اخبار داخلی

سایه روشن استفاده از انرژی خورشیدی/ از احداث چهار هزار نیروگاه خورشیدی تا اشتغال روستائیان از برق در خراسان جنوبی

سوم مردادماه امسال در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» و به منظور توانمندسازی اقتصادی و کمک به معیشت روستاییان با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، افزایش میزان بهره وری کشور از انرژی پاک و تجدید پذیر، تفاهم نامه پنج جانبه احداث ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی (فتوولتائیک) ۵ کیلوواتی با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی کشور به مدت ۵ سال امضا و مبادله شد.

این تفاهم نامه با هدف ایجاد اشتغال، کمک به معیشت، رفع فقر، توانمندسازی اقتصادی گروه‌ها و اقشار کم درآمد ساکن در مناطق روستایی و حاشیه شهرها با اولویت مددجویان تحت حمایت نهادهای حمایتی و سایر افراد کم برخوردار و همچنین افزایش تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر و کمک به افزایش تولید ناخالص ملی شکل گرفته است.

به همین منظور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با حضور نمایندگان دستگاه‌های مذکور در خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این نشست گفت: اخیرا با حضور معاون رئیس جمهور اختصاص اعتبار برای توسعه انرژی‌های خورشیدی در کشور مصوب شد که سهم استان از آن نیم درصد است.

سینا سرحدی افزود: در استان پیمانکاران کار کشته‌ای در حوزه نیروگاه‌های کوچک مقیاس داریم که سبب شده در این زمینه عملکرد موفقی داشته باشیم لذا درخواست اولیه پیمانکاران برای شفافیت در فضای اجرایی، همکاری در این بخش است که هم در رونق اقتصادی پیمانکاران موثر بوده و هم به دلیل سکونت در استان تعهدشان مستمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با این مهم، زمینه اشتغال بخشی از جوانان فراهم می‌شود اظهار داشت: در کشور چند استان محدود در زمینه انرژی خورشیدی ظرفیت داشته و عملیاتی و مرجع هستند که با انسجام و هم افزایی، بخشی از این مرجعیت به استان منتقل خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: نیروهای سالم، جوان و پرکار استان می‌توانند در این پروژه موثر، بزرگ و جدی کشور سهیم باشند.

وی عنوان کرد: تأمین تجهیزات از دیگر موضوعات دارای اهمیت است که برخی شرکت‌های بزرگ موجود در استان می‌توانند نسبت به تأمین تجهیزات با قیمت پایین‌تر و کیفیت مناسب، اقدام کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند هم با اشاره به تاکید افراد حاضر و درخواست پیمانکاران نسبت به استفاده از توان پیمانکاران بومی ،گفت: همچنین از آنجایی که موضوع تخصصی است محور این اقدام یعنی خریدار برق، توزیع کننده و پرداخت کننده شرکت برق منطقه‌ای قرار خواهد بود.

سرحدی با بیان اینکه تأمین اعتبار کار فوق العاده حساسی است، افزود: از تصویب تا تأمین اعتبار مسیر سنگ‌لاخی است که با توجه به حضور رئیس بسیج سازندگی کشور در استان و شناخت از منطقه، امیدواریم به راحتی این فرآیند پیش برود.

وی بیان کرد: با توجه به تعیین زمان ۶۰ روزه برای اجرا، شرایط ایجاب می‌کند دستگاه‌های مربوطه همکاری و پشتیبانی کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند اضافه کرد: برای شناسایی و تعیین مناطق و پست‌های برق، بهتر است از سند آمایش سرزمینی استان یا اطلاعات شرکت برق استفاده شود.

وی با بیان اینکه جدول اجرایی باید از شرکت برق منطقه‌ای بیاید تصریح کرد:  درخواست داریم شرکت برق در این زمینه اهتمام جدی داشته باشد تا مجموعه بسیج سازندگی بتواند برنامه‌ریزی کرده و با چشم انداز مشخص، اعتبار امسال را جذب کند.

سرحدی بیان کرد: همچنین اراضی که برای احداث نیروگاه می‌توان اختصاص داد باید شناسایی و این ظرفیت‌ها معرفی شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: این مهم فرصت مناسبی برای استان است، چون از گذشته در استان ظرفیت‌سازی شده و باید از این فرصت ویژه که در اختیار استان قرار گرفته استفاده شود.

سرحدی بیان کرد: در شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی، اهلیت سنجی افراد مورد تاکید قرار گرفت، آنچه اکنون پیش می‌رود به تشخیص استانداران و شفافیتی که سرلوحه کار قرار گرفته، شاخص اهلیت سنجی افراد است.

وی تصریح کرد: اگر به ۳۰ درصد پیشرفت در اجرای این طرح هم برسیم گام بزرگی برداشته‌ایم اما زمانی به این میزان هم می رسیم که نقشه راه مشخص باشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: پیمانکاران استان بومی منطقه بوده و سلامت و شفافیت در اجرا توسط افراد این منطقه بر کسی پوشیده نیست.

سرحدی افزود: برای ما مهم است جوان استان نفر دسته دوم اجرا نباشد، لذا باید به جوانان اعتماد به نفس داده و از آنها کار بخواهیم، ما نیز در کنار شما خواهیم بود.

وی بیان کرد: نگاه همه افراد حاضر در این نشست، با توجه به سبقه و اختیارات قانونی اتاق بر این است اتاق در این حوزه ورود کرده و امکانات در اختیار پیمانکاران و سایر دستگاه‌های تصمیم‌ساز قرار بگیرد تا از این جا که در استان هستیم یک گام جلوتر برویم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند اظهار داشت: شاکله استان خراسان جنوبی مرزی است و علیرغم محدودیت‌هایی که دارد اگر این امتیازات داده شود قوی‌تر عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح می توان در جهت توسعه و تثبیت امنیت و استقرار مردم مرزنشین مساعدت وهمکار ی نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا