اخبار داخلی

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند: متناسب با میزان تولید بازاریابی برای محصولات استراتژیک نداشته‌ایم

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت:متناسب با میزان تولید، بازاریابی برای محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی نداشته‌ایم.

محسن احتشام  در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی یک ظرفیت قانونی بسیار بالای در راستای حل مشکلات بخش تولید در اختیار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان‌کرد: هدف از شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی پایش قوانین و مقررات وضع شده است و اگر قانونی مخل فعالیت اقتصادی سالم باشد در شورا مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

وی افزود: گاهی کمیته کارشناسی شورای گفت‌ وگوی دولت و بخش خصوصی در خراسان‌جنوبی مواردی چون بیمه کارفرمایی بخش کشاورزی را مورد بررسی قرار می‌دهد، اما در اجرایی شدن مصوبات و نتایج با مشکل رو به رو می‌شویم.

توسعه جز با رفع مشکلات تولیدکنندگان محقق نمی‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه خراسان‌جنوبی یک استان در حال توسعه است، گفت: توسعه جز با رفع مشکلات پیش روی تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی محقق نمی‌شود.

احتشام اظهارکرد: یکی از علت‌های توسعه نیافتگی استان‌های محروم این است که قوانین مرتبط با بخش‌های اقتصادی در این استان‌ها با استان های توانمند از منظر اقتصادی یکی است.

وی بیان‌کرد: در موضوع مالیات، براساس قوانین بسیاری از شهرک‌های صنعتی در خراسان‌جنوبی از معافیت مالیاتی برخوردار هستند ولی در عمل شاهد گرفتن مالیات از این شهرک‌ها هستیم که باید در استان این موضوعات حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: ما راه و هدف خود در حوزه تولید را انتخاب کرده ایم ولی متولیان امر باید این مشکلات و موانع را رفع کنند.

احتشام یادآور شد: کمک‌هایی که از تهران برای خراسان‌جنوبی می‌آید باید در اسرع وقت با اجرایی شدن در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی گره‌گشایی کند و معطل نماند.

وقتی زعفران ایرانی که به نام محصول افغانستانی صادر می‌شود

وی با بیان اینکه باید انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی را افزایش دهیم، گفت: در موضوع محصولات استراتزیک باید بر روی معرفی آنان کار و تلاش کنیم اما واقعیت این است که اتاق بازرگانی نیز با دست خالی و بدون منابع مالی نمی‌تواند کاری در حوزه بازاریابی و بازارسازی کند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به تولید ۵۰۰ تن زعفران، اظهارکرد: علی‌رغم این افزایش تولید نتوانستیم بازاریابی و بازارسازی متناسبی داشته باشیم که منجر به افت قیمت این محصول شده است.
احتشام با تبیین ضرورت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی جهت معرفی محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی افزود: سال گذشته ۲۰ تن زعفران از مرز رسمی دوقارون به افغانستان رفته است و از آنجا به عنوان به زعفران افغانستان به سایر کشورها صادر شده است.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به سختی‌های کار در شرایط تحریم بیان‌کرد: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی را بیش از تحریم‌های خارجی، تحریم های داخلی اذیت کرده و برای آنان مشکل به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از تصمیمات در کارگروه‌ها به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، ادامه داد: بیش از یک سال است که صادرات برخی از محصولات دان طیور ممنوع شده است، در صورتی که قبل از ممنوعیت پنج هزار تن در ماه صادرات داشتیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: ما می‌دانیم که مواد اولیه دان طیور با ارز دولتی تأمین شده است و از این جهت حساسیت‌های برای صادرات آن وجود دارد ولی در هر حال می‌توان تدبیری در این زمینه اندیشید.

خیریه اظهارکرد: در موضوع دان طیور باید به ۴۰ درصد افزایش قیمت دستمرد و کرایه بار نیز توجه کرد و این موضوع در حالی است که قیمت خود دان بر طبق تعرفه‌های دولتی تغییری نداشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که همه صادرکنندگان خراسان‌جنوبی با آن رو به رو هستند، فراهم نبودن شرایط واردکردن ارز و دلار از کشور افغانستان است که کار را بسیار مشکل کرده است.

خیریه ادامه داد: این موضوع در زمینه تأمین تعهد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد مشکل کرده است و در این زمینه نیز باید به طور جدی ورود پیدا کرد و اگر تصمیمی در این زمینه گرفته شده به سرعت ابلاغ شود.

وی افزود: در موضوع پیله‌وران شرایط عکس است و آنان اگر بخواهند دامی را وارد کنند، مجبور هستند از قبل صادراتی به نام خودشان داشته باشند که این موضوع نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه یکی از محصولاتی که وارد کردن آن از افغانستان مزیت دارد، ذرت دامی است، یادآورکرد: در حال حاضر در زمینه واردکردن ذرت مشکلات قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود.

نرگس خاتمی، فعال اقتصادی و از تولیدکنندگان فعال خراسان‌جنوبی اظهارکرد: از جمله مشکلات تولید کنندگان و صادرکنندگان قوانین و مقرراتی است که یا اجرا نمی‌شود و یا در مرحله اجرا به نتایج مطلوب و مدنظر نمی رسد.

وی بیان‌کرد: قوانین و مقررات نادرست و گاه دست و پاگیر باعث شده که در موضوع برگشت ارز و یا مالیات بر ارزش افزوده به نتایج مدنظر از تدوین قوانین نرسیم.

تولیدکننده فعال خراسان‌جنوبی گفت: شرایط به گونه‌ای شده که تولیدکنندگان هیچ‌گونه کمک و یارانه‌ای از دولتمردان طلب نمی‌کنند و فقط از آنان انتظار دارند که این موانع و شرایط مشکل را از سر راه تولیدکنندگان بردارند.

خاتمی با اشاره به اینکه گاه با خودتحریمی ها رو به رو هستیم، ادامه داد: اگر به دنبال رونق تولید هستیم باید پایشی در قوانین داشته باشیم و آن دسته از قوانین مزاحم تولید را اصلاح کنیم.

علیرضا خامه زر، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهارکرد: در حوزه بازاریابی محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی اتاق بازرگانی زحمات بسیاری کشیده است ولی انتظار از دولت و نهادهای دولتی نیز تلاش بیشتر در این زمینه از جنبه‌های مختلف است.

وی بیان‌کرد: به عنوان مثال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند در زمینه کمک به واحدهای تولیدی که قصد شرکت در نمایشگاه های بین‌المللی را دارند از محل‌هایی چون کمک‌های فنی و اعتباری کمک و یاری رساند.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات خراسان‌جنوبی ادامه داد: بخش دولتی برای معرفی محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی در کنار بخش خصوصی قرار گیرد.

خامه زر در زمینه مسائل مربوط با واردات از کشور افغانستان گفت: باید راه واردات محصولات مزیت‌دار از کشور افغانستان را تسهیل کنیم تا تجار کشور همسایه به ارتباطات تجاری با ایران دلگرم شود و این مبادلات نیز افزایش یابد.

وی بیان‌کرد: در حوزه محصولات استراتژیک( زرشک، زعفران و عناب) خراسان‌جنوبی باید از مرحله تولید عبور کرده و به سمت معرفی محصول و بازاریابی برویم چرا که در اینصورت در حوزه اقتصاد استان تحول ایجاد خواهیم کرد.

خامه زر یادآور شد: در خراسان‌جنوبی از بیرجند تا خوسف باغات عناب وجود داشته و خوشبختانه هرسال سطح تولید این محصول استراتژیک افزایش می‌یابد اما به راستی چه میزان در حوزه بازاریابی و بازارسازی برای این محصول کار کرده‌ایم.

مهدی رضایی، رئیس گروه امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: تمام تلاش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خراسان‌جنوبی جذب سرمایه‌گذار با استفاده از ظرفیت های قابل توجه و تأمل خراسان‌جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه مرز یکی از فرصت‌های خراسان جنوبی در جهت جذب سرمایه گذار است،بیان کرد: تلاش ما بر فراهم کردن زیر ساخت‌ها در این حوزه و بازگشایی مرز یزدان است.

رئیس گروه امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه با آغوش باز پذیرای سرمایه‌گذاران هستیم، بیان کرد: در هر لحظه و زمان آماده شنیدن مشکلات تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران هستیم.

رضایی با تبیین مشوق‌های سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شده در سال جاری، ادامه داد: تاکنون با همکاری دستگاه‌های مرتبط با بخش خصوصی ۸۹ پروژه در حوزه‌های گردشگری و کشاورزی را برای این اعطای این مشوق‌ها شناسایی کردیم و این روند ادامه داد.

وی گفت: از طرف دیگر اگر تولیدکننده ای با دستگاه و نهادی رو به رو شد که چوب لای چرخ تولید گذاشته و برای آن مانع ایجاد می‌کند، آن سازمان را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی معرفی کند تا با رایزنی مشکل را رفع کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا