بیمه بیکاری انجام و بیمه بیکاری اسفند ماه نیز پرداخت شده است و پالایش برای واریز بیمه بیکاری فروردین و اسفند نیز طی چند روز آینده انجام می‌شود.
ابوالحسن ظفرنیا معاون فنی گمرکات خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: خوشبختانه برعکس بسیاری از مرزهای کشور در ایام شیوع کرونا، مرز ماهیرود بسته نشد که این موضوع به واسطه موقعیت استراتژیک آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

افزایش ۱۰۷ درصدی کالا از گمرک خراسان‌جنوبی
وی افزود: در دو ماه ابتدایی سال شاهد افزایش ۱۰۷ درصدی ارزش کالاهای صادراتی از کمرگ خراسان جنوبی بودیم.
معاون فنی گمرک با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ترخیص کالا از گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: ما در ترخیص کالاهای مورد نیاز در بحث کرونا با سرعت و جدیت خاصی ورود پیدا کردیم که نمونه آن در ترخیص ۶۳ دستگاه آمبولانس بود.
ظفرنیا ادامه داد: توازن در واردات و صادرات در مبادلات با کشور افغانستان یکی از درخواست‌های طرف افغانستانی است که باید مورد توجه قرار گیرد در برخی از موارد وارد کردن کالا از این کشور با محدودیت‌هایی رو به روست.
علی رحیمی کارشناس امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد:طبق تصمیم گیری‌های اخیر واحدهای پرورش مرغ گوشتی، مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی جات صادارتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهی زینتی(وزارت جهاد کشاورزی) به رسته مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا افزوده شدند . وی در ادامه برآورد اولیه خسارت به رسته های به شدت آسیب دیده از کرونا در بخش کشاورزی که مشمول حمایت می شوند را ۴۴ میلیارد تومان اعلام نمود و بیان داشت بخش زیادی از این آسیب به حوزه طیور وارد شده است.

محمد عرفانی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به ممنوعیت صدور ویزا از ابتدای شیوع کرونا بیان‌کرد: البته با رایزنی‌های صورت گرفته برای تجار و در تبادل با افغانستان این محدودیت و ممنوعیت برداشته شد و با سخت گیری‌هایی ادامه دارد.
وی ادامه داد: رانندگان ترانزیت نیز برای ویزا از همان ابتدا مشکلی نداشته و این امر ادامه دارد.
سیده فاطمه حسینی، رئیس دبیرخانه کارگروه تخصصی اشتغال و نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در سامانه کارا بخشی به عنوان تسهیلات خسارت ناشی از کرونا در نظر گرفته شده است، بیان‌کرد: مشاغلی که از کرونا آسیب دیده‌اند می‌توانند از طریق این بخش درخواست تسهیلات کنند.

فرصت ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات پایان خردادماه است
وی با بیان اینکه فرصت ثبت‌نام این تسهیلات تا پایان خردادماه است، ادامه داد: دریافت این تسهیلات منوط به شروطی است از جمله اینکه واحد تولیدی دریافت کننده تسهیلات هیچ نیروی کارگری را تعدیل و اخراج نکرده باشد.
نماینده اداره کل تعاون، کار، رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: مبلغ تسهیلات برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا ۱۲ میلیون تومان به ازای هر نفر و برای کسب و کارهای تعطیل شده نیز ۱۶ میلیون تومان به ازای هر نفر نیروی کار است.
حسینی با اشاره به اینکه مبلغ تسهیلات برای دارندگان بیمه خویش فرما تا ۶ میلیون تومان است، گفت: این تسهیلات ۱۲ درصد و مدت بازپرداخت آن ۲۴ ماه است که اقساط آن با احتساب دوره تنفس از مهرماه آغاز می شود.
وی ادامه داد: بعد از درخواست تسهیلات، بررسی اولیه و اعتبار سنجی انجام و در صورت تأیید به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

شرایط استفاده از از بخشودگی جرائم مالیاتی
حمید بیجاری، رئیس گروه مالیاتی اداره کل مالیاتی استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی بعد از شیوع کرونا بخشنامه‌هایی را برای تقسیط بدهی، بدهکاران و بخشودگی جرایم آنان صادرکرده است بیان داشت:تسلیم اظهار نامه‌های مالیاتی تا دو ماه به تعویق افتاده است و در مورد بخشودگی جرائم نیز کسانی که تا تاریخ خرداد ماه ۱۳۹۹ بدهی خود را پرداخت کنند می توانند از بخشودگی جرائم مالیاتی استفاده نمایند.

نماینده اداره کل مالیاتی همچنین با اشاره به این موضوع که امکان تقسیط مالیات بین سه تا ۹ ماه نیز صورت گرفت، افزود: کسانی که از تاریخ یکم اسفند ماه ۹۸ تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۹ نتوانستند درباره مالیات تعیین شده اعتراض کنند، فرصت مجددی برای اعتراض آنان فراهم شده است.
محمد علی زرنگ دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان جنوبی اظهار کرد: مجموعه بانکی کشور نیز از آسیب های ناشی از شیوع کرونا در امان نماند چرا که منابع بانک ها نیز از محل فعالیت های افتصادی مشتریان تأمین می شود.
وی بیان کرد: اولین اقدام صورت گرفته توسط شورای پول اعتبار در راستای کمک به آسیب دیدگان ناشی از شیوع کرونا عدم أخذ اقساط وام های قرض الحسنه بدون محدودیت در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت بوده است.

کاهش ۸۷ درصدی وصول اقساط در بخش وام‌های قرض الحسنه در استان
زرنگ با اشاره به اینکه با اجرایی شدن این اقدام کاهش ۸۷ درصدی وصول اقساط در بخش وام های قرض الحسنه را داشته ایم افزود: در حال حاضر ۱۴ رسته شغلی می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده برای مشاغل آسیب دیده از شیوع کرونا بهره مند شوند.
وی ادامه داد: با همکاری استاندار محترم۱۰ پیشنهاد را برای تسهیل و روان سازی پرداخت تسهیلات به مردم بیان کردیم، که از این ۱۰ پیشنهاد ۶ پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان ضمن تشکر از مساعدت و زحمات استاندار محترم اعلام داشت: ۱۰ پیشنهاد مشخص از استان به منظور روانسازی اعطای تسهیلات و چابک سازی سیستم بانکی در سطح کشور ارائه گردیدکه از این۱۰پیشنهاد ۶ پیشنهاد عملیاتی شد و دستور العمل های آن ابلاغ گردید که از جمله آنها کاهش نسبت مالکانه از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد و … می باشد.
محمد شمسی نماینده بانک کشاورزی استان نیز در این جلسه توضیحاتی را در خصوص حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده و مشکلات فعالان اقتصادی در پرداخت اقساط معوق اعلام نمود
در پایان جلسه مقررگردید پیشنهادات ارائه شده در جلسه توسط دبیرخانه شورا جهت طرح در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تنظیم گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا