اخبار داخلی

در شصت و یکمین جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شد: مشکلات شرکت تعاونی خودروکاران

شصت و یکمین جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع “بررسی مشکلات شرکت تعاونی خودروکاران” با حضور نمایندگان بخش های خصوصی و دولتی در روز سه شنبه مورخ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ، درمحل سالن جلسات اتاق بازرگانی بیرجند برگزار گردید.

در ابتدای جلسه مهری دستجردی، مسئول دبیرخانه شورای گفت و گوی استان به استناد مکاتبه ریاست محترم اتاق اصناف استان و مدیرعامل محترم شرکت تعاونی خودروکاران، دلیل برگزاری جلسه را مشکلات این تعاونی در خصوص عدم صدور پایان کار برای واحدهای صنفی مستقر در مجتمع خوردوکاران، اجتناب اصناف مربوطه به استقرار در محل و همچنین عدم واگذاری امتیاز برق در فاز دوم مجتمع خودروکاران واقع در جاده شکراب عنوان نمود.

عباس حسینی مقدم، مدیرعامل شرکت تعاونی خودروکاران اظهارداشت در سال ۱۳۸۲، زمینی جهت جمع آوری صنوف آلاینده خودروکاران اختصاص یافت و پروانه مربوطه از استانداری اخذ و کلیه مراحل قانونی انجام شده است و از سال ۱۳۸۲ تاکنون نامه های عدیده ای به ارگان های مختلف ارسال و مشکلات آب، برق و تلفن به همت دولتمردان مترفع گردیده است و درحال حاضر از ۷۱ عضو، ۳۰ واحد مستقر و مابقی از استقرار در مجتمع اجتناب نموده اند که به دستور کارگروه محترم استانداری جلسه مجمع عمومی برگزار و اخطارهای قانونی صادر و ابلاغ شده است و هم اکنون خواستار خلعیت این افراد هستیم. حسینی مقدم در ادامه با اشاره به مکاتبه با شهرداری محترم اعلام نمود درخواست صدور پایان کار و سند را برای ۵/۱ هکتار داریم که متأسفانه مکاتبات با شهرداری محترم به نتیجه نرسیده است وی با اشاره به طولانی شدن روند کار از سال ۱۳۸۲ تا کنون (حدود ۲۰ سال)، بلاتکلیفی صاحبان این واحدها و با عنایت به مکاتبه با شورای شهر (مورخ ۲۵/۰۷/۱۴۰۰) و شکایت اعضا و انجام کلیه مراحل قانونی، خواستار رسیدگی به مشکلات مطروحه و تسریع در صدور پایان کار و سند شد.

محمد حسین ربیعی شهردار منطقه یک بیرجند، درخصوص صدور پایان کار مجتمع خودروکاران اعلام نمود شهرداری به استناد قرارداد واگذاری یعنی برابر عرصه ای که در قرارداد واگذاری توسط راه و شهرسازی واگذار شده و برابرپروانه ساختمانی صادر شده براساس ضوابط طرح تفصیلی، پایان کار صادر می نماید (یعنی برابر عرصه ذکر شده در قرارداد و پروانه) و درخصوص صدور پایان کار مشکلی که وجود دارد این است که بخشی از این واحدها احداث شده و مابقی احداث نشده و یا نیمه کاره می باشند و پایان کار درخواستی شرکت تعاونی صدورپایان کار به ازای هر واحد می باشد که متأسفانه امکان پذیر نیست و باید پایان کار جهت کل عرصه و مستحدثات که برابر آن پروانه صادر شده است، احداث گردد و امکان صدور پایان کار برای هر واحد جداگانه نمی باشد و تا مادامی که همه واحدها احداث نگردند نمی توانیم پایان کار صادر کنیم یااینکه اعلام کنند که در آینده قصد احداث این واحدها را نخواهیم داشت.

علی عدل، نماینده دفترامور شهری و شوراها استانداری نیز با اشاره به اینکه چند سال است که اصناف با این موضوع درگیر هستند و این مشکل حل نشده است بیان نمود اگر حتی یک نفر تا پایان از ساختن اجتناب نمود، تکلیف مابقی واحدها چیست؟! و باید به دنبال راه حلی باشیم وی در ادامه پیشنهاد نمود پایان کار برای اعیان به صورت تفکیکی و برای هر واحد جداگانه صادر شود و عرصه به صورت تجمیعی باشد و اگر نیاز به مصوبه شورای شهر و یا هماهنگی از سمت استانداری می باشد به این قضیه ورود کنند تا این مشکل حل شود. عدل با تأکید بر اینکه شش دانگ و عرصه مشخص است خواستار طرح پیشنهاد مذکور در شورای اسلامی شهر شد و در خصوص انتقاد ذکر شده در قرارداد نیز گفت: جلسه ای با نماینده حقوقی راه و شهرسازی برگزار و اگر مشکل به وجودآمده به دلیل فرمت قرارداد می باشد نسبت به اصلاح و رفع آن اقدام نمایند.

عباس سروری، عضو شورای شهر بیرجند گفت:رویکرد شورا در یک ساله اخیر حل مشکلات مردم به هرشکل ممکن و در کوتاه ترین زمان بوده است وی بااشاره به نمونه درخواست های مردمی و بررسی و رفع مشکلات در کمیسیون های مربوطه اعلام داشت باید به دنبال راهکار قانونی بود و صرف گرفتن مصوبه ای از شورای شهر نمی تواند راه گشا باشد چرا که مصوبات شورا در کمیته تطبیق فرمانداری بررسی و در صورتی که مستند قانونی نداشته باشد تأیید نخواهد شد. بنابریان باید جلسه ای با حضور نمایندگان مسکن و شهرسازی، فرماندرای و … برگزار و پس از حصول راه حلی قانونی در کمیسیون عمران و کمیسیون حقوقی مطرح شود تا به نتیجه برسیم. نماینده شورای شهر اعلام نمود شهرداری براساس قرارداد اقدام نموده و مشکل موجود، تفکیک است که باید به دنبال راهکاری برای این موضوع باشیم لذا شهردار محترم با بررسی قانون و مقررات، راهکارقانونی را که بتوان مشکل این صنوف را برطرف نمود به شورای شهر ارائه دهند تا پس از بررسی در کمیسیون عمران وکمیسیون حقوقی نسبت به رفع آن اقدام گردد.

محمد حسین ربیعی، شهردار منطقه یک بیرجند اذعان داشت شهرداری مکلف است برابر عرصه قرارداد و مستحدثات  موجود پایان کار صادر نماید و اگر واحدی نسبت به پروانه بیشتر احداث کرده بود بایستی قبل از پایان کار تعیین تکلیف شود.

در پایان براساس توضیحات داده شده توسط مدیرعامل محترم شرکت تعاونی خودروکاران، شهردار محترم اعلام نمود شهرداری پایان کار برابر عرصه قرارداد و مستحدثات موجود و برابر واحدهای موجود صادر می کند ولی اگر پایان کار صادر شود در صورت ساخت بیشتر باید تعیین تکلیف یا جریمه پرداخت گردد و اگر کمتر ساخته شده باشد چه از نظر بنا چه واحد بعد پایان کار دیگر هیچ اقدامی امکان پذیر نیست. شهردار در ادامه تأکید نمود برای صدور پایان کار در صورتی که اضافه بنا داشته باشید باید در کمیسیون ماده صد تصمیم گیری شود و این روال را طولانی خواهد کرد لذا اعضا باید قبل از پایان کار نسبت به رفع خلافی و پرداخت بدهی اقدام نمایند.

ابوالفضل مظاهری، نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز با اشاره به موارد قانونی اخراج عضو اعلام داشت اخراج از عضویت با خلعیت متفاوت بوده و قانون در سه مورد اخراج عضو از تعاونی را پیش بینی نموده است: ۱- ازدست دادن شرایط اساسنامه ۲- عدم رعایت تعهدات اساسنامه ۳- انجام اعمالی که موجب ضرر و زیان به تعاونی شود لذا براساس قانون درصورت بروز هریک از موارد فوق شرکت تعاونی می تواند پس از اخطار و تصویب در مجمع عمومی نسبت به اخراج عضو اقدام نماید اما درخصوص خلعیت درقانون تعاون ذکرنشده و باید براساس قرارداد اقدام نمود.

عباس حسینی مقدم، مدیرعامل شرکت تعاونی خوردوکاران درخصوص دستور جلسه سوم با اشاره به مکاتبات ارسالی به شرکت محترم توزیع برق و فرمانداری محترم بیرجند و با تاکید بر استقرار برخی از واحدهای صنفی درفاز دوم مجتمع خودروکاران خواستار تسریع در فرایند برق رسانی و روشنایی فاز دوم این مجتمع شد.

مرتضی رستگاه مقدم ، مدیر دفتر کنترل پروژه شرکت توزیع برق استان – نیز اعلام نمود در فاز اول ۷۱ واحد صنفی ساخته شده است که کلیه این واحدها تأمین برق شده است و با عنایت به اینکه منطقه مورد نظرخارج از محدوده شهری واقع شده است، هزینه های احداث شبکه برعهده متقاضی می باشد و در فاز دوم باید همانند فاز اول براساس نقشه تهیه شده توسط شرکت برق، شبکه داخلی احداث و کنتورها در محل نصب گردد که پیرو مکاتبه شرکت تعاونی خودروکاران با فرمانداری محترم، بودجه موردنظر در اعتبارات تملک سال جاری لحاظ و ابلاغ شده است که به محض تأمین نقدینگی، مسیر قانونی آن طی خواهدشد.

در پایان جلسه به اتفاق آرا به تصویب رسید:

  • شرکت تعاونی خودروکاران نسبت به رفع مغایرت های احتمالی با پروانه (پرداخت بدهی یا رفع تخلف) اقدام نماید.
  • شهرداری بیرجند برابر وضع موجود (عرصه و مستحدثات موجود) نسبت به صدور پایان کار اقدام نماید.
  • مقررگردید شرکت تعاونی خودروکاران، لیست واحدهای صنفی که از استقرار در مجتمع مربوطه اجتناب نموده اند را به کمیسیون نظارت اعلام تا از تمدید پروانه کسب آنها خودداری گردد.
  • درخصوص خلعیت عضو، شرکت تعاونی براساس ضوابط قانونی و تعهدات اخذ شده، اقدام نماید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا