اخبار داخلی

در دیدار اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند با استاندار خراسان جنوبی عنوان شد: توسعه صادرات به افغانستان و کشورهای اوراسیا اولویت استان

استاندار خراسان جنوبی گفت: در مبادلات تجاری اولویت اول ما با افغانستان است اما نباید به این کشور محدود شویم و در کنار آن تعاملات مؤثر با سایر کشورهای اوراسیا هم دنبال شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی استان، دکتر قناعت با بیان این مطلب در دیدار اعضای جدید هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند و فعالان اقتصادی استان ضمن تأکید بر ضرورت فعال تر شدن بخش های اتاق بازرگانی و توسعه صادرات در این استان اظهار داشت: موضوعات کلان استان به صورت تخصصی و موردی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی پیگیری شود.

وی بیان کرد: بحث‌های تخصصی و کارشناسی در شورای گفت‌ وگوی دولت و بخش خصوصی استان دنبال شود.

به گفته وی؛ در این جلسات پیگیری‌ های بخش دولتی و خصوصی بر حل موضوعات به صورت کارشناسی متمرکز شود تا نتیجه بخش باشد.

استاندار با بیان اینکه مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان پای سفرای خارجی را به خراسان جنوبی باز کند، اظهار کرد: در این خصوص حداقل ماهانه یک یا دو بار سفرای کشور های خارجی در تهران و بیرجند دعوت شوند تا با حضور استاندار و بخش خصوصی، زمینه ارتباطات بخش خصوصی استان با کشورهای مختلف فراهم آید.

قناعت ادامه داد: در نشست تخصصی با مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه مشکلات مطرح شده توسط اعضای اتاق بازرگانی بیرجند مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته وی؛ دیدار با سفرای کشورهای مختلف و تعامل بخش خصوصی خراسان جنوبی با بخش خصوصی کشورهای مختلف، به نفع استان است و باید ادامه دار باشد.

استاندار با اشاره به اینکه موضوع رفع تعهدات ارزی از صادرات خراسان جنوبی در گذشته نیز از طریق مرکز پیگیری شده، بیان کرد: در این خصوص مکاتبه‌ای با مرکز صورت خواهد گرفت و از طریق بانک مرکزی موضوع را پیگیری می کنیم تا مشکل بخش صادرات استان حل شود.

قناعت با اشاره به فعالیت کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: هرچه جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی منظم تر و کارشناسی شده تر برگزار شود، خروجی آن به نفع استان خواهد بود.

وی با اظهارامیدواری بر اینکه در سال جدید شاهد نقش پر رنگ‌تر و تأثیر گزارتر اتاق بازرگانی در شاخص‌های توسعه‌ای استان باشیم، خاطرنشان کرد: تعامل و دیدارهای مختلف با اتاق بازرگانی ایران و سایر استان‌ها بیشتر شود زیرا به نفع خراسان جنوبی است.

استاندار با بیان اینکه سال گذشته ۱۹۹ واحد تولیدی راکد خراسان جنوبی به چرخه تولید بازگشت گفت: امیدواریم با برگزاری جلسات مختلف شاهد روند ادامه دار احیای واحدهای تولیدی استان در سال جاری نیز باشیم.

قناعت افزود: این موضوع در دستور کار جدی شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی هم قرار گیرد.

وی با ذکر این نکته که اتاق بازرگانی در نمایشگاه های داخلی و خارجی حضور پررنگ داشته باشد و ما هم همراهی لازم را با اتاق بازرگانی خواهیم داشت، خاطر نشان کرد: حضور اتاق بازرگانی در نمایشگاه به نفع توسعه استان خواهد بود.

علیرضا خامه زر،رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی بیرجند در این دیدار اظهار کرد: انتخابات اتاق بازرگانی بیرجند در پایان سال گذشته انجام و ۱۵ نفر به عنوان هیات نمایندگان انتخاب ودراردیبهشت ماه سال جاری از بین هیات  نمایندگان  هیات رییسه اتاق انتخاب شده اند.

وی با بیان اینکه از داخل هیأت نمایندگان کمیسیون های‌ تخصصی و مشورتی شکل می گیرند، افزود: در حال حاضر ۱۰ کمیسیون تخصصی ذیل اتاق بازرگانی بیرجند تشکیل و فعالیت می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه اگر موضوعات و مشکلات کمیسیون ها در جلسات استانی برطرف نشد مسائل در شورای گفتگوی دولت و‌بخش خصوصی مطرح خواهد شد، گفت: هدف اصلی اتاق بازرگانی حضور استان و بخش خصوصی در رویدادهای اقتصادی داخل و خارج از کشور است.

وی با بیان اینکه تا کنون در دو کشور افغانستان و ترکمنستان به نام اتاق استان فضا داشته ایم، عنوان کرد: در حال حاضر در خصوص ورود ناوگان تاکسی کشور افغانستان تا مرکز استان پیگیری های لازم در حال انجام است.

خامه زر با تاکید بر اینکه تا معضل تعهدات ارزی در مرز برطرف نشود موضوع صادرات ما دچار چالش است، افزود: در حوزه خرده فروشی اقلام در بازارچه های مرزی نیز باید سامانه ای جهت تعریف اقلام برای ثبت آماری طراحی شود.
محمد محسن موهبتی زهان، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه متاسفانه در خصوص خرده فروشی ها در مرز مشکل اساسی وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه هر روز یک قانون جدید وضع می شود و اقلام برای خروج از بازارچه ماهیرود به کشور افغانستان به شدت محدود شده است.

وی با بیان اینکه اکثر کسانی که فعالیت خرده فروشی در مرز داشتند، کار خود را رها کرده‌ اند، افزود: تقاضا مندیم پیگیری های لازم جهت فروش حداقل یک کارتن از اقلام انجام شود.

محمد علی رمضانی،رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه اظهار کرد: صادرات به کشور افغانستان و پاکستان از خروج ارز جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه در انتهای سال گذشته سیاست های کلی نظام و دولت مسئله تورم بوده است، افزود: در این راستا مقرر شده تسهیلات بانکی از چرخه تجارت غیرمعقول جمع آوری و به سمت و سوی تولید حرکت کند.

رمضانی با اشاره به اینکه متاسفانه از شش ماهه دوم سال گذشته تا امروز سیاست های انقباضی فقط برای واحدهای تولیدی اجرا شده که این زنگ خطر بزرگی است، گفت: واحدهای تولیدی به شدت دچار کمبود نقدینگی هستند که عواقب آن را چند سال آینده مشاهده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: باید تسهیلات منابع داخلی بانک ها را به سمت و سوی واحدهای تولیدی ببریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه استاندارد با معضل بزرگی روبه رو هستیم، عنوان کرد: از آن جایی که آزمایشگاه کنترل و کیفی در استان وجود ندارد کالاها چند هفته در گمرک می ماند.

رمضانی با تاکید بر اهمیت صنایع در اقتصاد، افزود: متاسفانه از سال ۹۷ نا کنون در استان گرامیداشت روز صنعت را نداشته ایم لذا این مسئله حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

 احسان بیکی، رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه حال کشاورزی استان با توجه به خشکسالی ها و شرایط آب و هوایی طی چند سال اخیر مساعد نیست، اظهار کرد: تولیدات زود بازده زراعی از کشت و کار حذف شده و کشاورزان به محصولات باغی کم آب بر که سرمایه گذاری چندین ساله می طلبد، روی آورده اند.

وی ادامه اداد: از آن جایی که هر سال سطح زیر کشت این محصولات زیاد می شود، دلالان زیادی در فصل برداشت به استان سرازیر و خام فروشی افزایش پیدا می کند.

بیکی افزود: در حال حاضر تعداد ۵۰۰ هزار نفر در قالب ۴۰ هزار خانوار در حوزه کشاورزی استان فعالیت دارند اما متاسفانه نفع آن را دیگر استان ها که شرایط فرآوری محصولات را دارند، می برند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی کارخانجات فرآوری در استان وجود دارد که با توجه به کمبود نقدینگی دچار مشکل شده اند، گفت: مبالغ تسهیلات تبصره ۱۸ نباید جهت ساخت واحدهای فرآوری جدید صرف شود بلکه به واحدهای قبلی تزریق شود تا بتوانند با حداکثر ظرفیت خود فعایت کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه واحدهای تولیدی اهمیتی برای بانک ها ندارند، عنوان کرد: ۳۰ درصد شهرک صنعتی استان انبار شرکت های بزرگ تهران شده است که این معضل بسبار بزرگی است.

بیکی با تاکید بر شناخت محصولات استراتژیک استان از سوی دیگر کشورها، اظهار داشت: راه برون رفت از معضل و ایجاد ارزش افزوده در این زمینه درآمد دلاری است لذا حضور مستمر تولیدکننده های استان در نمایشگاه ها بین المللی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه واحدهای تولیدی استطاعت مالی برای حضور فعال در نمایشگاه ها را ندارند، افزود: باید بودجه ای برای شرکت مستمر تولیدکنندگان استان در نمایشگاه های بین المللی پیش بینی شود.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه خراسان جنوبی تنها تولید کننده زرشک بی دانه در جهان است اما متاسفانه وضعیت باغداران این استان مساعد نیست.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا