اخبار داخلی

۲۵درصد محصولات تولیدی خراسان جنوبی به افغانستان صادر می شود

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: از مجموع صادرات استان ۲۰ تا ۲۵ درصد مربوط به کالاهای تولیدی خود استان خراسان جنوبی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند، علیرضا خامه زر در کمیسیون توسعه صادرات،مدیریت واردات، حمل و نقل، ترانزیت، گمرک و امور مرز اظهار کرد: استان خراسان جنوبی یکی از استان های شرقی و دارای سه مرز مشترک با کشور افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه مرز ماهیرود یکی از مرز های فعال و مشترک با کشور افغانستان در حوزه توسعه صادرات و واردات است، افزود: حدود ۳۳ درصد به لحاظ ارزشی و حدود ۵۰ درصد به لحاظ وزنی از ایران به افغانستان صادرات پوشش می دهیم.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه از مجموع صادرات استان ۲۰ تا ۲۵ درصد مربوط به کالاهای تولیدی خود استان خراسان جنوبی است، گفت: عمده کالاهای صادراتی از استان شامل سیمان باقران، سیمان قاین، کاشی و سرامیک، خوراک دام و … می شود.

وی با اشاره به اینکه از دو دهه قبل صادرات به صورت پیله وری صورت گرفته است، عنوان کرد: در مرز ماهیرود چندین مجتمع خدمات رسان اعم از سازمان بازارچه های مرزی، منطقه ویژه اقتصادی، پایانه مرزی و گمرک فعالیت می کنند.

خامه زر با بیان اینکه بنا به دلایلی در دولت های قبلی افغانستان، بازارچه های خراسان جنوبی ازطرف آن ها نیمه فعال شد، اظهار داشت: آنچه امروز در حوزه صادرات درگیر آن هستیم مسئله رفع تعهدات ارزی است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صادرات پیله وری مشکلاتی وجود دارد، افزود: متاسفانه حواله ها به صورت سنتی در صرافی ها تبدیل می شود و گاهی سود صرافی ها از سود معامله های صادراتی نیز بیشتر می شود.

وی با تاکید بر کمک در حوزه حواله های صادراتی، گفت: شرکت های بزرگ وارداتی و سیستم بانکی باید در خصوص تعهدات ارزی و تخصیص ارز صادرکنندگان و تولیدکنندگان را حمایت کنند.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر ورود ارز از افغانستان به صورت فیزیکی بسیار کاهش یافته است، عنوان کرد: متاسفانه در بانک مرکزی هر کسی به صورت جزیره ای عمل می کند و همبستگی لازم وجود ندارد.

محمدهادی مهدی زاده، سرپرست منطقه شرق کشور بانک پاسارگاد نیز در این جلسه اظهار کرد: از شهریور ماه سال گذشته به بعد شرایط بانکی تغییر کرده و هیچ ارزی برای مانور دادن نه برای صراف و نه برای پتروشیمی ها وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه امیدواریم در سال جدید بارقه ای از امید جهت تحقق شعار سال مبنی بر رشد تولید و مهار تورم انجام شود، افزود: بانک پاسارگاد به عنوان یک بانک خصوصی امانت دار سرمایه مشتریان است و قیمت تمام شده پول در بانک بالا است.

مدیریت منطقه شرق کشور بانک پاسارگاد با اشاره به اینکه با دولت فعلی افغانستان نمی توان وارد مذاکره شد چراکه اجازه نمی دهد به هیچ عنوان دلار از افغانستان خارج شود، گفت: در بحث حواله های ارزی، خرید دین، تسهیلات ریالی بر اساس میزان همکاری با بانک می توانیم کمک و حمایت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال یک سری منابع ارزی در بحث پتروشیمی ها وجود دارد که این مهم فرصت مناسبی برای تامین حواله های ارزی ایجاد می کند.

بانک پاسارگاد، اولین بانک برات اسنادی در کشور

مسعود علیزاده، معاونت اعتباری، ارزی منطقه شرق کشور بانک پاسارگاد نیز در این جلسه اظهار کرد: بانک پاسارگاد با ۱۷ سال سابقه کاری با بانک های ۸۰ سال سابقه کاری شانه به شانه و رقابتی فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه بانک پاسارگاد بر پایه مشتری مداری فعالیت می کند، افزود: تمامی همکاران در این بانک بر اساس شاخص های رفتاری و روانشناختی استخدام می شوند و هیچ آزمونی در کار نیست.

معاونت اعتباری، ارزی منطقه شرق کشور بانک پاسارگاد با اشاره به اینکه بانک پاسارگاد توانست فرهنگ سیستم بانکی را تغییر دهد، عنوان کرد: این بانک در بخش های مختلف صنعتی نفوذ دارد و حدود ۴۳ درصد نرم افزار سیستم بانکی کشور را پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه بانک پاسارگاد همچنین در بخش انرژی های پاک و نو کار انجام می دهد، اظهار داشت: سال گذشته ۵۲ درصد سهم بازار گشایش خصوصی بانک های خصوصی کشور را به خود اختصاص داده ایم.

علیزاده با اشاره به اینکه بانک پاسارگاد اعتقاد به چابکی سازمان دارد و به شعب اختیارات بیشتری ارائه می دهد، افزود: طی سال گذشته اولین بانک برات اسنادی در کشور بانک پاسارگاد بوده است.

وی با بیان اینکه بانک پاسارگاد عهده دار یک ماموریت اقتصادی و یک ماموریت اجتماعی است و هیچ تمایلی به خارج شدن منابع از داخل استان ندارد، گفت: از شهریور سال گذشته به دلیل سیاست های مالی، دولت وارد سیاست انقباضی شد که در سال جاری قطعا بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی باید ریسک تورم در سیستم صنعت را بپذیرد، عنوان کرد: معمولا سود بانکی بر اساس شاخص های اقتصادی چند درصد کمتر از تورم است.

علیزاده با بیان اینکه متغیرهای اقتصادی ایران با کشورهای دیگر متفاوت است که اگر اینگونه نباشد تورم افزایش می یابد، افزود: اقتصاد امروز توصیه نمی کند با سود ۶ یا ۹ درصد تسهیلات دریافت کنید چراکه نرخ تورم بسیار بالا است.

مهدی بره مقدم،کارشناس ارزی بانک پاسارگاد نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر در بخشنامه های بانک مرکزی نوسان زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اداره صادرات بانک مرکزی مسئول رفع تعهدات ارزی است، افزود: بانک ها در مسائل ارزی اختیاری ندارند چراکه بخش نامه ها مستقیما از سوی بانک مرکزی ابلاغ می شود.

بره مقدم با اشاره به اینکه پیشنهاد می شود واردکننده هنگامی که می خواهد کالایی را ثبت سفارش کند، حتما ثبت کالای خود را ترکیبی بزند، گفت: ثبت سفارش ترکیبی کمک می کند اگر وارد کننده نتوانست ارز خود را از سیستم بانکی بگیرد، حداقل ارز خود را با صادرکنندگان تهاتر کند.

وی با بیان اینکه مشکل تامین ارز در سیستم نیمایی باید بین بانک، صرافی ها و واردکنندگان و صادرکنندگان برطرف شود، عنوان کرد: در حوزه تامین ارز قراردادهایی با پتروشیمی ها بسته شده است که امیدواریم از این جهت بتوانیم کمی از مشکلات ارزی را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه بانک پاسارگاد طی سال گذشته رتبه یک اعتبارات ارزی را در کشور داشته است، بیان کرد: مقرر شده با یکی از کشورهای روسیه کار کنیم اما هنوز جزئیات تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است.

بره مقدم بیان کرد: تخصیص ارز برای گروه یک و ۲۱ از سوی بانک مرکزی انجام می شود که طبیعتا از زمان تایید گواهی به صورت یک هفته ای تامین اما پرداخت های آن از یک تا دوماه طول می کشد.

وی افزود: سازمان های نیمه خصوصی باید مکاتبات زیادی با بانک مرکزی در خصوص اصلاح بخش نامه ها داشته باشند.

ایجاد شرایط نگران کننده با افزایش نرخ سود بانکی در کشور

خالد اکبری، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: بانک ها باید در این شرایط تحریم به بخش خصوصی کمک کنند بانک در حوزه افغانستان اگر حتی می توانست مانند یک صرافی خدمات ارائه دهد بسیاری از مشکلات برطرف می شد.

وی با بیان اینکه صادرات ما امروز به گونه ای شده که اگر تنها پنج دلار سود می کنیم دو یا سه دلار آن را باید به صرافی ها پرداخت نمود، افزود:  اگر امروز جمهوری اسلامی ایران قدرت صادرات بنزین به ونزوئلا در آن سوی آبها را دارد چطور در کشور افغانستان و کردستان عراق نمی توان ارز صادر کنندگان را که کالا صادر میکنند برگرداند؟! چه کسی این را میپذیرد؟  متاسفانه امروز صادرکننده در بحث دریافت ارز صادراتی خودش درگیر سفته بازی و صرافی ها شده است پس باید بانکها پای کار بیاند تا بشود بخشی از مشکلات را حل کرد. وی با انتقاد از شرایط سود های بانکی در کشور گفت: متاسفانه سودهای بانکی شرایط بدی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده اند و صنعت نمی تواند آن را تحمل کند.

اکبری با بیان اینکه بسیاری از ورشکستگی های اقتصادی به دلیل سودهای بانکی است، عنوان کرد: در حوزه ارائه وام های کم بهره بانک ها باید تولیدکنندگان و صنعت گران را کمک کنند.

 وی با تمجید از بانک قرض الحسنه مهر و بانک رسالت در جهت ارائه تسهیلات قرض الحسنه کم بهره و بدون بهره به مشتریان از مسئولان بانک پاسارگاد بعنوان یک بانک خصوصی مطلوب و معتبر خواست بسوی پیش بروند که نرخ تسهیلات به پایین ترین حد ممکن برسد .

اکبری گفت: در کشورهای اروپایی نه تنها سود تسهیلات بسیار اندکی از مشتریان دریافت می کنند بلکه در برخی موارد برای نگهداری پول مشتری کارمزد دریافت می کنند و همچنین در بعضی ازکشورهای اسلامی مانند مالزی سود بانکی ناچیزی  از مشتریان خود دریافت می نمایند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: بارها و به همه مسئولان گفته ایم در شرایط فعلی ضرورت ایجاد یک بانک باید در یکی  شهرهای افغانستان وجود دارد تا با بتواند با تعامل با صرافی ها نرخ حواله ها را به پایین تر آورداستارت آپ های معدنی از سوی بانک ها شناسایی شوند

احمد پروین، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیزدر این جلسه اظهار کرد: بخش معدن استان با بخش های دیگر از لحاظ توانمندی و مشکلات متفاوت تر است.

وی با اشاره به صدور مجوز ورود ماشین آلات دست دوم در سال گذشته،افزود: معدن کاران عمدتا مشکل تامین منابع را دارند که امیدواریم بانک های خصوصی در این حوزه چابک تر عمل کنند.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه معدن به سه دسته قدرتمند، متوسط و محدود تقسیم بندی می شود، گفت: معدن کاران قدرتمند عموما با بانک های خارج استان کار می کنند چراکه منابع داخلی استان محدود و درخواست ها سنگین است.

وی با اشاره به اینکه تسلسل نابرخورداری استان باید شکسته شود، عنوان کرد: طبقه متوسط معدن کاران باید مخاطب بانک های استان قرار گیرند.

پروین با بیان اینکه چالش عمده طبقه متوسط با سیستم بانکی این است که درخواست ها سنگین و برای وثیقه ها مشکل ایجاد می شود، اظهار داشت: بارها اعلام کرده ایم بانک ها اعتبار سنجی خود را مخلوط و پروانه های معدنی را راستی آزمایی کنند.

وی با اشاره به اینکه علی رغم وجود چشمگیر معادن در اقتصاد اما سهم دریافت تسهیلات بانکی برای بخش معادن پایین است،  افزود: اگر بانک ها به معادن در دوره استارت آپی خدمات ارائه دهند قطعا مشتری پایدار بانک خواهند شد.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه بانک هوشمند بانکی است که استارت آپ های معدنی را شناسایی کند، گفت: گردش نقدینگی طبقه متوسط معدنی پایین است و فرمول کارکرد حساب برای آن ها جواب نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه فروش طبقه متوسط معدنی عموما اعتباری است و اسناد اعتباری را دریافت نکرده باید برای خرید تجهیزات ارائه دهند، عنوان کرد: حوزه معدن حوزه خوبی است و می تواند برای بانک ها سودآور باشد.

پروین با بیان اینکه بخش زیادی از تجهیزات معادن ساخت ایران ندارد، اظهار داشت: تمام دستاوردهای معادن بعد از شکستن مشکلات رو می شوند.

بهرام ساتلیخ محمدی ،عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: ناپایداری وضعیت ارزی از مهم ترین چالش ها و مشکلات است که باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه در بحث واردات مشکل تخصیص ارز وجود دارد که بسیار دشوار است، افزود: روش های متفاوتی به متقاضیان پیشنهاد می شود که خود ضد و نقیض های زیادی در بردارد لذا باید به صورت کارشناسی چاره اندیشی شود.

بخش نامه های ارزی اصلاح شوند

نرگس خاتمی، مدیرعامل شرکت ستاره شرق نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه در بخش نامه ها و دستورالعمل ها در خصوص برگشت ارز تناقض های زیادی وجود دارد.

وی افزود: در دی ماه سال گذشته بخش نامه ای مبنی بر اینکه کسانی که رفع تعهد نکردند اسناد و مدارک خود را ارسال کنند، صادر شد اما وقتی نامه زدیم می گویند صادرات شما ریالی بوده است.

مدیرعامل شرکت ستاره شرق با بیان اینکه از هر جایگاه و موضعی که امکان دارد باید بخش نامه ها اصلاح شود، گفت: اگر همه واحدها فعال باشند و شرایط تسهیل شود ارزآوری بیشتری به کشور خواهیم داشت اما در بخش نامه ها ضد و نقیض وجود دارد و باید برطرف شود.

احسان فر، رئیس شعبه بانک پاسارگاد در شهرستان بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه در مسائل ارزی مشکلات زیادی وجود دارد که از سوی بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه بروکراسی ادارات در بانک پاسارگاد بسیار کم است، افزود: برای تولید کننده تسهیلات ارزان قیمت بسیار کاربردی است لذا می توانند از تسهیلات شش تا ۲۳ درصدی بانک پاسارگاد بهره مند شوند.

احسان فر با اشاره به اینکه در سیستم بانک پاسارگاد محدودیتی برای شعبه وجود ندارد، گفت: اگر مشتری مراوده خوبی با بانک داشته باشد حداکثر خدمات ارائه به او خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا