اخبار داخلی

در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند مطرح شد: کمبود گوشت مرغ زیبنده خراسان جنوبی نیست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: هنگامی که خراسان جنوبی مدعی و شاخص تولید مرغ و تخم مرغ در کشور است و‌ حدود ۸۰ درصد تولید مازاد دارد زیبنده نیست که یکی از شهرستان‌های آن با کمبود مرغ مواجه شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، علیرضا خامه زر در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به نیاز روزانه ۱۰ تا ۱۲ تن مرغ در شهرستان طبس، اظهار کرد: هنگامی که خراسان جنوبی مدعی و شاخص تولید مرغ و تخم مرغ در کشور است و‌ حدود ۸۰ درصد تولید مازاد دارد زیبنده نیست که یکی از شهرستان‌های آن با کمبود مرغ مواجه شود.
وی افزود: از آنجایی که قیمت گوشت قرمز افزایش داشته گوشت مرغ در سبد خرید خانوار جایگاه بهتری پیدا کرده است لذا باید راهکارهایی برای تامین صددرصدی گوشت مرغ در سطح استان ارائه شود.
ضمنا با توجه به افزایش مصرف مرغ در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز باید تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

فرهاد محمدزاده، مدیرعامل کشتارگاه گلپر شهرستان طبس با بیان اینکه مرغدار با دو چالش بازار و تامین نقدینگی مواجه است، افزود: وقتی که تامین نقدینگی و نهاده از سوی کشتارگاه برای مرغدار فراهم شود نگرانی بازار نیز کاهش پیدا می کند.
محمدزاده با اشاره به اینکه باید در این راستا از خط‌های اعتباری تامین نقدینگی صورت پذیرد تا حجم جوجه ریزی را افزایش دهیم، گفت: ظرفیت اسمی کشتارگاه گلپر طبس بیش از ۲۰۰۰ قطعه در ساعت است که در حال حاضر یک سوم آن تولید می شود.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و جوجه ها مرغدار توان انجام حداکثر جوجه ریزی را ندارد و به طور میانگین میزان مصرف بسته مرغ برای شهرستان طبس ۹ تن در سال است که ممکن است در مناسبت های مختلف به ۱۵ تن هم برسد.
بدیعی، معاون فرماندار شهرستان طبس نیز در این جلسه اظهار کرد: بی رغبتی مرغداران، تامین نهاده ها و مشکل تامین مرغ در کشتارگاه ها دست به دست هم داده که دو مجموعه کشتارگاهی شهرستان طبس در وضعیت عادی حدود چهار تن کمبود مرغ دارد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به قرارگیری شهرستان طبس در محور مواصلاتی ۷ استان و گردشگری بودن منطقه مصرف مرغ در این شهرستان افزایش پیدا می‌کند، افزود: در این راستا مجبوریم ماهانه به اندازه جمعیت طبس تامین مرغ داشته باشیم.
بدیعی با بیان اینکه متاسفانه در شهرستان طبس در سه حوزه نان، مرغ و تخم مرغ مشکل وجود دارد، گفت: فروشنده ها قیمتی را که استان برای تخم مرغ تعیین کرده را مدنظر قرار نمی دهند.
وی ادامه داد: اگر از جهت منبع تامین تخم مرغ پشتیبانی شویم قطعا نظارت بر حوزه این کالا دقیق تر انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار کارگر در معادن شهرستان طبس فعالیت می‌کنند، گفت: موجودی فعلی مرغ در شهرستان طبس روزانه ۸ تن است که حدود چهار تن کمبود وجود دارد.
بدیعی با بیان اینکه تقویت زیرساخت ها در شهرستان طبس از اهداف اصلی ما است، عنوان کرد: در تمام دنیا مبنای موافقت‌ها بلند مدت است و دمدمی مزاج بودن زیبنده هیچ امری نیست.
وی گفت: بخشی از مصرف کنندگان شهرستان طبس پنهان هستند که در مناسبت های مختلف افزایش می یابد و مصرف اغلب آن ها گوشت مرغ است.
محمداحمدی سرپرست جهاد کشاورزی طبس استان نیز در این جلسه اظهار کرد: کارخانه خوراک دان گلشن کویر از سال ۹۶ با ظرفیت ۳۶ هزار تن در سال به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه زنجیره تامین خوراک دام و طیور باید در شهرستان طبس تامین شود، افزود: در حال حاضر در شهرستان طبس ۹ واحد مرغداری فعال با ظرفیت سالانه ۵۳۸ هزار قطعه و تولید ۹۰۰ تن گوشت وجود دارد که فقط نیاز یک سوم شهرستان را برطرف می کند.
احمدی با اشاره به اینکه هنگامی که مرغدارها در زنجیره تولید سایر کشتارگاه‌ها قرار می‌گیرند تامین مرغ شهرستان طبس به مشکل می خورد، گفت: امیدواریم هر چه سریع تر زنجیره تولید مرغ در این شهرستان شکل گیرد.
حامدعارفی نیا، مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان در این جلسه اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای استان خراسان جنوبی برشی در سطح کشور مشخص کرده که بر اساس آن باید سه میلیون و ۳۴۷ هزار قطعه جوجه ریزی در سال انجام شود.
وی با بیان اینکه با توجه به جمعیت واحدهای مرغداری در سطح استان از مجموع سهمیه استان ۱۱ درصد برای چهار شهرستان‌ طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در نظر گرفته شده است، افزود: شهرستان طبس با بیش از ۷۶ هزار نفر جمعیت حدود ۱۰ درصد جمعیت کل استان را دارد.
عارفی نیا با اشاره به اینکه ورود مرغ و تخم مرغ به طبس از استان‌های دیگر در شرایط مختلف برآورد ثابت جهاد کشاورزی استان را دچار اختلال می‌کند، گفت: کشتارگاه های شهرستان طبس مشکل نقدینگی دارند و بهترین اقدام در این شرایط این است که کشتارگاه‌ها به سمت زنجیره‌ای شدن حرکت کنند.

وی ادامه داد: شکل گرفتن زنجیره تولید هم می تواند امکانات زیادی در اختیار مرغداران و کشتارگاه قرار دهد و هم عدد ثابت تری از ورودی استان به شهرستان ارائه دهد.
وی با بیان اینکه ورود و خروج مرغ در تمام طول سال باید به صورت دقیق اعلام شود تا برنامه ریزی درست برای شهرستان صورت پذیرد، عنوان کرد: جهاد کشاورزی به سمت زیرساخت ها رفته است که در این راستا هشت کشتارگاه در داخل استان راه اندازی و پروانه تاسیس گرفتند و از این میزان دو کشتارگاه تا اوایل سال آینده وارد مدار تولید خواهند شد.
عارفی نیا ادامه داد: شورای مرکزی نظام مهندسی کشاورزی بستر بسیار مناسبی برای احداث مرغداری و کشتارگاه ها فراهم کرده است.
رضا فروزان فر، مدیرعامل شرکت فروزان بیرجند در این جلسه اظهار کرد: تنها ۲۰درصد از تامین مرغ زنده کشتارگاه‌ها تولید ضمیر از ۸۰ درصد از مرغداران خریداری می‌شود
وی با اشاره به قیمت‌های دستوری دولت مردان، افزود: به صورت میانگین مصرف سرانه مرغ مردم استان نیم کیلو در ماه است که از میانگین کشوری به شدت عقب تر است لذا این مهم باید بررسی شود.
فروزان فر با بیان اینکه گاهی بازار طبس مرغ خود را از استان های دیگر تامین می کند، گفت: صنعت مرغ استان در ماه گذشته روزانه یک میلیارد تومان سوبسید پرداخت کرده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تامین مرغ استان با زیان انجام می شود، عنوان کرد: واقعی شود قطعاً هیچ مشکلی در تامین مرغ هیچ شهرستانی نخواهیم داشت.
فروزان فر ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ زنده ۵۸ هزار تومان است که به قیمت ۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان در سطح استان توزیع می شود و خرده فروشان نیز به قیمت ۸۲ هزار تومان به فروش‌ می رسانند.

واحدی‌ پناه، مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای تامین مرغ در شهرستان طبس تنها در مقاطع اندک زمانی به مشکل خوردیم، اظهار کرد: مشکل اصلی در حوزه تامین نقدینگی و جوجه ریزی مرغداران طبس و شهرستان های مجاور است.
وی با بیان اینکه بسیاری از مرغداری ها در بازه زمانی با هم تصمیم به جوجه ریزی می کنند که باعث می شود در دوره های بعدی دچار چالش شویم، افزود: بعد از حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ قیمت‌های نهاده میانگین ۵ برابر افزایش پیدا کرد و سرمایه در گردش متناسب در اختیار مرغدار قرار نگرفت و تولید آن ها را دچار چالش کرد.
واحدی پناه با اشاره به اینکه کشتارگاه های شهرستان طبس نیاز به ناوگان حمل و نقلی برای تامین مرغ هستند، گفت: اتحادیه مرغداران استان درخواست افزایش تعداد کشتارگاه‌های استان را دارد چرا که اگر میزان جوجه ریزی نرمال باشد از ظرفیت کشتارگاه‌ها بیشتر است.
وی ادامه داد: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی باید در ایام تابستان ۳ میلیون و ۳۴۷ هزار و در پاییز دو میلیون ۹۷۰ هزار جوجه ریزی انجام دهد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی با بیان اینکه در صورت قطعه بندی کشتارگاه‌ها با قیمت مرغ فعلی در استان متضرر خواهند شد، عنوان کرد: قطعا در تمام ایام ماه مبارک رمضان و ایام عید نوروز مرغ شهرستان طبس تامین خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه تامین مرغ طی یک ماه گذشته کل کشور دچار مشکل شده بود، بیان کرد: باید کاری کنیم که مرغداران شهرستان طبس به صورت مداوم جوجه ریزی داشته باشند و همچنین کشتارگاه این شهرستان قدرت کشتار روزانه را داشته باشد.
واحدی پناه بیان کرد: شهرستان طبس در یک برهه های زمانی مجبور می شود از شهرستان های بیرجند و درمیان مرغ تامین کنند.
سعیدجوانشیر، مدیر عامل کشتارگاه قاین طیور در این جلسه با اشاره به اینکه در واقع مصرف بازار مرغ طبس تنها ۵ تن از و هفت تن دیگر به سالن قطعه کاری می‌رود، اظهار کرد: قیمت تمام شده مرغ به سالن قطعه کاری باید تغییر کند.
وی با بیان اینکه مرغ یارانه‌ای نباید در اختیار سالن‌های قطعه کاری قرار گیرد، افزود: سالن‌های قطعه کاری می‌توانند در خرید مرغ از استان های دیگر مخیر باشد.
جوانشیر با اشاره به اینکه قیمت گذاری های دستوری برای مرغ، گفت: نگاه تفاوت قیمت سه تا چهار هزار تومانی باید برداشته شود تا تامین مرغ انجام شود.
وی بیان کرد: باید تمام تلاش خود را بکنیم که زنجیره تولید و تامین مرغ کامل شود.
شریعتی مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امروز استان خراسان جنوبی به کمک بخش خصوصی به دنبال تشکیل زنجیره تولید و تامین است، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه صنعت مرغ دیتا و اعداد و رقم درستی در شهرستان طبس وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بر اساس گفته‌ها در حال حاضر هیچ مشکلی در حوزه تامین مرغ وجود ندارد، افزود: اگر قرار است کمکی انجام شود قطعا باید دو طرفه باشد و طی بلند مدت زنجیره شکل گیرد.

شریعتی با اشاره به اینکه اگر زنجیره‌ها شکل بگیرند منافع تسهیلاتی نیز به درستی پرداخت خواهند شد، گفت: طرح های خوراک دان و کشتارگاهی شهرستان طبس باید در تسهیلات برگشتی تبصره ای قرار گیرد.
محمدعسکری، عضو هیأت مدیره اتحادیه ماکیان شرق در این جلسه اظهار کرد: علی رغم اینکه از سوی جهاد کشاورزی معرفی برای اخذ تسهیلات انجام شده اما عملاً در سال جاری هیچ مرغداری تسهیلات دریافت نکرده است.
محمد حسن زمانی، سرمایه گذار شهرستان طبس نیز در این جلسه اظهار کرد: شهرستان پس از امکانات بالقوه زیادی دارد که متاسفانه به فعل تبدیل نمی‌شود.
وی با بیان اینکه ۸۲ درصد معادن استان در شهرستان طبس وجود دارد، افزود: سه هزار نیروی غیربومی نیز در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند که زنجیره غذایی آنها باید تامین شود.
علی رحیمی، مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان در این جلسه اظهار کرد: در مجموع ۱۶۹ میلیارد تومان اعتبار نقدی استان در بخش کشاورزی بوده است.
وی با بیان اینکه تا کنون ۹۳۷ میلیارد تومان اعتبار به ۱۸۲ طرح به بانک های عامل معرفی شده که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه بانک کشاورزی است، افزود: علی رغم ظرفیت معرفی بانک‌ها تکمیل شده اما در حد توان مبلغی به عنوان سرمایه در گردش در اختیار طرح ها قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه از آنجایی که تامین زیرساخت‌ها در استان اولویت است سه کشتارگاه با ۷۲ میلیارد و ۱۵ واحد مرغداری و ۲۱مرغداری گوشتی به بانک‌ها معرفی شده است، گفت: هر زمانی که فرایند پرداخت مجدد تسهیلات آغاز شود چهار طرح مرغداری شهرستان طبس در اولویت قرار خواهد گرفت.
غنچه نیز در این جلسه اظهار کرد: می توان تامین نقدینگی طرح های زنجیره تولید مرغ شهرستان طبس را از سوی صندوق توسعه ملی پیگیری کرد.
وی افزود: اگر برگشتی در حوزه اعتبارات داشته باشیم باید کشتارگاه را در اولویت اول قرار دهیم.
احسان بیکی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات تامین مرغ در شهرستان طبس، اظهار کرد: بر اساس گفته ها و داده های موجود در جهت تامین مرغ در این شهرستان مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی در حوزه توزیع کنندگان است.
وی‌ ادامه داد: در جهت ایجاد زنجیره کامل تولید و تامین مرغ شهرستان طبس نیز واحدهایی که از لحاظ سازمان جهاد و فرمانداری شرایط تسهیلات را دارا می باشند می تواننددرخواست تسهیلات خود را به اداره جهاد کشاورزی شهرستان طبس ارائه نمایند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا