اخبار داخلی

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند: نیازمند باز طراحی اقتصاد گردشگری در فضای پساکرونا هستیم

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند بابیان اینکه نیازمند باز طراحی اقتصاد گردشگری در فضای پساکرونا هستیم، گفت:بازگشایی یک‌باره کسب و کارهای وابسته به گردشگری آسیب‌زا خواهد بود.

محمدرضا مجیدی در جلسه ویدئو کنفرانسی با موضوع اقتصاد گردشگری در دوران کرونا و پسا کرونا، اظهار کرد: از ۱۰۰ سال گذشته که جهان با پدیده آنفولانزای اسپانیایی رو به رو شد، دیگر پدیده‌ای عالم‌گیر چون ویروس کرونا مشاهده نشده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه کرونا همه جنبه‌های زندگی انسان و از جمله حوزه اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است، بیان‌کرد: از آنجایی که گردشگری یک صنعت مردم پایه است تحت تأثیر مستقیم کرونا قرار گرفت.

۱۰۰ میلیون شغل حوزه گردشگری متأثر از شیوع کرونا شد

مجیدی ادامه‌داد: بسیاری از مشاغل با مدد گرفتن از فضای مجازی توانستند تا حدی آسیب‌های اقتصادی را کاهش دهند ولی در حوزه گردشگری طبق آمار رسمی جهانی حدود ۱۰۰ میلیون شغل متأثر از شیوع کرونا شده و از بازار گردشگری دور ماندند.

وی با بیان اینکه باید با کرونا یک همزیستی داشته باشیم، گفت: تلاش بر این است که در کنار تأمین سلامت مردم موضوعات اقتصادی نیز پیگیری شود چرا که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: برای تبدیل کردن تهدید کرونا به یک فرصت در عرصه گردشگری باید به سه سوال با عناوین در صنعت گردشگری کجا بودیم؟، در شرایط کرونایی کجا هستیم؟ و در دوران پسا کرونا قرار است به کجا برسیم؟، پاسخ دهیم.

وی با تأکید بر اینکه صنعت گردشگری هم پیشران و هم پیشانی رونق اقتصادی است افزود: احیای صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته برخی راه‌حل‌های ملی و برخی راه‌حل‌های بین‌المللی را می‌طلبد.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی بیرجند گفت: پیش بینی بر رشد صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ بود ولی با توجه به شیوع کرونا انتظار رشد منفی یک تا سه درصدی طی سال جاری در حوزه گردشگری می‌رود.

شیوع کرونا فرصتی برای بازخوانی سیاست‌های ملی در حوزه گردشگری است

مجیدی با اشاره به اینکه مصداق اقتصاد مقاومتی صنعت گردشگری است، بیان کرد: شیوع کرونا فرصتی برای بازخوانی سیاست‌های ملی در حوزه گردشگری، حفظ میراث فرهنگی و مرمت آنان است.

وی ادامه داد: از آنجایی که آحاد جامعه بهره‌برداران مستقیم حوزه گردشگری هستند، بی شک تأمین سلامت مردم برای متولیان صنعت گردشگری یک اولویت مهم است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند افزود: برخی از بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری چون صنایع دستی توانستند با فروش اینترنتی کسب و کار خود را رونق دهند.

راهکارهایی برای رونق دوباره گردشگری

مجیدی با اشاره به اینکه بازگشایی یک‌باره کسب و کارهای وابسته به گردشگری، آسیب‌زا خواهد بود، گفت باید کار را از پذیرش گردشگر در شهرهای با وضعیت سفید و کم خطر آغاز و با کسب تجربیات کم کم و به صورت تدریجی را گسترش دهیم.

وی یادآور شد: از طرف دیگر در برخی از بخش‌های گردشگری چون بوم گردی‌ها امکان فعالیت با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی وجود دارد که در این زمینه باید هم‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا