اخبار سراسری

رکورد تولید گندم آبی در خراسان جنوبی شکسته شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون رکورد تولید گندم آبی در این استان از ۹ تن در هکتار به ۱۱.۹ تن رسیده که بالاترین رکورد است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند به نقل از  ایرنا مهدی جعفری شنبه شب در مراسم تجلیل از قهرمانان تولید بخش کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور خانواده بزرگ جهاد کشاورزی و استاندار خراسان جنوبی در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، افزود: همچنین تولید محصول جو از هشت تن در هکتار به ۹ تن، ذرت علوفه‌ای از ۹۰ تن در هکتار به ۱۰۴ تن، زرشک تر از ۴۴ تن در هکتار به ۴۸ تن، زرشک خشک از ۱۱ تن در هکتار به ۱۲ تن، انار از ۳۰ تن در هکتار به ۴۵ تن، پسته ۶.۸ تن در هکتار به ۹.۲ تن و عناب از ۸.۴ تن به ۱۰.۶ تن در هکتار رسیده‌ است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۳۹ شهید خانواده جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته با برکات و نعمات فراوان در پی سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی اقدامات خوبی در استان رقم خورد و هفته جهاد کشاورزی امسال (۲۱ تا ۲۷ خرداد) با حضور استاندار و معاونان استاندار در ۱۰ شهرستان استان ۱۵۷ پروژه با اعتبار ۲۹۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به‌ بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: این پروژه‌ها در مقایسه با قبل از دولت سیزدهم از نظر تعداد ۴۵ درصد و به لحاظ اعتبارات ۱۸۳ درصد رشد دارد.

وی به پرداخت هزار و ۲ میلیارد تومان تسهیلات به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این میزان نسبت به قبل از دولت سیزدهم در تعداد تسهیلات ۴۶۰ درصد و در مبلغ تسهیلات ۲۶۰ درصد رشد داشته است.

جعفری با بیان اینکه در جذب اعتبارات سال گذشته مقام اول کشور را کسب کرده‌ایم گفت: در حوزه امور اراضی و رفع تداخلات نیز اتفاقات خوبی در استان رقم خورده و قبل از دولت سیزدهم چهار درصد اراضی کشاورزی سنددار بوده که الان به ۴۴ درصد رسیده است.

وی از صدور ۳۵ پروانه بهره‌برداری با اشتغالزایی ۳۶۹ نفر در حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی خبر داد و افزود: همچنین ۴۲ جواز تاسیس با اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه قبل از دولت سیزدهم ۲ برابر رشد داشته است.

رکورد تولید گندم آبی در خراسان جنوبی شکسته شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از احیای ۱۴ واحد راکد در بخش کشاورزی و دامداری خراسان جنوبی خبر داد و گفت: توزیع ۵۲۰ هزار قطعه بچه ماهی بین بهره‌برداران شیلات از دیگر اقدامات بوده که نسبت به مدت مشابه ۲۰۵ درصد رشد داشته است.

وی اجرای این اقدامات را در عمل سخت و جان فرسا توصیف و اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون در استان از ۲.۱۳ به ۲.۲۷ درصد رسیده که رشد قابل توجهی است.

جعفری از افزایش ۲۳۰ درصدی سطح زیرکشت باغات استان نیز خبر داد و گفت: سه هزار و ۵۲۲ هکتار سطح زیرکشت اراضی باغی استان براساس الگوی کشت افزایش یافت و در حال حاضر سطح زیرکشت باغات ۹۹ هزار و ۶۷۱ هکتار است.

وی ادامه داد: سطح زیرکشت زعفران نیز ۳۰۰ هکتار افزایش یافت که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۲۰ درصدی دارد و این استان رتبه اول کشوری اجرای طرح‌های سامانه‌ نوین آبیاری را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر مرغ در بازار استان با قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان عرضه می‌شود و تدابیر لازم برای جلوگیری از قاچاق مرغ به استان‌های همجوار نیز اندیشیده شده است.

وی به اولویت‌های بخش کشاورزی استان در سال جاری اشاره کرد و افزود: احداث پالایشگاه لبنیات، احداث سردخانه و افزایش ظرفیت سردخانه از جمله نیازهای استان است که تاکنون عملیات اجرایی ۵۰ هزار تن آن آغاز شده‌ است.

جعفری بیان کرد: احیای واحدهای راکد بخش کشاورزی در سال جاری نیز به جد پیگیری می‌شود.

همزمان با روز جهاد کشاورزی در این آیین با حضور استاندار خراسان جنوبی از فعالان تولید بخش کشاورزی استان با اهدای نشان تجلیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا