اخبار داخلی

دغدغه‌ فعالان اقتصادی خراسان جنوبی از تولید تا سرمایه‌گذاری

فعالان اقتصادی در نشست ۳.۵ ساعته با استاندار خراسان جنوبی از دغدغه‌های خود گفتند که به گفته رییس اتاق بازرگانی بیرجند، مسائل بانکی و مالیات مربوط به تولید و سرمایه‌گذاری از مهمترین آنهاست و راهکارهای رفع مشکلات به منظور پیگیری آنها نیز بررسی شد.

 افزایش بیش از حد حقوق دولتی معادن، نبود سردخانه و انبار، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و طیور، لزوم احداث واحد مرغ مادر، احداث کارخانه لبنیات، حذف دام مولد، نبود استفاده لازم از ظرفیت مرز، اجرا نشدن مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، عملکرد ضعیف برخی مدیران دولتی در حمایت از تولید، بروکراسی اداری در بانک‌ها، فرسودگی صنایع تبدیلی و ماشین‌آلات معدنی، بلاتکلیفی اجرای ارز ترجیحی و لزوم تدوین سند چشم‌انداز توسعه معدنی از مهمترین دغدغه‌ها و درخواست‌های فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در نشست با استاندار بود.

نماینده بخش صنایع تبدیلی خراسان جنوبی شامگاه چهارشنبه در این نشست گفت: در زمینه صنایع تبدیلی در خراسان جنوبی هزار و ۶۶ پروانه صادر شده که تاکنون ۲۵۶ پروانه به بهره‌برداری رسیده و برای سه هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

جوانشیر افزود: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ میلیون تن ورودی مواد اولیه به صنایع تبدیلی استان است اما مهمترین مشکل ما در خراسان جنوبی خام‌فروشی محصولات استراتژیک بخش کشاورزی است.

وی عنوان کرد: فرسودگی ماشین‌آلات صنایع تبدیلی مهمترین مشکل ما در این بخش است که این موضوع هزینه تولید را افزایش می‌دهد و نمی‌توانیم با سایر تولیدکنندگان به‌خوبی رقابت کنیم.

این فعال اقتصادی گفت: با پرداخت تسهیلات با نرخ بالا نمی‌شود صنایع تبدیلی را به‌روزرسانی کنیم و نیاز است برای این منظور تسهیلاتی با سود پایین اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته کارخانه‌های بزرگ دام و طیور در استان با هدف صادرات احداث شده است اضافه کرد: طرح ممنوعیت صادرات نهاده‌های دامی باعث شده که بازار خودمان را در کشور افغانستان از دست بدهیم.

جوانشیر گفت: در صورت فرآوری مواد خام خوراک طیور ۲۰ تا ۲۵ درصد در تولید گوشت بهره‌وری بیشتری خواهیم داشت و این موضوع باعث خواهد شد که واردات کمتر مواد اولیه تولید خوراک طیور را داشته باشیم.

وی افزود: با آزادسازی ارز ترجیحی تا چهار برابر صنایع ما به سرمایه در گردش مالی بیشتری نیاز خواهند داشت که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود، همچنین بلاتکلیفی در زمان آزادسازی ارز ترجیحی از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور است.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد هم گفت: این شرکت تعاونی روستایی در ۱۰ سال گذشته با احیای صنعت دستی توبافی به‌صورت مستمر بیشترین اشتغال را در سطح کشور ایجاد کرده است.

فاطمه ذاکریان مهمترین مشکل زنان فعال حوزه روستایی در بخش صنایع دستی را نبود بیمه ذکر کرد و گفت: تسهیلات پرداختی به حوزه مشاغل خانگی به دلیل کمبود اعتبار کمرنگ‌تر شده است.

وی عنوان کرد: نبود فروش صنایع دستی و محصولات کشاورزی از دیگر مشکلات زنان روستایی است، البته با رایزنی رییس سازمان جهادی کشاورزی فروش خوبی درخصوص محصولات تولیدی زنان اخیرا انجام شده است.

این فعال اقتصادی در حوزه اشتغال زنان روستایی از استاندار خراسان جنوبی خواست که در اهدای هدایای مختلف از تولیدات و صنایع دستی بانوان استفاده شود، همچنین زنان روستایی در زمینه صادرات محصولات تولیدی خود در قالب امانت پستی به کشورهای دیگر محدودیت در مقدار و حجم دارند که نیاز است این مشکل پیگیری شود.

نماینده خانه معدن خراسان جنوبی هم گفت: این استان به دلیل شرایط زمین‌شناسی از مواد معدنی ارزشمندی برخوردار است و از مجموع ۶۵ ماده معدنی شناخته در کشور، ۵۰ ماده معدنی در خراسان جنوبی وجود دارد که از این استان به عنوان بهشت معادن یاد می‌شود.

داریوش افتخاری با اشاره به اینکه معادن در زمینه اشتغال پایدار و تولید ناخالص ملی نقش موثری دارند اضافه کرد: به دلیل یکسری از مشکلات بخش معدن استان به‌خوبی نتوانسته است، شکوفا شود.

وی فرسودگی ماشین‌آلات معدنی را مهمترین مشکل این بخش ذکر کرد و گفت: در حال حاضر هزینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات بخش معدن افزایش یافته و گاهی به دلیل فرسودگی این ماشین‌آلات، توقف فعالیت معادن را داریم.

افتخاری با اشاره به ورود ماشین‌آلات دست دوم به کشور افزود: ورود ماشین‌آلات دست دوم یکسری شروطی دارد که کارآیی لازم را ندارد و درخواست ما این است که شروط کشوری واردات ماشین‌آلات دست دوم را براساس نیاز معدنی استان بومی‌سازی کنیم.

وی عنوان کرد: حقوق دولتی معادن از سال ۹۹ براساس مصوبه شورای معادن کشور، افزایش پنج تا ۱۰ برابری داشت که باید نحوه پرداخت حقوق دولتی معادن براساس ظرفیت استخراج اصلاح شود.

مدیرعامل اتحادیه ماکیان شرق هم به استاندار گفت: صنعت طیور در خراسان جنوبی یکی از صنایع پیش‌رو است به‌گونه‌ای که ۶۰ و ۷۰ درصد تولید گوشت مرغ و تخم مرغ خراسان جنوبی به استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان صادر می‌شود.

واحدی‌پناه افزود: در حال حاضر جوجه یک روزه استان را از استان‌های شمالی کشور تهیه می‌کنیم که به دلیل دوری مسیر هزینه تمام شده آن برای تولیدکنندگان بسیار بالاست، همیشه گوشت مرغ را با قیمت مصوب به بازار داخل استان و سایر استان‌ها عرضه می‌کنیم در حالی که هزینه تمام شده آن برای تولیدکننده بسیار بالاست.

وی گفت: درخواست ما احداث یک واحد مرغ مادر با توجه به ظرفیت بالای پرورش طیور در استان است، همچنین افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ها، قیمت واکسن و دارو، هزینه پرورش طیور را در استان افزایش داده و تولید گوشت سفید با این شرایط صرفه اقتصادی ندارد.

این تولیدکننده ادامه داد: باید قیمت تولید گوشت سفید به‌صورت کارشناسی در استان برآورد شود تا پرورش دهندگان مرغ متضرر نشوند.

وی اظهار داشت: با توجه به هم مرز بودن با کشور افغانستان درخواست ما این است که از ظرفیت مرز استفاده شود و با دریافت مجوز امکان صادرات مرغ زنده را به این کشور داشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در ادامه گفت: جمعیت دامی خراسان جنوبی ۲ میلیون راس دام سبک و ۸۰ هزار راس دام سنگین است که علاوه بر تامین نیاز استان، نهاده‌های لبنی و دامی استان به سایر استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

جوادغریبی افزود: خشکسالی‌های ۲۰ سال گذشته مشکلاتی زیادی را برای دامداران ایجاد کرده است و در چند ماه اخیر توزیع نهاده دامی دولتی در استان کاهش یافته و دامداران دچار مشکل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی از دی پارسال مطرح شد گفت: مطرح شدن این موضوع باعث افزایش نهاده‌های دامی شد به‌گونه‌ای که قیمت جو در بازار داخل تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: فروردین امسال نهاده یارانه‌ای اختصاص نیافته و باید تکلیف اجرای ارز ترجیحی برای تولیدکنندگان هرچه سریعتر مشخص شود.

وی با بیان اینکه گرانی برخی نهاده‌های دامی تا ۴۰۰ درصد هزینه پرورش دام را افزایش داده است گفت: اما از سال گذشته افزایش قیمتی در زمینه شیر و گوشت نداشته‌ایم و با توجه به اینکه ۲۵ هزار نفر در بخش دام فعالیت دارند باید به فعالان این بخش توجه ویژه‌ای شود.

غریبی گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی باید قیمت گوشت در استان اصلاح شود همچنین درخواست ما این است که در استان کارگروه بخش خشکسالی ویژه بخش دام تشکیل تا مشکلات این بخش به‌صورت ویژه رسیدگی شود.

نماینده خانه صنعت خراسان جنوبی و مدیرعامل کارخانه مهراس کویر هم درخواست کرد که به‌صورت میدانی وضعیت صنایع استان مورد بررسی قرار گیرد.

یوسفی افزود: به دلیل عملکرد نادرست برخی بانک‌ها، تعدادی از واحدهای تولیدی خراسان جنوبی در آستانه تعطیلی هستند.

وی گفت: مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ضمانت اجرایی ندارد و واحدهای صنعتی رغبتی برای بررسی مشکل خود در این ستاد ندارند که این موضوع مشکلات آنان را پیچیده‌تر کرده است.

وی اظهار داشت: در برخی مدیران ما دغدغه‌ای برای رفع مشکلات تولید وجود ندارد که این موضوع مساله تولید را با مشکل مواجه کرده و درخواست ما این است که واقعا از تولیدات داخل استان حمایت شود، محصولات و مصالح ساختمانی خوب و باکیفیتی داریم که در این شرایط باید از واردات کالای مشابه خودداری شود.

نایب رییس اول خانه معدن خراسان جنوبی در ادامه این نشست گفت: باید سند چشم‌انداز توسعه معدنی خراسان جنوبی با جدیت، قطعیت و کار کارشناسی تنظیم شود که اگر این اتفاق نیفتد نخواهیم توانست از ظرفیت‌های معدنی استان بهره لازم را ببریم.

احمد پروین ادامه داد: سند چشم‌انداز توسعه معدنی با اعتبار دولتی تدوین شود تا در این سند اهداف و برنامه‌هایی برای توسعه بخش معدن طراحی و برای رسیدن به آن تلاش شود.

وی گفت: در حال حاضر برق‌رسانی به معادن شاهکوه نهبندان در حال انجام است اما باید این اتفاق ۲۰ سال قبل در راستای استفاده لازم از این معادن انجام می‌شد نه اینکه الان که تولیدکننده معدن شاهکوه به بحران رسیده است.

نایب رییس خانه معدن خراسان جنوبی با گلایه از تاخیر در صدور مجوز واردات ماشین‌آلات دست دوم بخش معدن گفت: در زمینه برخی مواد معدنی ما بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم به عنوان مثال سنگ گرانیت نهبندان قدرت رقابت خود را در کشور عراق در مقابل گرانیت کشور مصر از دست داده است.

وی با تاکید براینکه نباید جدال مقررات را با یکدیگر داشته باشیم اضافه کرد: خواستار کار کارشناسی در بخش معدن هستیم و برخی مقررات دست و پاگیر در این حوزه باید حذف و اولویت‌های توسعه استان هم مشخص شود.

همچنین فعال اقتصادی در حوزه پرورش دام خراسان جنوبی گفت: خشکسالی و گرانی دام باعث کشتار و حذف دام مولد استان شده که باید به این بخش توجه ویژه‌ای شود.

موسوی رستگار افزود: خشکسالی‌ها باعث ورود دلالان به بخش دام استان شده و انتظار ما این است که هزینه تمام‌شده تولید گوشت و شیر به‌صورت کارشناسی قیمت‌گذاری شود.

وی گفت: تاکنون جلسات زیادی با فعالان بخش اقتصادی برگزار شده که خروجی نداشته و انتظار ما این است این جلسه خروجی داشته باشد تا بخشی از مشکلات تولیدکنندگان رفع شود.

فعال اقتصادی حوزه تولیدات گلخانه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: طرح نهضت گلخانه‌ای استان به‌خوبی اجرایی نشده در صورتی که در این بحران کم‌آبی نجات‌بخش استان است.

قاسمی افزود: باید در زمینه سرمایه گردش به گلخانه‌داران استان کمک شود و خراسان جنوبی ظرفیت بالایی در زمینه تولیدات گلخانه‌ای دارد که باید در ایجاد زیرساخت‌های آن تسریع شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا