اخبار داخلی

امکان برخورداری روستاهای محروم از نیروگاه خورشیدی فراهم شود

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی هم گفت: بعضا مشاهده کرده‌ایم افرادی برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند اما تضامین بانکی و سایر مشکلات مانع از پرداخت تسهیلات به آنها شده است که باید این فرآیند تسهیل شود.

محمد بهروزی ادامه داد: از طرفی اعلام شد نیروگاه روی بام منازل روستایی باید احداث شود اما برخی روستاها وضعیت مناسبی ندارند و باید برای این مهم نیز چاره‌اندیشی شود تا بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

نماینده دفتر اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی هم گفت: در گام اول اجرای این طرح با اهلیت سنجی متقاضیان و تأیید اصالت آنها با محوریت مناطق مرزی و روستایی این اقدام در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ولی اله احمدی افزود: در حال حاضر با توجه به فرآیند و مسائلی که در خصوص تشکیل تعاونی‌ها یا اجرای تجمیعی طرح وجود دارد متقاضیان به صورت شخصی و خانوادگی اقدام کنند.

وی بیان کرد: در زمینه تسهیلات با تفاهمنامه‌ای که با بسیج سازندگی منعقد می‌کنیم از محل تبصره ۱۶ این امکان فراهم می‌شود.

 بانک‌های استان توان تامین تسهیلات ماده ۱۶ ندارند

معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی هم گفت: تجربه‌ سنوات گذشته نشان می‌دهد در طول یک تا دو سال ۲۰۰ واحد نیروگاه احداث شده یعنی خیلی روی سرعت و تعداد نمی‌توان مطمئن بود که در استان بتوان عدد اعلام شده را احداث کرد یا خیر.

علی اکبر نخعی با بیان اینکه هزار ۲۰۰ نیروگاه برای استان کفایت می‌کرد، اظهار داشت: تأمین اعتبار موضوع مهمی است، در حال حاضر در خصوص تسهیلات ماده ۱۶ به شدت با بانک‌ها مشکل داریم و بانک‌ها توان تأمین را ندارند.

وی افزود: شناسایی چهار هزار خانواده در استان کار سختی نیست، شرکت برق اطلاعات مربوط به تعداد نیروگاه‌ها در اختیار ما قرار داده و ما افراد را شناسایی و معرفی می‌کنیم.

معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: از کار تجمیعی در استان به شدت پرهیز کنید زیرا هر نیروگاه نیاز به یک کار کوچک مانند تمیزکاری دارد که تجربه نشان داده با تجمیعی کارها پیش نمی‌رود.

وی تصریح کرد: حدود پنج هزار واحد مسکونی ایجاد کرده‌ایم که امکان این دارند نیروگاه‌ها روی آنها نصب شوند، اما متاسفانه برای هیچکدام از این واحدها راه پله به سمت بام پیش بینی نشده است.

نخعی مجموع سهمیه دستگاه‌های عضو این تفاهم نامه در استان را حدود هشت هزار نیروگاه اعلام کرد و گفت: برای اجرا باید ظرفیت شبکه برق استان در نظر گرفته شود، این طرح قرار است بیشتر در مناطق محروم اجرا شود در حالیکه این مناطق مصرف برق بسیار پایین و محدودی دارند.

وی افزود: یکی از مشکلات احداث نیروگاه‌ها در گذشته ضمانت‌های بانکی بود که اکنون این مشکل رفع شده است.

معاون اداره کل کمیته امداد امام(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: مددجو در حالت عادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مستمری یا درآمد دارد که با اجرای این طرح به سمت توانمندسازی مددجویان پیش خواهیم رفت.

وی تصریح کرد: هر چقدر منابع مالی وارد استان شود به توسعه استان کمک خواهد کرد زیرا در تأمین معیشت مددجویان مشکل داریم، همچنین در اطراف شهرها نیز مددجویان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

محمد احمدزاده، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: در روستاها می‌توان به شکل تعاونی چندین متقاضی را شناسایی و تسهیلات برای اجرا در اختیار آنها قرار گیرد.

 هدف‌گذاری ایجاد نیروگاه خورشیدی در مناطق مرزی و حاشیه شهرها

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم گفت: ظرفیت‌ بسیار خوبی است و اولویت به مناطق مرزی داده شده است.

کاظم حسینی افزود: ظرفیت مرزی استان نمی‌تواند این بار را تأمین کند لذا در حاشیه شهرها نیز طرح اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: در حوزه تجمیعی گاهی اوقات ناچار خواهیم بود چون برنامه پنج ساله است و در طول رشد این امکان فراهم خواهد شد.

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم نسبت به این موضوع آگهی نسبی پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: سقف تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶ تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی مجری این طرح است، ادامه داد: دیدگاه ما ۱۰۰ درصد برای نیروهای بومی استان است اما پیمانکاران باید قیمت انتزاعی به سمت پایین را مدنظر قرار دهند.

حسینی تصریح کرد: مباحث فنی اجرای نیروگاه‌ها در مجموع با شرکت برق منطقه‌ای بوده و بسیج در این زمینه هیچ دخالت و تکلیفی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: جلسات متعددی تاکنون در این خصوص با شرکت برق برگزار شده و برخی شهرستان‌ها نیز ظرفیت خود را اعلام کرده‌اند.

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی یادآور شد: تا حدودی وظایف و تکالیف مشخص است و نیاز به برنامه‌ریزی چندانی ندارد لذا در اسرع وقت قادر به اجرای طرح هستیم.

 وی با بیان اینکه سهمیه استان احداث چهار هزار نیروگاه است گفت: در اجرای این طرح ۳۷ درصد افراد توسط کمیته امداد، ۲۷ درصد بهزیستی و بسیج سازندگی و دفتر روستایی استانداری هر کدام ۱۸ درصد معرفی خواهند شد.

حسینی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح منیّت وجود ندارد و باید به صورت جهادی همه کنار هم باشیم، افزود: جلسه استانی اجرای این طرح با حضور دستگاه‌های عضو تفاهم‌نامه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: کار تجمیعی و مشارکتی صد در صد امکان پذیر است اما در هر منطقه‌ای شاید متفاوت باشد.

نماینده بسیج سازندگی خراسان جنوبی تصریح کرد: تلاش داریم اقتصاد را در حوزه مردمی پویا کنیم، برخی روستاها برای ایجاد تعاونی در این خصوص مستعد هستند.

وی عنوان کرد: برخی روستاها شاید متقاضی نداشته باشد اما مستعد هستند، به تناسب باید در خصوص موضوعاتی این چنینی بحث شود.

حسینی یادآور شد: در مجموعه بسیج سازندگی یکسری گروه‌های جهادی فعال داریم که در این طرح همکاری خواهند کرد انتظار داریم در بحث تامین و نگهداری این افراد آموزش داده شوند.

وی افزود: این طرح برای افراد محروم در استان است که البته اکثر مردم محروم بوده و می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا