اخبار سراسری

خسارت چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی خشکسالی به بخش کشاورزی خراسان جنوبی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون خشکسالی بیش از چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش زراعی، باغی، دام و طیور استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند به نقل از خاورستان، محمدحسین اکبری امروز دوشنبه در گفتو با رسانه‌ها اظهار کرد: در سال آبی جاری (از اول مهر ۱۴۰۱) تاکنون ۴۳ هزار هکتار از اراضی زراعی استان بر اثر خشکسالی خسارت دیده که برآورد خسارت در این حوزه ۷۳۰ میلیارد تومان است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین خشکسالی به ۵۶ هزار هکتار از باغات استان خسارت زده که مبلغ خسارت هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان برآورد شده و خشکسالی هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان به بخش دام نیز خسارت وارد کرده است.

اکبری عنوان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون خشکسالی ۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به آبزیان، ۲۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بخش زنبور عسل، ۳۸۰ میلیارد تومان به منابع آبی و ۸۹ میلیارد تومان به تاسیسات کشاورزی استان خسارت زده است.

وی با اشاره به اینکه با ادامه‌دار بودن روند خشکسالی هر سال اثرات خشکسالی بر کشاورزی استان تشدید می‌شود بیان کرد: خشکسالی‌های مستمر برداشت برخی محصولات کشاورزی را از نظر کمی و کیفی کاهش داده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: خشکسالی‌های متوالی باعث افزایش انواع آفات در باغات و مزارع نیز شده است و گاهی شاهد آفات نوظهور و ثانویه در بخش کشاورزی هستیم که به دلیل افزایش ضربات خشکسالی به آفات درجه یک تبدیل شده و هر سال حجم بالای خسارت به محصول کشاورزان وارد می‌کنند.

وی گفت: همچنین هر سال با وزش شدید باد و توفان مواجه شده‌ایم که خسارت سنگینی را به محصولات کشاورزی استان وارد می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: خشکسالی‌ها در یک دهه اخیر به شدت جمعیت دامی استان را کاهش داده است چراکه مراتع استان ضعیف شده و تعلیف دام از مراتع اتفاق نمی‌افتد لذا دامداران مجبور به تعلیف دستی هستند و هزینه‌های سنگینی را به دامدار تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش اثرات خشکسالی بر بخش کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طرح‌های آبخیزداری در راستای افزایش آبدهی قنوات در بالادست به همت اداره کل منابع طبیعی استان در حال اجراست که در چند سال گذشته در افزایش آبدهی قنوات تاثیرگذار بوده است.

اکبری بیان کرد: در راستای کاهش اثرات خشکسالی مرمت قنوات نیز در دستور کار است و سال گذشته ۳۶۰ رشته قنات در استان مرمت و بهسازی شده است.

وی افزود: تاکنون ۳۸ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان جنوبی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که از این مقدار سه هزار و ۵۲۶ هکتار طرح آبیاری نوین در سال گذشته اجرا شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در مجموع سال گذشته خراسان جنوبی در زمینه اجرای طرح‌های آب و خاک یعنی اجرای قنوات و سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول را در سطح کشور کسب کرد و اجرای این طرح‌ها نقش موثری در کاهش اثرات خشکسالی داشته است.

در حال حاضر بیش از ۱۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیر کشت محصولات باغی و زراعی است و بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان به کشاورزی اشتغال دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا