اخبار داخلی

ضرورت تخصیص بودجه دولتی جهت حمایت از حضور موثر فعالان اقتصادی در نمایشگاه های بین المللی

ابوالفضل آرزومندان- مسئول امور بین الملل اتاق بازرگانی بیرجند گفت: برای حضور موثر واحدهای تولیدی و صنعتی استان در رویدادهای خارجی و عرضه محصولات ایرانی به تخصیص بودجه دولتی نیاز است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ابوالفضل آرزومندان در جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به حمایت های سازمان صمت و شرکت شهرک های صنعتی در خصوص حضور در نمایشگاه های بین المللی، اظهار کرد: متاسفانه بخش خصوصی به دلایل زیادی نمی‌تواند از این حمایت ها بهره مند شود. وی بیان کرد: علی رغم اینکه طیف وسیعی از نمایشگاه ها مورد حمایت شرکت شهرک های صنعتی می باشد اما متاسفانه برخی نمایشگاه های مورد درخواست بخش خصوصی شامل این حمایت ها نمی شود. مسئول امور بین الملل اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه تنها مجریانی می توانند از یارانه نمایشگاهی بهره مند شوند که مورد تایید شرکت شهرک های صنعتی باشند، افزود: متاسفانه یکسری از فعالان اقتصادی که در نواحی یا شهرک های صنعتی فعالیت دارند مشمول این یارانه نمی شوند. وی با بیان اینکه سازمان صمت نیز حمایت هایی دارد که مشمول مجریان متمرکز و انحصاری است افزود اکثراً قیمت اعلامی توسط این شرکت ها بیش از نرم و حد استاندارد می باشد. آرزومندان با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط سازمان توسعه تجارت و صمت جهت بهره مندی از یارانه این سازمان باید لیست اعزامی ۳۰ روز قبل از تاریخ اعزام مشخص و اعلام گردد که با توجه به شرایط استان و ثبت نام فعالان اقتصادی در روزهای پایانی، امکان بهره مندی از این ظرفیت نمی باشد. وی در ادامه خواستار حمایت از فعالان اقتصادی که مشمول حمایت های شرکت شهرکت ها و سازمان صمت نمی باشند، شد و افزود باید تمهیداتی در زمان بودجه بندی سازمان های‌ مرتبط به این امر اختصاص یابد. مسئول امور بین الملل اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید حمایت هایی از جمله بلیط نمایشگاهی و هزینه سفر برای شرکت کنندگان در نظر بگیرد که این مهم کمک بودجه های استانی را می‌طلبد، افزود: کشاورزان عمده نیز باید در حوزه محصولات استراتژیک مورد حمایت قرار گیرند.

احسان بیکی – رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز خواستار همکاری و حمایت بیشتر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان  با اتاق بازرگانی جهت حضور در نمایشگاه های بین المللی شد. وی با تاکید بر اینکه در حوزه نمایشگاهی بخش دولتی باید پای کار باشد، افزود: تسهیلاتی که از سوی جهاد کشاورزی برای شرکت کنندگان در نمایشگاه در نظر گرفته شده کفایت نمی کند. چراکه هدف نمایشگاه فروش محصول نیست. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه هدف اصلی از شرکت در نمایشگاه ها معرفی محصولات استانی است، گفت: اتاق بازرگانی همواره در راستای توانمند سازی شرکت های صادراتی و شرکت هایی که توانایی شرکت در نمایشگاه ها به صورت انفرادی را ندارند، گام بر می دارد. وی با اشاره به اینکه واحدهایی که به صورت انفرادی امکان شرکت در نمایشگاه را دارند ، نیاز به حمایت ندارند، افزود : باید پاویونی در نمایشگاه ها با محوریت اتاق بازرگانی داشته باشیم. بیکی با بیان اینکه تسهیلات جهاد کشاورزی برای شرکت در نمایشگاه ها باید با نظر اتاق بازرگانی به اشخاصی که اهلیت دارند ارائه شود، پیشنهاد نمود : با توجه به معرفی استان و جذب گردشگر در فصل برداشت محصولات استراتژیک ، میراث فرهنگی‌ اعتباری برای برقراری پاویون در نمایشگاه ها در نظر گیرد .  وی ادامه داد: اگر حتی یک‌واحد تولیدی با دیگر کشورها ارتباط بگیرد در بحث اشتغال، جهش و تحول بزرگی در استان ایجاد می‌شود. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه متاسفانه زیرساخت مناسب نداریم و اکثر شرکت های استان در حد نمایشگاه های بین المللی نیستند، گفت: از امروز باید جهت توانمندسازی شرکت ها گام برداریم تا بتوانیم طی چند سال حضور فعال و موثری در نمایشگاه ها داشته باشیم. وی با بیان اینکه شرکت هایی که درخواست حضور در نمایشگاه در قالب پاویون اتاق بازرگانی دارند باید احصاء و آموزش لازم را جهت حضور در این نمایشگاهها در نظر گرفته شود باید در حوزه ایجاد ارزش افزوده و ترفیع محصولات استانی اعتبار هزینه کنیم، اظهار داشت: همچنین بستر دیجیتال مارکتینگ باید برای شرکت ها طراحی شود. وی بیان کرد: همزمان با برگزاری پاویون نمایشگاهی باید از پتانسیل اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی جهت آموزش و استاندارد سازی شرکت ها استفاده شود تا بتوانیم  حداقل دو، سه شرکت را به استانداردهای بین المللی برسانیم. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: اگر قرار باشد بر اساس طرح خرید مزرعه، صادرکننده با تولیدکننده و کشاورز ارتباط بگیرد، صنایع تبدیلی حلقه مفقوده خواهند بود.

 علی رحیمی – مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: در سال گذشته از محل تسهیلات جهش تولید اعتباراتی جهت حمایت از شرکت کنندگان در نمایشگاه های بین المللی اختصاص یافت. وی با بیان اینکه امسال نیز تا سقف دو میلیارد تومان تسهیلات ۱۸ درصد با عاملیت بانک تجارت برای شرکت کنندکان در نمایشگاه ها در نظر گرفته شده است، افزود: این تسهیلات با اولویت به مجریان واحدهای تولیدی و بهره برداران محصولات مزیت دار استان ارائه خواهد شد.

علی ناصری – نماینده دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری نیز در با اشاره به ضرورت فعالیت و فروش شرکت های صادراتی در بستر فضای مجازی گفت اگر اعتباری در استان است باید در راستای توانمند سازی و استانداردسازی شرکت ها هزینه شود و اتاق بازرگانی باید محصولات صادراتی و امکان حضور در نمایشگاههای بین المللی توسط شرکت های تولید کننده را احصاء و در خصوص استراتژی فروش و مذاکرات بین المللی آموزش دهد تا ارتباطات و قدرت رقابت پذیری شرکت ها افزایش یابد. ناصری با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از شرکت ها در حوزه تکنولوژی اطلاعات کار می کنند گفت این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد و قبل از حمایت مالی جهت شرکت واحدها در نمایشگاه ها ایرادات و مهارت های ارتباطی شرکت ها برطرف گردد.

محبوبه فلاح – رئیس گروه آمایش سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: سازمان مدیریت به صورت مستقیم نمی تواند موافقت نامه ای با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی داشته باشد . وی در ادامه به توضیح نحوه حمایت سازمان مدیریت از سازمانهای مرتبط ( جهادکشاورزی و میراث فرهنگی) پرداخت و گفت : از سوی سازمان مدیریت امکان حمایت از اداره میراث فرهنگی تحت عنوان شناساندن جاذبه های گردشگری، کشاورزی، صنعتی‌ و صنایع دستی وجود دارد، همچنین جهاد کشاورزی می تواند در قالب شرکت در نمایشگاه ها مورد حمایت این سازمان قرار گیرد. فلاح با اشاره به اینکه چالش کلیدی استان‌ شناساندن و صادرات محصولات است، عنوان کرد: بر اساس قانون‌برنامه ششم توسعه برای سازمان مدیریت در استان ها تکلیفی مبنی بر تدوین پنج هزار سند توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی تعیین شده است که سهم خراسان جنوبی ۵۸۰ روستای بالای ۲۰ خانوار بوده است.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته به دنبال اجرایی شدن این اسناد اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان برای استان های مختلف در نظر گرفت که سهم خراسان جنوبی از این میزان نیز چهار میلیارد تومان بوده است. وی با اشاره به اینکه قرارداد خرید مزرعه یکی از طرح هایی است که پذیرفته و ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته شد، افزود: بر اساس این طرح تولید کنندگانی که ضعیف هستند و نمی‌توانند در نمایشگاه ها شرکت کنند، با صادرکنندگان مطرح قرارداد منعقد می کنند تا تولیدکنندگان را در حوزه دانش، استانداردسازی و خرید محصول حمایت نمایند.  فلاح ادامه داد: اگر این‌ طرح‌ بتواند موفق عمل کند قطعا حمایت های بیشتری هم از سوی سازمان انجام‌خواهد شد.

محمد خزاعی – مدیر توسعه شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی از شرکت های مدیریت صادرات حمایت خواهد کرد. وی ادامه داد: همچنین اگر شرکت های متقاضی حضور در نمایشگاه ها کمتر از پنج نفر باشند نیاز به مجری ندارند و مورد حمایت شرکت شهرک های صنعتی قرار خواهند گرفت. میزان حمایت شرکت شهرکها از واحدهای تولیدی و همچنین شمولیت مفاصا حساب به یارانه پرداختی این شرکت از دیگر مباحث مطرح شده توسط نماینده شرکت شهرک ها در این جلسه بود .

سامان لشکری – مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: دغدغه شرکت و حضور در نمایشگاه بین المللی مهم است اما تا نتوانیم بستر حضور موثر تولیدکنندگان را فراهم کنیم،‌ قطعا نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. وی با بیان اینکه ابتدا باید مسائل و مشکلات داخل‌ استانی برطرف شود، افزود: باید برای شرکت در نمایشگاه ها ابتدا با یک مجری ذی صلاح ارتباط برقرار شود.

هادی دلیر- معاون شرکت های بین المللی خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: علیرغم مرز مشترک خراسان جنوبی با کشور افغانستان تنها شرکت هایی از خراسان رضوی در حوزه نمایشگاهی کشور افغانستان فعالیت می کنند وی با بیان اینکه باید تعاملی بین نمایشگاه ها و دستگاه های دولتی برقرار شود تا بتوانیم نمایشگاه هایی برای معرفی محصولات استراتژیک استان برگزار شود افزود : شرکت نمایشگاهای بیرجند تنها نمایشگاه بین المللی است که ۱۰۰ درصد خصوصی و هیچ‌کمک دولتی دریافت نکرده است و بارها با برگزارکنندگان نمایشگاه های داخلی و خارجی جهت برگزاری نمایشگاه ها با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت در استان مذاکره شده که متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت ها به نتیجه نرسیده است.

خالد اکبری رئیس کمیسیون واردات، صادرات و امور مرز باتوجه به موارد مطروحه در جلسه خواستار حمایت بیشتر میراث فرهنگی استان جهت حضور فعالان اقتصادی در رویدادهای بین المللی شد .

 رامین سنائی فر- نایب رئیس کمیسیون صادرات و واردات و امور مرز نیز درخواست نمود، بخش دولتی و نهادها پیشنهادات خود درخصوص نحوه حمایت از بخش خصوصی را کتباً اعلام کنند تا بتوانیم راهکارهای درستی پیش بینی کنیم. سنائی فر در ادامه با اشاره به ضرورت تدوین طرح و برنامه و مشخص نمودن هدف استان از حضور در نمایشگاه ها گفت ابتدا باید انتظار استان از حضور در نمایشگاه های استانی ، ملی و بین المللی تعیین و سپس مسیر حضور در نمایشگاه ها مشخص گردد . وی در پایان شرط راه اندازی پاویون استانی در نمایشگاه بین المللی را حمایت های دولتی و یا بهره گیری از ظرفیت مجموعه / نهادی به عنوان اسپانسر مطرح نمود .

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا