اخبار داخلی

لزوم تشکیل کارگروه توسعه زرشک در خراسان جنوبی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: برای اینکه زرشک به ارزش افزوده خود برسد نیازمند عزم ملی است و تشکیل و راه‌اندازی کارگروه توسعه زرشک در استان ضرورت دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند به نقل از  خبرگزاری تسنیم ، احسان بیکی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: تشکیل و راه‌اندازی کارگروه توسعه زرشک در استان در تمام سال ضرورت دارد و باید همه ارگان‌ها اعم از اتاق بازرگانی، استانداری، غذا و دارو، سازمان جهاد کشاورزی و غیره زیر چتری واحد اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: این اقدام باعث جزیره‌ای عمل نکردن ارگان‌های مرتبط است و با راه‌اندازی این کارگروه نظارت بیشتری بر زرشک، نحوه خشک کردن، بارگاه‌ها،  فراوری و غیره شده و انتفاع کشاورز را به دنبال خواهد داشت.

بیکی ادامه داد: در حال حاضر مراحل مرتبط با برداشت، خشک کردن اصولی و بهداشتی و غیره زرشک قابل رصد نیست برای مثال سازمان غذا و دارو، اداره کل استاندارد ادعا می‌کند که چون پروانه‌ای صادر نکرده‌اند، نمی‌توانند اقدامی نظارتی انجام دهند.

وی با بیان اینکه ۹۸ زرشک جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود، تاکید کرد: اگر خودمان برای زرشک به عنوان محصول مزیت‌دار استان، کاری انجام ندهیم کسی برای ما کاری انجام نخواهد داد، اما با راه‌اندازی کارگروه توسعه همه موارد مرتبط با این محصول مزیت‌دار قابل رصد خواهد بود.

به گفته وی در استان به ترتیب قائن، بیرجند، زیرکوه و سربیشه بیشترین سطح زیرکشت زرشک را دارند و به تناسب سطح زیرکشت، تولیدات بیشتری خواهند داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند به برگزاری جشنواره زرشک اشاره کرد و انتفاع کشاورز را از اهداف برگزاری این جشنواره دانست و گفت: اولین دستاورد جشنواره سال گذشته، خروج زرشک دپو شده از سردخانه‌های استان بود که در چند ماه بر اساس تقاضا از سردخانه خارج شد و این مهم  نشان از آشنایی مردم با این محصول مزیت‌دار و افزایش میزان فروش دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا