اخبار داخلی

درجلسه کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند مطرح شد:تجارت بر مدار مشکلات/ دپوی کالا در مرزماهیرود در صدر نابسامانی ها

عدم تحویل به موقع کالا، دپوی کالا در محوطه مرز، هزینه های تخلیه و بارگیری مجدد مشکلاتی را در امر تجارت در مرز ماهیرود ایجاد کرده که نیازمند رسیدگی است.

امروزه اهمیت تجارت بر کسی پوشیده نیست. فرایندی که باعث رشد اقتصادی بین دو کشور شده و توجه به آن می تواند پنجره ای به سوی توسعه باشد.

تجارت دو طرفه بین دو کشور نیازمند تامین زیرساخت هایی بوده که بستر انجام این مهم را فراهم کند.

خراسان جنوبی با داشتن ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان موقعیت ویژه ای برای تجارت دارد که رونق فرایند تجاری نیازمند بستر سازی است.

از این رو جلسه کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند با حضور رئیس اتاق تجارت فراه، تجار افغان و مقامات دولتی و بخش خصوصی خراسان جنوبی برگزار شد تا ضمن بررسی مشکلات موجود در مرز، توافقاتی در راستای تعامل بهتر و بیشتر انجام شود.

مشکلات بانکی پیش روی تجارت ایران و افغانستان

علیرضا خامه زر، رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه با اشاره به اهمیت صادرات بین ایران و افغانستان بیان کرد: همواره در بین کشورها، اولویت تجارت با کشورهایی است که مرز مشترک دارند.

وی با اشاره به فعال بودن مرز ماهیرود در خراسان جنوبی اظهار کرد: حجم صادراتی بالا در این مرز نوپا نشان دهنده ظرفیت ها و پتانسیل بالای این مرز است.

خامه زر ادامه داد: اگرچه افزایش فعالیت های تجاری در مرز زیرساخت ها را با مشکلاتی مواجه کرده اما در راستای ایجاد تجارتی پویا و فعال تلاش می کنیم و در این زمینه نیازمند همکاری فعالان بخش خصوصی و دولتی هستیم.

وی با بیان اینکه تجارت صرفاً خرید و فروش کالا نیست بلکه پروسه ای بسیار طولانی است، اظهار کرد: عدم وجود سیستم بانکی برای انتقال پول مشکل موجود برای تجار ایران و افغانستان در امر تجارت است.

دپوی کالا مشکل فعلی در مرز

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: عدم تحویل به موقع کالا، تخلیه و بارگیری های مجدد کالا، دپوی کالا در محوطه مرز، هزینه های تخلیه و بارگیری مشکلاتی را در امر تجارت و قیمت تمام شده کالا به وجود می آورد که می طلبد مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همچنین توقف کالا باعث کاهش سود تجار می شود، افزود: مشکلات پیش رو باعث عقب افتادن کشور از ماراتن تجارت جهانی می شود که نیازمند توجه است.

خامه زر با بیان اینکه با توجه به مشکل انتقال پول به دنبال تهاتر کالا هستیم، افزود: با توجه به محدودیت هایی که ترکمنستان در مسیر ترانزیتی کالای جمهوری اسلامی به سایر کشورها دارد، باید کالای ایرانی را از مرزهای سه گانه صادر کنیم.

وی دپوی کالا را مشکل فعلی مرز دانست و افزود: امید است ساماندهی هایی انجام شود که محدودیتی در انجام صادرات نداشته باشیم.

رشد ۲۸ درصدی خروجی کالا از استان

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در این جلسه از افزایش ۲۸ درصدی خروجی کالا در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: بدون شک افزایش حجم صادرات مشکلاتی در زیرساخت ها و امکانات به دنبال دارد.

محمد علی خاشی بیان کرد: کار صادراتی فرآیندی بوده که از تولید در کارخانه شروع شده و تا زمان صادرات و رسیدن به مقصد پروسه ای طولانی طی می کند که نیازمند امکانات و زیرساخت های زیادی است.

وی با بیان اینکه اوایل خرداد ماه مصادف با عید فطر به دلیل تعطیل بودن آن سوی مرز وقفه ای در صادرات کالا به افغانستان ایجاد شد، گفت: برای جبران این امر، تا پایان سال ۹۹، تمام ایام تعطیل صادرات انجام می شود.

خاشی بیان کرد: کمرگ ابونصر به نمایندگی از دولت افغانستان در اسفند ماه سال گذشته پیشنهادی مبنی بر ۲۴ ساعته شدن مرز ارائه کردند که نشان دهنده ظرفیت و پتانسیل بالای نیروهای خراسان جنوبی دارد.

تلاش برای ایجاد توازن تجاری بین خراسان جنوبی و افغانستان

وی برای ایجاد توازن تجاری بین خراسان جنوبی و افغانستان تلاش می شود، اظهار کرد: با توجه به افزایش حجم کار در سال جاری می طلبد تعداد ناوگان بیشتری وارد شود.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین آغاز عملیات ترانشیپ مشتقات نفتی در منطقه ویژه اقتصادی، بخشی از ظرفیت ناوگان های ورودی را تانکرها گرفته اند.

وی بیان کرد: تقاضای مکرر گمرک ابونصری این است که تناژ ناوگان افغانی مغایر با قوانین افغانی نباشد که در راستای همکاری، این موضوع را پذیرفته ایم.

خاشی بیان کرد: اگرچه کمرگ نوپایی مانند مرز مشترک ماهیرود و ابونصر طی ۱۰ سال گذشته ایجاد شده اما به لحاظ کاری به مرزی با صد سال سابقه کاری رسیده ایم.

درد دل تجار افغانی

دین محمد نعمتی، رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت فراه کشور افغانستان هم در این جلسه بیان کرد: مشکلی که از چندین سال گذشته وجود دارد این است که به تعداد کمی ماشین افغانی اجازه ورود داده شده و این باعث متضرر شدن شرکت های این کشور می شود.

وی بیان کرد: عدم به موقع رسیدن کالاها باعث ضرر رسیدن به تاجران افغانی می شود که می طلبد با تفاهم و همکاری فی مابین رفع شود.

نعمتی با بیان اینکه افزایش حجم کار نیازمند افزایش تعداد کامیون و نیرو است، گفت: خواستاریم مسئولان خراسان جنوبی در راستای افزایش تعداد کامیون ورودی به استان سنگ تمام بگذارند.

مصوبه های امضا شده فراموش نشود

رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت فراه کشور افغانستان بیان کرد: تجار افغانی می گویند برای خود بد می دانیم وقتی بیش از ۵۰ سال در جمهوری اسلامی ایران بوده ایم، با دیگر کشورها مانند ترکمنستان و قزاقستان معامله کنیم.

وی با بیان اینکه تجارت سرمایه شریکی بین دو کشور است که نباید از بین برود، اظهار کرد: تمام کشورهای اطراف افغانستان صادر کننده و تنها ما وارد کننده هستیم.

نعمتی بیان کرد: بارها مصوبه هایی بین فراه و خراسان جنوبی امضا شده اما در همان مرحله قرارداد مانده و به فراموشی سپرده شده است.

وی با ابراز خرسندی از امنیت موجود در مرز اظهار کرد: با وجود بادهای ۱۲۰ روزه نگهداری از مرز کار ساده ای نیست اما به همت سربازان غیور و شریف امنیت خوبی حاکم بوده که جای بسی تقدیر است.

کارگران افغانی ساماندهی شوند

حسین زارعی، معاون امور سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: علی رغم نوپا بودن منطقه ویژه اقتصادی استان، زیرساخت های خوبی در منطقه فراهم شده است.

وی با بیان اینکه زیرساخت هایی مانند آب، برق، مخابرات و اینترنت در منطقه فراهم شده است، افزود: همچنین طی روزهای اخیر آسفالت منطقه آغاز شده و تا ۱۵ روز آینده به اتمام می رسد.

زارعی از ساماندهی منطقه ویژه تا ۲۰ روز آینده خبر داد و افزود: امید است بتوانیم با ساماندهی منطقه خدمات شایسته ای به دو طرف ارائه کنیم.

وی خواستار صدور برگ سبز برای کامیون های افغانی شد و اظهار کرد: همچنین ساماندهی کارگران به ویژه افغانی ها نیازمند توجه بیشتری است.

تامین زیرساخت های ماهیرود

علی صادقی، معاون دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: ساماندهی کارگران و ناوگان های حمل و نقل در مرز و ایجاد نرم افزاری در این خصوص در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: در ابتدای سال جاری با توجه به درخواست گمرک فراه و تجار، استاندار خواسان جنوبی دستوری مبنی بر بررسی شرایط ۲۴ ساعته شدن مرز را صادر کردند.

صادقی افزود: با توجه به حجم مبادلات تجاری و زیرساخت های موجود، شاید نیازی به ۲۴ ساعته شدن مرز نباشد چراکه با افزایش ساعت کاری بتوان درخواست ها را پاسخ داد.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی کارگران و ناوگان ها و تکمیل زیرساخت ها در مرز بیان کرد: نابه سامانی های موجود حجم فعالیت ها را کاهش می دهد که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

ترانزیت کالا افزایش یابد

صادقی با بیان اینکه مرز ماهیرود شرایط ویژه ای به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ظرفیت ترانزیت کالا دارد، افزود: در حال حاضر ۲۰ قلم کالا مجوز ترانزیت دارند.

وی خواستار افزایش ترانزیت کالا شد و افزود: ظرفیت افزایش اقلام ترانزیت در مرز وجود داشته که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

صادقی با اشاره به پروژه های زیرساختی مرز بیان کرد: مناقصه پروژه راه ماهیرود به فراه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.

وی بیان کرد: پروژه برق دو مداره با مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در ماهیرود انجام شده است و به زودی به بهره برداری می رسد.

صادقی بیان کرد: بر اساس مصوبه ای از سوی استانداری باید لاین مجزا برای سوخت از سمت افغان به نقطه صفر مرزی ایجاد شود.

مهدی علیزاده، سرپرست اداره ترانزیت بین المللی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: اگر تجار افغانستان خواستار حذف عوارض متقابل ۱۲۰ یورو هستند باید برای بررسی به صورت کتبی درخواست کنند.

وی با اشاره به ۲۴ ساعته شدن مرز و کشیک در روزهای تعطیل بیان کرد: افزایش ساعت کاری در دستور کار قرار گرفته و مکاتباتی در راستای تامین نیرو و امکانات با تهران انجام شده است.

طراحی نرم افزار ساماندهی کارگران

موسی الهی، مسئول بازارچه مرزی ماهیرود هم در این جلسه بیان کرد: در راستای ساماندهی کارگران در مرز، نرم افزاری در راستای ثبت ورود و خروج این افراد طراحی شده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه ای مقرر شده برای نمایندگان، کارگران و تجار کارت صادر شود که تاکنون قریب به ۵۰۰ کارت صادر شده است.

الهی خواستار ساماندهی کامیون های تره بار شد و اظهار کرد: روزانه قریب به ۴۰ تا ۵۰ کامیون تره بار داریم که نیازمند ایجاد لاینی مجزا هستند.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد جلسه ای تحت همین عنوان و به صورت هدفمند طی هفته آینده در مرز برگزار شود.

همچنین مقرر شد نامه ای مبنی بر درخواست حذف عوارض متقابل ۱۲۰ یورو از سوی متقاضیان در افغانستان به اتاق بازرگانی بیرجند ارسال تا از طریق نهاد به راهداری منعکس شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا