اخبار داخلی

ضوابط احداث بارگاه زرشک، انگور و عناب در استان های محل کشت این محصولات اصلاح گردید.

بر اساس نامه شماره ۴۵۱۰۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ و بخشنامه شماره ۵۳/۰۲۰/۳۹۱۹۲۱ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ حداقل سطح زیر کشت جهت احداث بارگاه بهداشتی و فنی بارگاه زرشک ۵۰۰۰ متر مربع می باشد.

بر اساس نامه شماره ۴۵۱۰۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ و بخشنامه شماره ۵۳/۰۲۰/۳۹۱۹۲۱ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۸ حداقل سطح زیر کشت جهت احداث بارگاه بهداشتی و فنی بارگاه زرشک۵۰۰۰ متر مربع می باشد. که با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان در استان خراسان جنوبی خرده مالک می باشند در مواردی محصول زرشک در درختان پراکنده و باغات مختلف کشت شده است که عملاً اجرای این بخشنامه غیر ممکن می شود. لذا شورای گفت­وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی درخواست پیگیری این موضوع را در شورای مرکزی داشتند. بنابراین جلسه کارگروه مربوط به بررسی این موضوع با عنوان پیگیری نحوه رفع موانع قانون و مقررات مرتبط با قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در استان خراسان جنوبی در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ برگزار شد و مقرر گردید نماینده سازمان امور اراضی کشور بازدید میدانی از استان خراسان جنوبی جهت بررسی این موضوع داشته باشند. این بازدید توسط آقای دکتر رفیعی در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ صورت گرفت و در نتیجه آن، جلسه مشترک معاونت امور باغبانی و سازمان امور اراضی در محل سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی برگزار و مصوب شد جدول تعیین سطح مورد نیاز بارگاه های زرشک، عناب و .. به شرح زیر تغییر کند.

ردیف نوع باغ نوع کاربری محصول نهایی عرصه باغ مورد نیاز برای اجرای بارگاه (متر مربع) حداکثر سطح مورد نیاز (متر مربع) به ازای هر ۱۰۰۰ متر مربع افزایش مساحت باغ
۱ زرشک بارگاه بهداشتی زرشک خشک ۲۵۰۰ متر مربع با ۲۰۰ اصله درخت ۶۰ ۱۰  متر مربع
۲ عناب بارگاه بهداشتی عناب خشک ۲۵۰۰ متر مربع با ۱۶۰ اصله درخت ۶۰ ۸ متر مربع

پس از تهیه صورت جلسه مذکور، در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ جناب آقای افلاطونی رئیس محترم سازمان امور اراضی کشور نامه شماره ۵۳/۰۲۰/۵۲۸۵۹۱ را پیرو بخشنامه شماره ۵۳/۰۲۰/۳۹۱۹۲۱ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ مبنی بر ارسال صورتجلسه نحوه اجرا و صدور مجوز بارگاه انگور و زرشک، حسب درخواست معاونت محترم امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ موضوع مورد بازنگری قرار گرفت و در قالب جدولی در پیوست نامه فوق الذکر به روسای محترم سازمان های جهاد کشاورزی استان ها ابلاغ و در آخر نامه خاطر نشان شد از تاریخ صدور این نامه، بخشنامه شماره ۵۳/۰۲۰/۳۹۱۹۲۱ ملغی و از درجه اعتبار ساقط اعلام می گردد. جدول اصلاح شده به شرح زیر می باشد:

جدول تعیین مقدار سطح مورد نیاز برای ایجاد بارگاه های بهداشتی و فنی

ردیف نوع باغ نوع کاربری محصول نهایی حداقل عرصه باغ مورد نیاز برای اجرای بارگاه بهداشتی و فنی (متر مربع) حداکثر سطح مورد نیاز برای اجرای بارگاه بهداشتی و فنی (متر مربع) به ازای هر ۱۰۰۰متر مربع افزایش مساحت باغ (متر مربع)
۱ انگور(تاکستان) بارگاه بهداشتی و فنی کشمش ۵۰۰۰ ۸۰ ۱۸
۲ زرشک بارگاه بهداشتی و فنی زرشک خشک ۲۵۰۰ ۳۰ ۱۰
۵۰۰۰ ۷۰ ۱۰
۳ عناب بارگاه بهداشتی و فنی عناب خشک ۵۰۰۰ ۷۰ ۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا